Blinkende freestafel

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Blinkende freestafel

Bericht door Budgen30 »

Hallo, bij deze mijn eerste berichtje op dit forum.

Ik ben al een paar jaar bezig mijn machine en toolpark op te bouwen. En heb een wabeco 1210 omgebouwd met usbcnc besturing.

Weet iemand hoe je je freestafel weer blinkend kan krijgen zonder hem te beschadigen?
Ik heb gezocht in dit forum en elders maar kan weinig nuttigs vinden.
Het gaat om een wabeco 1210. De tafel heeft een bruinige kleur, geen roest.
Vooral daar waar het niet gehard is.
Er zitten nog meer gietdelen op die bruinig zijn.
Op you tube zag ik iemand in de weer met een soort vlakke slijpsteen en daarna white litium grease.
Ook is mij eens een soort pannenspons geadviseerd.
De tafel moet natuurlijk vlak blijven.

Ik ben benieuwd.
Groet johan
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Blinkende freestafel

Bericht door ger »

Scotch brite eventueel met een beetje olie/wd40 en dan netjes met de slijpgroeven mee poetsen werkt prima.
Een slijpsteen zou ik niet gebruiken , want daarmee haal je echt een laagje van je tafel af, en dat wil je niet ;-)
Daarna even met een doek opwrijven, en hij is weer als nieuw ;-)
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Blinkende freestafel

Bericht door Leeuwinga »

In ieder geval GEEN SCHUURWOL
Dat is staal , als je dat gebruikt gaat je bed zeker roesten.
Inderdaad doe ik in het geval het nodig is met 3M doekjes grijs gekleurd
Steeds in de lengte richting licht schuren.
Na het schuren met een olie doek afnemen, en het bed met machine olie
in olieen.
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Blinkende freestafel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wetsteen, olie, berlijns blauw en een vlakplaat.. gewoon je tafel vlakslijpen met de wetsteen, en met berlijns blauw en een vlakplaat controleren waar er nog een paar µm af moet...

aan de andere kant.. forget about berlijnsblauw, en de vlakplaat.. als je tafel wel vlak is.. zal ie dat ook wel blijven binnen 0.01 mm.. wat zou je je eigenlijk druk maken om een paar µm op een machine met zwaluwstaarten..
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blinkende freestafel

Bericht door Budgen30 »

Bedankt voor de snelle reacties. Nu die spullen nog even ergens kopen.
Ik ga me eens verdiepen in de wetsteen en dat scotch bright lijkt me ook handig voor de rest van de tafel (buitenkant)
Grote wetsteen zeker? Moet ik nog een bepaalde type of grofheid hebben?

Verder ben ik nog benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met white lithium grease. Een soort vet lijkt me.
Op de you tube gaat het er wel van blinken.

Ps iedere 0.01 is er weer een denk ik maar.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Blinkende freestafel

Bericht door ger »

Tja , een wetsteen zou ik alleen gebruiken als je een beschadiging op je tafel hebt, en dan voorzichtig met wat olie er tussen in de lengterichting het eventuele opgestuikte material vlakken, meer niet.
Als je te lang op een plaats blijft met een wetsteen maak je je tafel onzuiver, en het is nog maar de vraag of je wetsteen precies vlak is , in de regel zijn die iets hol of bol.( wat tot lelijke krassen kan leiden)
Is je tafel mooi vlak en alleen wat bruin uitgeslagen , dan is schotch brite van 3m aan te raden, het neemt vrijwel geen materiaal af , waardoor je tafel niet onzuiver wordt.
Na poetsen gewoon in olien.

white litium grease is gewoon een smeermiddel, ik zie amerikanen het vaak op hun machine smeren op de geleidingen, maar ik ben daar geen voorstander van, ik gebruik leibaanolie, vet heeft de nare eigenschap dat het plakt, en alle vuil er aan blijft plakken, en dat wil ik niet op mijn geleidingen.
Schroefdraadspillen die afgedekt in de machine zitten smeer ik wel met vet, want daar is het plakkerige juist handig, daar er daar geen vuil komt, blijft het goed aan de spil plakken ;-)
Of je tafel er van gaat blinken weet ik niet , maar ik vermoed dat het niet het bruine laagje zal doen verdwijnen ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Blinkende freestafel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je te lang op een plaats blijft met een wetsteen maak je je tafel onzuiver
Ik wil jou wel eens ergens een honderdste vanaf laten wetten.. hebben wij ook even rust..

éér je erzoveel af hebt dat je tafel niet meer vlak is binnen de fabricagetoleranties ben je wel een paar uur verder..
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Blinkende freestafel

Bericht door ger »

Nou ik heb anders genoeg machines gereviseerd in het verleden, een honderdste is er zo af hoor ;-)
Bovendien was de vraag hoe zijn tafel weer blinkend te krijgen zonder te beschadigen, dan neem ik aan dat zijn tafel vlak is.
En met een wetsteen polijst je alleen de toppen van het geslepen vlak, je moet er dus een hele laag afhalen om alles mooi glad en egaal te krijgen, plus je hebt de kans op krassen, nou daar wordt ie niet mooier van, dus nog maar meer met de wetsteen er over om de krassen eruit te krijgen.
Voor je het weet is je hele tafel vernaggeld, zeker als de persoon in kwestie geen ervaring heeft in dit soort bewerkingen.
Je kan iemand die wil leren autorijden, en vraagt wat hij het beste kan doen , ook adviseren om zondag 10 juli 2011 om 14:00 op Silverstone te rijden, want jah das het beste van het beste ( arme jongen)
Iemand komt gewoon met een simpele vraag , en je komt met vlakplaten en een variant van pruischish blauw aan, een techniek waar jaren van ervaring mee gemoeid is, en dan een beetje de wijsneus lopen uithangen ;-)
Sorry , maar er zijn meer mensen met ervaring op dit board dan je zou vermoeden ;-)
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blinkende freestafel

Bericht door Budgen30 »

Gisteren bezig geweest met het schoonmaken.

Hier was hij vies :oops:
4586
4587

En nu is hij weer schoon :mrgreen:
4585
4591
4590

Ik had niet verwacht dat het zo goed zou gaan.
Dus er is nog hoop voor al die gebruinde machientjes.
Gelijk de verdeeltafel, de machineklem en de coating schoongemaakt.
Was ca. een 1,5 uurtjes werk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Blinkende freestafel

Bericht door Arie Kabaalstra »

en?.. hoe heb je het nou gedaan?.. Olie/wetsteen, scotchbrite, baksteem, schuurpapier, vijl, hamer/beitel of schraapstaal?
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blinkende freestafel

Bericht door Budgen30 »

Ik dacht, laat ik het er niet gelijk bij vertellen ...

Kon geen spullen kopen omdat de vrouw was shoppen en ik op de slapende kleine moest letten.
Dus even in huis wezen speuren voor spullen.
Waarschijnlijk zal scotchbright wel minder slijten dan een schuursponsje.

ingredienten:
- 3 schuursponsjes
- rol keukenpapier
- amoniak
- commandant nr 4
- wd40
- olie

Eerst met flink wat commandant en een beetje wd40 op het schuursponsje het staal boenen.
Afnemen / napoetsen met een doek.
NB: Alleen een schuursponsje met wd40 ging niet goed genoeg dus vanwaar de commandant erbij.

Daarna hetzelfde met ammoniak op een doek of keukenrol wat de viezigheid uit de porien haalt.
Hier wordt het echt nog een extra stuk schoner van..

Vervolgens het geheel met een olie ingesmeerd en met een doek ingewreven.

Met de coating heb ik ongeveer hetzelfde gedaan.
In de T-sleuven kan je goed de spons proppen met de hardere schuurzijde naar het staal.

Als de machine weer uit elkaar gaat voor een jaarlijkse beurt doe ik de rest ook, waar ik nu niet bijkon.

En de tafel was vlak en is nog steeds vlak!
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Blinkende freestafel

Bericht door Dwarsligger »

Hoi!
Waarom gebruik je een 4e as co-axiaal met je freesspil?
Nu kun je nog maar 1-zijdig bewerken.

Haaks kun je 360° graden bewerken ( '4-zijdig' )

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blinkende freestafel

Bericht door Budgen30 »

Ja dat doe ik ook wel, maar nu had ik een leuke macro bedacht waarbij ik het werkstuk kon inmeten en uitlijnen met bijvoorbeeld de x-as. In combinatie met een taster op usbcnc natuurlijk.

Ik moest het werkstuk anders inspannen maar, was dan gelijk mijn oorspronkelijke startpunt kwijt.
Wil er een wel filmpje van maken, maar moet nog even uitzoeken hoe ik die op het forum krijg.
Het werk in ieder geval wel perfect.

Het voordeel is dat je niets hoeft uit te lijnen bij het plaatsen van de draaitafel en de machineklem / werkstuk.
Plaats reactie