MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Omdat ik eerst alle fouten wil maken voordat ik voor de echt begin, en het liefs zo weinig mogelijk leergeld wil betalen heb ik besloten om een mantis-plotter te bouwen. Stappenmotoren (4x uni-polaire motor) heb ik al, deze kan ik bij mijn "echte" cnc-er toch niet gebruiken dus kan ik deze mooi gebruiken.
De rest van de elektronica moet wel uitwisselbaar zijn.

Ik heb ondertussen met veel plezier al heel wat bouwverslagen gelezen en heb mede daardoor besloten een bouwverslagje bij te houden

Ik heb gelukkig al een beetje ervaring met AutoCad, en sinds een paar dagen heb ik SketchUp en na wat prutsen toch tot een mooi 3D ontwerpje gekomen:

4705

Omdat er straks op de "echte" machine ook een dubbele Xas aandrijving komt heeft de mantis deze ook, is voor de rest natuurlijk totale overkill mantis wordt 400x400x400mm (moet op de keukentafel passen :lol: )

Verdere Specs:

MDF 18mm
geleiding: RVS 12mm hydrauliek leiding
Lineaire lagers: kunstof glijblokken
Spindels: M12 RVS
Moer: 2x Messingmoer onder lichte spanning op plaatje gesoldeerd
Stelblokjes tbv assen ook van kunstof

4708

4714 4715 4710 4713
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door lelieveld »

hardstikke mooi Sjuul :P
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Afgelopen twee dagen de basis gemaakt voor de Maxi-Mantis, ik heb wel vaker met met MDF "kistjes" gemaakt maar nog nooit eentje waar ik 2 dagen mee bezig was, de toleranties bij dit kistje zijn dan ook veel nauwkeuriger.
Het begin is er en ik moet zeggen ben er zelfs trots op. Heb hem maar meteen een flinke lik Glitza gegeven, daar had ik toch nog een blik van staan.
Eerst wilde ik hem verlijmen maar uiteindelijk toch besloten om hem te schroeven. is ook makkelijker bij het vervolg van de bouw. Tegenoverliggende gaten kan ik nu boren door de twee panelen op elkaar te leggen.

4730
4731

Als het projectje dan toch mislukt heb ik tenminste een mooie oud papier bak :lol:
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Ben de afgelopen week weer bezig geweest, heb intussen wel de hydrauliek leidingen die ik als assen gebruikte gewisseld voor rond rvs, de rvs hydrauliek leiding was niet echt rond. De kunststof glijblokjes zijn geboord en daarna met een ruimer geruimd totdat ze mooi spellingsvrij over de assen schuiven.

Ik heb ook nog een xtra ophanging gemaakt voor de Xas zodat als ik de Xas ook op 1 motor wil laten draaien dat ook gaat, heb ik er eentje over voor een 4e as :lol:

Komende tijd ga ik even vluchten voor de regen daarna gaan we weer vrolijk verder. :mrgreen:

4753
4754

vandaag een dremel gevonden tussen alle oude troep, wilde eerst gewoon een stift gebruiken maar 't begint nu wel te kriebelen is misschien toch wel leuk om er iets mee te kunnen graveren
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Arie Kabaalstra »

over het algemeen "Gruwel" ik van MDF constructies.. maar ik zie in jouw machientje nog wel wat leuke "Gadgets" waaruit blijkt dat je wel over de materie nadenkt.. de stelmogelijkheid op je geleidingsstangen bijvoorbeeld

Ik denk dat dit nooit een oud-papierbak gaat worden.. maar dat je 'm nog lang gaat gebruiken voor "allerhande" kleine klusjes in zachte materialen waar de maatvoering niet op een honderste komt..

't feit dat je 'm in de Glitsa gekwast hebt, draagt daar ook aan bij.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Ben weer thuis uit het zonnige zuiden en heb zojuist een CPU5A4 Economy 4 axes gekocht van USBCNC.
Deze wil ik samen met een voeding (is dit wel nodig of werkt hij via de usb poort ook prima) in een kastje inbouwen zodat ik deze later ook kan gebruiken op de uiteindelijke "echte machine"

De rest van de onderdelen hoeven niet uitwisselbaar te zijn, zo kan ik zonder ombouwen snel van de ene naar de andere machine wisselen. Ik wil de MDFer na de bouw gewoon houden om mee te oefenen, spelen en dingen uit te testen

Nu ben ik dus nog opzoek naar een setje "budget" drivers voor de motortjes, aangezien ik de machine enkel bouw als oefen project verwacht ik enkel dat ze werken meer niet, de kwalitatieve toppers koop ik later wel.
Ik kwam op mijn zoektocht de TB6560 tegen en dat leek me wel wat, tot dat ik de reacties hier las op het forum.
misschien heeft iemand anders nog een optie budget is ongeveer €100,- (+/-20%) ex voeding.

Ik hoor het graag


Step-Syn
DC 2A
1.8 Deg
Lot no. 09719
Type 103H7123-0456
Sanyo-Denki
4642 4641
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door B.Reitsma »

Je zou het kunnen proberen met de StepStick drivers die bazzzz op samenkopen.net verkoopt.
Die kunnen met koeling 2A aan en kosten 8.50 euro per stuk.
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door buitermark »

Hoi Sjuul,

Leuk ontwerpje voor een oefenmachientje.

Zelf zou ik denk ik als je toch met MDF aan de gang bent, aan de voorkant een afschermkapje maken over de as uiteinden en de motoren heen.
Kun je je er niet aan stoten en...

Daar kan je dan leuk de drivers en controller in kwijt, en je hebt gelijk een mooie plek voor een noodschakelaar.
Wel de boel goed afschermen natuurlijk.

Het is maar een ideetje.

Suc6 in ieder geval
Bart
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Hi Bart,

Zoiets had ikzelf ook al in gedachte, er komt een kistje onder met alle electronica in. Aan de voorkant komt dan een bedieningspaneeltje en wat controle lampjes.
Gaat er deze week nog allemaal van komen, heb nl nog een hele week vakantie :P
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

4820

Vandaag weer bezig geweest, het doosje is bijna klaar.
De Z-as zit nog niet vast aan de Y-as vandaar het jampotje, heb ik morgen ook nog wat.
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door BriBis »

Sjuul schreef:De Z-as zit nog niet vast aan de Y-as vandaar het jampotje, heb ik morgen ook nog wat.
Ik denk al, die gaat nu de kracht van zijn machine testen en het potje platdrukken :mrgreen:
mardaso
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:05
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door mardaso »

Mooie uitvoering!
Origineel ontwerp is in mijn ogen niet goed/gemakkelijk uit te lijnen. Heb je mooi opgelost!
Z-as is ook een stuk stabieler zo.
Ik ben benieuwd wat je frees resultaten zullen zijn.
reddevil
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2010 21:00

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door reddevil »

Ben deze goed aan het volgen omdat ik deze winter ook een cnc ga proberen te maken. Ik vind wel dat je Y as zo ver naar achteren staat. Kan je zo wel heel het bereik van je tafel gebruiken?
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Dat lijkt maar zo, of eigenlijk dat is ook zo.

Op de slee van de Z-as komt nog een houder voor de dremel hierdoor komt het freesje in de dremel mooi in het midden van de tafel uit. is allemaal uitgemeten.

Komt waarschijnlijk morgen af, plaats ik meteen een plaatje om het een en ander te verduidelijken.

Sjuul
Plaats reactie