Rond is niet rond

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ollie1000
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2011 08:41
Locatie: Kolham

Rond is niet rond

Bericht door ollie1000 »

Hallo,

Voor ik echt begin met het bouwen van mijn cncfrees (zit al twee jaar in de planning en de plannen worden steeds concreter) eerst tekenen.

Ik ben na veel te lezen en tuts gedaan te hebben zelf aan het ontwerpen gegaan. Dat gaat aardig alleen zijn er wel erg veel knoppen in Alibre. Het kan vast veel handiger dan ik het nu doe maar al doende leer je het meest :P Nu loop ik wel tegen een paar dingen aan waar ik even niet uit kom.

Als ik iets rond/gebogen maak wordt het uiteindelijk niet rond maar hakkelig zullen we maar zeggen. Mijn 2d tekening (redlines) is prima (precies zoals ik het wilde hebben) maar zodra hij 3d wordt gaat het ernstig mis.

Zie deze pdf
test 84.pdf
Ook kan ik niet vinden hoe ik punten aan elkaar kan verbinden. Krijg dus elke keer bij opslaan dat het niet kan omdat er een opening in zit. Ik heb dit nu opgelost door er nog een heeeeeeel klein lijntje (zie onderin de tekening) tussen de punten te zetten maar dat is natuurlijk niet de oplossing. Maar nu kon ik wel verder :lol:

Er is vast iemand die mij kan helpen. Thanx a lot!

ps. ik zou heel graag eens met iemand willen praten die ervaring heeft met het bouwen van een frees (freesje kijken) en het liefst ook nog met Alibre. Ik woon in het noorden van ons mooie land dus daar in de buurt zou prettig zijn. Ben trouwens niet te beroerd om een paar kilometer te rijden en ik zorg voor appelgebak :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rond is niet rond

Bericht door Sven »

Die hakkiligheid is alleen maar op het scherm, ik denk om minder rekenkracht nodig te hebben. Het ding lijkt dus een veelhoek maar is dat niet.

Dat van niet gesloten lijnen, daar kan ik me ook enorm aan iriteren! Het enige wat ik daar op gevonden heb is zorgvuldig werken...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
ollie1000
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2011 08:41
Locatie: Kolham

Re: Rond is niet rond

Bericht door ollie1000 »

Dank je Sven voor je reactie.

Is er geen manier om de boel zeg maar te renderren? Bij videomontage (mijn vakgebied) heb je hetzelfde 'probleem' en als je je werk één keer uit laat rekenen ben je klaar.

Over het verbinden van punten, er lijkt mij tussen al die knoppen toch wel eentje te zitten die dat simpel kan doen? :roll:
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Rond is niet rond

Bericht door w.rusman »

meestal los je zoiets op door "snap" te gebruiken, dan springt hij automatisch naar bepaalde (eind)punten in je tekening en zo voorkom je open structuren.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
ollie1000
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2011 08:41
Locatie: Kolham

Re: Rond is niet rond

Bericht door ollie1000 »

w.rusman schreef:meestal los je zoiets op door "snap" te gebruiken, dan springt hij automatisch naar bepaalde (eind)punten in je tekening en zo voorkom je open structuren.
Je bedoelt denk ik voordat je de tekening maakt. (snap naar ander punt. kortom, voorkomen is beter..............)

Niet als je al een tekening klaar hebt nog de correctie uit voeren?

bv. selecteer punt A selecteer punt B en maak daar één van.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Rond is niet rond

Bericht door w.rusman »

Beste is er voor te zorgen dat je tekening kloppend en sluitend is voor je een extrude gaat doen.
Ik begrijp uit de help dat een fixed constraint in alibre hetzelfde is als een snap in andere paketten

Je kunt toch gewoon terug naar 2d sketch mode en daar je tekening corrigeren ?

Welke CAM software gebruik je? want voor dit soort 2.5D werk is een platte DXF genoeg in combinatie met bijvoorbeeld CAMBAM
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Rond is niet rond

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen Snaps, Constraints!.. Constraint is the magic word here..

je hebt in je tekentoolbalk een flyout met constraints waar je lijnen of bogen in verschillende posities ten opzichte van andere elementen kan vastleggen..

als lijnen elkaar niet raken.. dan doet de functie EXTEND wonderen.. als ze elkaar snijden, en doorsteken.. dan is TRIM de functie die je gebruikt..
Plaats reactie