ook dan maar eens voorstellen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim Bosma
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:13
Locatie: Deventer
Contacteer:

ook dan maar eens voorstellen

Bericht door Wim Bosma »

Hallo Forumleden,

het heeft dan dan even geduurd, maar het moet er nu toch van komen.
Ik ben Wim Bosma, 29 jaar, in het dagelijks leven Bouwkundig Opzichter bij een groot ingenieursbureau in het land.
In mijn vrije tijd ben ik druk met modelvliegtuigen, computers, fotografie, elektronica en tegenwoordig ook CNC.
Tijdens mijn schooltijd ben ik besmet met het CNC virus, er stond namelijk een grote SCM bovenfrees in ons praktijklokaal en daar was ik niet achter weg te slaan.

Al heel wat jaren plannen om een CNC portaalfrees te kopen, maar nooit van gekomen.
Tot vorig jaar rond pinksteren, toen heb ik een Elektor Profiler (bereik 300x400mm) gekocht, ook wel bekend als Colinbus CBR40.
De machine achteraf gezien te snel gekocht, zonder goed onderzoek te doen naar de machine. het leek een mooi concept: machine en elektronica in een compact jasje, kabeltje aan de pc en klaar is het.

5473

Maar goed, na wat testen (wat erg tegenviel), onderzoek op internet etc. kwam ik er toch achter dat het niet de meeste gunstige aankoop was. Dit voornamelijk op gebied van elektronica. De software en elektronica is gebouwd voor het boren van gaatjes t.b.v. printplaten etc. als communicatietaal HPGL.
Dit was een domber, de machine kon niet wat ik in mijn gedachten had.

In de tussentijd me aangesloten bij dit forum, erg veel gelezen. Veel waardevolle informatie, waardoor ik uiteindelijk in augustus besloten heb de elektronica van de Colinbus maar uit te bouwen. Als vervanging hiervoor gekozen voor USBCNC.

De machine is in tussentijd volledig uit elkaar geweest om te kijken of alles nog in goede staat verkeerde.
Qua mechanische delen was dit gelukkig het geval, misschien heeft erg weinig draaiuren gemaakt bij zijn vorige eigenaar.

5474
5475
5476
5477
5478

Zoals gezegd gekozen voor USBCNC. vanaf het vakantieadres in Italie de besturing gekocht bij Impulsecnc.
Bij terugkomst lag er een mooi pakketje en nog een weekje vrij op me te wachten.
De auto uitgepakt, een nachtje geslapen, en starten met de uitdaging.

5479

Aan het einde van de week de behuizing grotendeels gereed en testen maar.
En ik kon een gat in de lucht springen!!! het werkt en ook nog eens met bedieningsgemak wat ik me voorgesteld had. In de loop van de tijd nog een handwieltje erbij gekocht en de behuizing etc afgerond

En dit is het resultaat!

5480
5481
5482
5483
5484
5485

De T-groeftafel uitgeklokt op evenwijdigheid aan het portaal en zit op dit moment op een verschil in de van minder dan 0.05mm
5486

Tja en wat maak ik dan zoal, als modelvlieger ontstaan er ineens dan heel veel mogelijkheden voor het zelf maken van kleine onderdelen.

zoals deze motorsteun voor een schuimmodel
5487
5488
5489
5490

Reparatie van een model
5491

En zo heb ik nog heel wat ideen die er gemaakt moeten gaan worden met mijn machientje.
o.a. wil ik dit weekend eens een poging gaan doen om zo'n geweldig verlicht plexiglas bordje te maken.

Jullie als forumleden bedankt voor alle waardevolle informatie die hier te vinden is en ik zal proberen mijn steentje bij te dragen aan het inbrengen van ervaringen en informatie.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ook dan maar eens voorstellen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mag ik dan zo suikervrij zijn om je welkom te heten in ons midden..

ik heb heel wat onderdelen gemaakt voor die Colinbusmachines bij DamenCNC, mijn voormalige werkgever..
de ombouw naar USBCNC is een goede stap geweest.. maar die conclusie heb je gezien de onderdeeltjes die je gemaakt hebt al getrokken denk ik..
Mooi werk.. !
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: ook dan maar eens voorstellen

Bericht door bassraf »

Mooi die ombouw (onderbouw)! - welkom!
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: ook dan maar eens voorstellen

Bericht door mosoft »

Hallo WIm,

Welkom op dit forum en wat je hebt ziet er goed uit, je bent zo te zien aan je stickers ook afnemer bij hobbyking en gebruikt voor je modelbouw het zelfde materiaal als wat ik gebruik.

Ik zie tenminste onderdelen voor de Click en voor de Swift voorbij komen. :P
Je zult zien dat je veel van die onderdelen kunt maken met je router.
De ombouw heb je ook mooi voor elkaar gekregen.
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: ook dan maar eens voorstellen

Bericht door Robo »

Welkom.... Leuke machine ombouw... goed werk ;)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: ook dan maar eens voorstellen

Bericht door lelieveld »

Nou zeker mooi Prachtig ook die stikker bij de knoppen
professioneel hoor
Alleen zitten de solidstate relais nou gewoon op het hout geschroefd :?:
Het zal wel gezichtsbedrog zijn , Hout koelt niet erg ;-) en helemaal niet als het in de fik staat :lol:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: ook dan maar eens voorstellen

Bericht door michel pet »

ziet er goed uit knape draat ook veel foto`s
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Wim Bosma
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:13
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: ook dan maar eens voorstellen

Bericht door Wim Bosma »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties,

De teksten bij de knoppen is graveerwerk. 1,5mm graveerplaat met 4mm mdf er onder. Dus geen sticker.

De solid state relais staan op 2 draadeinden, waardoor ze vrij zijn van het mdf. De behuzing is voorzien van 2 ventilators, 1 inblazend, 1 uitblazend.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: ook dan maar eens voorstellen

Bericht door lelieveld »

Prachtig Wim :P
en begrepen van je oplossing met de relais
grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Plaats reactie