Project Hybrid-CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

@assink
Ik heb er tot nu toe alleen tijd ingestoken en ik heb er een hoop lol aan gehad, mocht het niet voldoen dan schroef ik het er vanaf en begin ik opnieuw.
Ik vindt het experimenteren en het bouwen eigenlijk het leukste, een riempje met een vertraging 1/5 is zo gemaakt. (heb al wat schetsjes in gedachte)
Maar een reductie betekend ook weer extra backlash en xrta gewicht.
Ik gok er gewoon op dat het op deze manier gaat lukken, het portaal probeer ik zo licht mogelijk te houden en er zitten 2x 3Nm steppers op.

-If not, more fun for me-
Sjuul
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Ik heb me de afgelopen tijd bezig gehouden met het bedenken van de Z-as
En aangezien ik het snelst uit de voeten kan met sketchup heb ik het daarin getekend.
(Heb al een half jaar Inventor 2011 maar gewoon geen zin om het me eigen te maken :oops: )

Totaal plaatje:
Afbeelding

De Z-as bestaat uit aluminium 150x15 met daarop alle onderdelen geschroefd, voor de stijfheid zitten er aan beide zijkanten stalen schetsplaten van 4mm tegen aan.
De geleiding is 16mm ondersteunde rail, de lagers heb ik wat moeten opdikken met een plakje aluminium om zo wat meer ruimte te maken voor de moer.
De spindel is TR12 van Damen met Damen-moer.
Twee stukjes aluminium dienen als lagerblokje, bovenste lijm ik vast met loctite, onderste draai ik wat meer af zodat hier een schuifpassing ontstaat.

Ik heb met dit ontwerp een Z-as beweging van ongeveer 100mm, als ik het ontwerp wat zou aanpassen kan ik er meer uithalen maar dan komen de lineaire-lagers korter bij elkaar en wordt het weer minder stug (denk ik), tevens heb ik ook niet meer nodig dan 100mm (denk ik)

Afbeelding
Afbeelding

Ik ga het aluminium werk hier op het forum uitbesteden, maar ga dit weekend eerst een prototype maken van MDF om zo wat meer inzicht te krijgen.

Als iemand opmerkingen, aanvullingen of verbeteringen heeft hoor ik het graag.
-Ik doe ook maar alsof ik weet waar ik mee bezig ben-

Sjuul
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Mcgyver »

Hey sjuul..

Het ziet er leuk uit maar qua constructie maak je er een beginners z-as van :lol:


Je kan beter de geleidingen op de z-as slede maken en de wagens monteren op de y as slede...


meer stevigheid... je maakt de plaat waar de z-as op loopt stijver en je zorgt ervoor dat je niet een onnodige "arm" maakt op de z-as plaat en y as geleiding.. ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Ik heb inderdaad wat van zulke ontwerpjes gezien, maar ik snap eigenlijk niet wat daar beter aan is.
Beide platen zijn 15mm, die waar de Kress op zit en die wat aan de brug zit. Als ik de geleiding draai dan gaat de andere "buigen".
Tevens dacht ik dat als ik de geleidingen draai dan moet de Z-Stepper ook het gewicht van de geleiding omhoog trekken.

Nogmaals, waarschijnlijk is het een beter idee maar snap ik het gewoon niet.
-please enlighten me-

Sjuul
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Mcgyver »

dat gewicht verplaatsen hoeft niet... als je de basis plaat die tegen de y as geleidingen langer maakt dan kan je de motor gewooon op die plaat bevestigen i.p.v de motor met de z-as mee te laten bewegen..


de geleiders van de z-as maken je bewegende z-as plaat stijver...

als je goed kijkt naar je constructie... dan steekt je z-as plaat een x-aantal mm uit onder je laagste wagentje... en daar een beugeltje op.. dit geeft een verkeerd moment op de constructie... zelfs al staat de z as omhoog dat staat er nog een ärm"te hengelen aan de gehele constructie..


doe je het andersom... dat word dat moment klener naar mate de z-as verder omhoog staat.. minder vibraties en hoe hoger de z-as staat des te stabieler het geheel word... dus moet je en keer zwaar verspanen.. verhoog je werkstuk zodat je een beter resultaat krijgt.. met jouw ontwerp zukl je meer problemen hebben....


met het verhaal omdraaien dan is het enige gewicht wat je extra hebt wat grammen van de geleidingen...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Ok, snap het nu.
Ben al bezig...
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door skillalot »

Lekker zo laten. Als je je plasma toorts er in hebt hangen wil je die geleidingen liever wat hoger hebben zitten...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door ruudpg »

Het grootste voordeel van dat ontstaat als de geleiding van de z-as aan de spindel vast zit, is de vrije ruimte onder de brug. Het werkstuk kan nu bijna dezelfde hoogte krijgen als die vrije ruimte is. Als de geleidingen aan de brug vast zitten blijft er dus een veel kleinere vrij beschikbare werkhoogte over, dus waarom zou je dan nog de brug hoger gaan plaatsen...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Na wat klooien in sketchup toch besloten om de geleidingen op het bewegende deel te plaatsen.
Ik denk dat het voor mij meer voor- als nadelen heeft, achteraf zet ik er nog een kunststof schortje op om eventueel spatten op de geleidingen te voorkomen.





Ben benieuwd wat jullie er van vinden?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Mcgyver »

Mooihoor ! Ziet er goed uit!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Alleen jammer dat ik het moet uitbesteden, normaal begin ik gewoon en als het niet zo wordt als ik gedacht had begin ik weer opnieuw.
Ik heb er niet zo'n probleem mee om het "in twee keer goed" te doen, maar dat is nu wel anders.

Sjuul
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Al lang nix meer laten horen, maar wel bezig geweest ;-)



Sjuul
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Mcgyver »

mooi filmpje..! apart van het werk wat je hebt verricht voor je machine is dat filmpje ook best tijdrovend! leuk om te zien!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Tanx, er gaat ook stiekem veel tijd inzitten maar het is naast het bouwen een leuke bezigheid.

Ik heb nu de camera standaard in de schuur liggen en na paar uurtjes hobbyen probeer ik altijd wat orde te scheppen in de chaos en vervolgens nog wat foto's te maken.
Als ik dan eenmaal weer binnen ben kan ikzelf ook nog wat nagenieten. ;-)

Sjuul
Plaats reactie