Weer een zelfbouwer:)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Gelijk even voorstellen, Ben Anko uit Hoorn, 18jr, vers van een opleiding werktuigbouwkunde/technisch tekenaar(handuuug) paar leden kennen mij al, waaronder Jan Plugge, laat bij hem steeds wat onderdelen voor mn modelhelis frezen(voornamelijk 2d werk uit Glasvezel, carbon en Alu)...

Bleef toch jeuken om dat gewoon in huis te kunnen aangezien de uitbestedingskosten de pan uit rijzen... :shock: dus ben een paar maanden begonnen met inlezen hoe of wat, lukte aardig, aantal adressen opgezocht voor levering van onderdelen. en ben er bijna uit wat ik wil gaan doen.

Het plan:

Portaalfrees met n bereik van MIN 600x400x100-200(mn platen zijn doorgaans 250x300, dus dan kan ik er 2 tegelijk frezen)
Buitengrootte max 900x1200(die tafel heb ik al beschikbaar)
te verspanen materiaal: Glasvezel+koolstofvezelplaat, Aluminium, eventueel lichte staalsoorten(niet verplicht, handig als het wel zou kunnen)

Voor de X as(das de lange as dacht ik? verwar x en y steeds) 20mm ondersteunde geleidingen(1000mm) met 2005 KO spindles van Chai. 2 spindles, verbonden met n riem.
Voor de Y as hetzelfde maar de lengte zal iets van 700/750mm worden. wel enkele spindle uiteraard
Voor de Z as wil ik 16 of 20mm geslepen stangen gebruiken, daar deze toch maar een lengte krijgen van max 350mm.. wil een Z as verplaatsing kunnen hebben van ongeveer 100 tot 200mm. nog niet besloten, nog niet getekend. verder komt ook daar een KO spindle op, waarschijnlijk 1605 of 1604(tips????) Ga voornamelijk 2d werk doen maar wil de machine klaar hebben voor licht 3d(2.5d).
wil alles doen met 40x40 en 40x80 profielen(40x80 voor constructie, 40x40 voor details of montages)

Motoren worden Nema 23-3nm van Impulse CNC, samen met hun 4.2A driver. komt te draaien op een 50V voeding welke ik zelf maak dmv servervoedingen(heb er daar tonnen van liggen, zijn goed beveiligd en hebben een hoog rendement+vermogen)

PC met parallelle poort die inventor(daar teken ik standaard op) en andere programma's kan draaien heb ik ook al.


Budget voor nu toe: 1200 euro ex de besturing+freesmotor zelf(dus wel inclusief steppers, drivers en voeding) budget wordt groter naarmate de tijd vordert, dit is mn startbedrag en probeer hier wel een beeeeetje naar toe te werken maar budget=speling op machine.... Weet dat het budget niet barveel is evengoed, maar heb de prijs van diverse onderdelen opgezocht en het zou in ieder geval in de buurt moeten komen. mocht het later wel meer worden, het zij zo.. ik ben verliefd op computergestuurde mechanica :oops: :lol:

ben er nog helemaaal niet uit wat ik ga doen kwa besturing en freesmotor. neig naar een 800W Kress, maar hoor veel geluiden over veel lawaai.


Heb overig beschikking over een vrij complete werkplaats, en de kennis om deze goed te gebruiken......


Wat ik tot nu toe heb is het volgende, zag er ergens een fototje van rondzwerven met de opmerking: ''das een bekend ontwerp'' erbij en dat vond ik opzich wel een goede stabiele basis..

Graag tips of aanmerkingen! wordt zeer geapprecieerd!
Afbeelding


-oops. toch n lang verhaal geworden...-
Laatst gewijzigd door AnkoD op 25 sep 2012 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door michel pet »

http://www.ebay.nl/itm/WATER-COOLED-SPI ... 27c13f07a4

de frees maakt meer herie als de motor zelf kres is een drama kwa kabaal.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

michel pet schreef:http://www.ebay.nl/itm/WATER-COOLED-SPI ... 27c13f07a4

de frees maakt meer herie als de motor zelf kres is een drama kwa kabaal.
Noted. das niet erg duur voor watergekoeld... :mrgreen: isie echter niet wat zwaar voor wat ik wil gaan doen?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door Floppy »

Een Kress is helemaal niet zo gek om mee te beginnen maar dan zou ik wel voor de Kress FME 1050-1 5000/25000 RPM kiezen. Als je hem niet op max toeren zet valt het geluid wel mee.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door michel pet »

de 800 watt is er ook als dat beter uit komt.
http://www.ebay.nl/itm/WATER-COOLED-SPI ... 35b7da49a8
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door Jan Plugge »

Hallo Anko,

Goede beslissing om zelf een portaalfreesmachine te bouwen. Sluit mooi aan op je opleiding. Het freesbereik wat je voor ogen hebt is ruim voldoende voor modelbouw. De kogelomloopspindels van Chai is een goede keus. Veel goedkoper zal je ze niet kunnen vinden. Het is uiteraard geen topkwaliteit, maar ruim voldoende voor hobbygebruik. Sowieso veel beter dan metrische draadstangen of trapeziumspindels. Ik heb voor alle assen 1605 spindels van Chai gebruikt, mijn langste spindels zijn 1200 mm. Ik heb mijn spindels zelf bewerkt, viel erg mee, hoewel ik bepaald geen ster bent op de draaibank. Het schijnt dat Chai voor erg weinig geld de spindels ook voor je kan bewerken.
De Kress is een veelgebruikte freesmotor. Ik heb een Kress, een Kinzo en een AEG bovenfrees. Van deze drie is de Kress het minst lawaaiïg. Het voordeel van de Kress 1050 is dat deze in twee versies te koop is. (Toerental 10.000 tot 30.000 en toerental 5.000 tot 25.000 als ik het goed heb). Een lager toerental kan soms prettig zijn bij bepaalde kunststoffen.
Ik wens je veel succes met de bouw.

Jan
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door winters »

Hey Anko,

Je ontwerp doet me denken aan mijn portaal toen ik me meer dan een jaar geleden begon in te lezen in de cnc wereld 8) . Het is ook opgebouwd uit alu profielen en de grootte is nagenoeg hetzelfde.

Alleen zou ik toch aanraden om wat meer profielen te gebruiken (zowel onder het bed als in de zijkanten). Het verbeterd de stijfheid enorm. Dikkere profielen schelen hierin ook al veel. Zeker op zo'n afstand moeten de bovenste liggers overal goed ondersteund worden wil je wat harder verspanen.

Gebruik je de befaamde fischer-techniek om de profielen te monteren of ga je montagehoekstukken gebruiken? En welk machinebed komt er op?

Om de Y-assen (degene die de portaal naar voor en achter bewegen) te koppelen dacht ik eerst ook om een riem te gebruiken. Maar ik ben er van afgestapt. Heb wel wat extra ruimte voorzien op men assen waarop ik desnoods alsnog een poulietje met riemp kan monteren. Nadeel is vooral de rek op zo'n afstand. Maar er bestaan hiervoor wel speciale riemen dacht ik. Ik ben er vooral van afgestapt omdat ik de am drivers van Impulse.cnc heb gekocht. Deze hebben een anti-stall functie om het "stallen" van de brug tegen te gaan. Ik heb de brug wel nog niet werkende. Maar ik heb er goede hoop op. Desnoods zet ik er closed loop steppers op.

Handig zou ook zijn iets van afscherming, een plaatje tegen de zijkant ofzo om stof en spanen wat tegen te houden. En die afdichtingsstrips van Boikon hebben me ook nog niet teleurgesteld. oogt mooi maar vooral handig tegen stof enzo.

Nou qua budget zal dat wel een uitdaging zijn denk ik. Voor mijn portaal dacht ik het te kunnen doen voor 2-3000€ Maar ik zit er ook al goed boven :mrgreen: .

grtz, Robin
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Hey Robin,

Was nog niet begonnen met de constructie onder het bed, inmiddels is dat klaar, en heb ook wat meer van die support paaltjes erin gezet(nu 2 per kant en 1 aan de achterkant).

Ik ga alles inderdaad met de fischertechnik manier in elkaar schroeven, echter het steunpaaltje achter, en 2 aan de zijkant worden met beugels gedaan, dit zodat ik eventueel langer materiaal in de machine kwijt kan, en ik uberhaupt mn bed eruit kan halen(die zit nu precies klem tussen alle profielen... :lol: )

een breed genoege riem, met de goede spanning rekt bijna niet.. ik ben er dan in ieder geval van verzekerd dat mn brug niet scheef gaat lopen zonder oplossingen met gekoppelde drivers ed. ik hou wel de optie open om later een 4e driver+motor te gaan gebruiken daarbij.

Afscherming komt alleen om de omlopen en geleiding, het geheel komt in een dichte kast te staan...


Foto van wat ik nu heb.. bed wordt ondersteunt door 40x40, paaltjes aan de zijkant zijn verwijderbaar om t bed eruit te halen.

Wordt een lekker zwaar ding zo :oops:

Afbeelding

Bed ligt er krom in, weetik.. was te vroeg met renderen :cry:
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

En ik loop ff GIGA te falen. ik kom er maar niet uit met die verdomde x as :x

Op de een of andere manier zie ik geen mogelijkheid om m stevig te krijgen in de Y richting of ik moet met hele lompe alu platen gaan werken.(die ik zelf niet kan frezen of uberhaupt vinden).... iemand nog tips? ideeen? :roll: Afbeelding
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door winters »

Je kan evt. bij damencnc dit U-vormig alu profiel bestellen. De stappenmotor en aandrijfspil kan je mooi wegwerken dan. https://www.damencnc.com/nl/componenten ... maytec/410

-edit- Ik zie juist dat je de ondersteunde geleidingen wel niet kunt monteren aan de voorkant. Maar 1 T-sleuf namelijk boven- en onderaan. Maar je kan ze evt. nog monteren bovenop en onderaan het profiel.
Laatst gewijzigd door winters op 25 sep 2012 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

winters schreef:Je kan evt. bij damencnc dit U-vormig alu profiel bestellen. De stappenmotor en aandrijfspil kan je mooi wegwerken dan. https://www.damencnc.com/nl/componenten ... maytec/410
Ja, maar voor 150 euro moet er toch wel een andere oplossing te maken zijn.... :shock:

geleidingen bovenop en bovenop is ook niet ideaal dacht ik.. dan hangt ten eerste 1 lager op zn kop(zijn ze niet op gemaakt) en je krijgt er weer een plompe Z as module van... :cry:
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Hack, ik ben eruit:)
ben voor de lompe alu platen oplossing gegaan... zowel 2 grote als stevigheid in de y richting, en 2 die tevens als lagerhouders fungeren die stevigheid geven in de x richting(tegen wrikken voor/nalopen van de links/rechts geleiding 8)

Voor de Z as ga ik 16mm ondersteunde geleiding gebruiken, de lagerblokken daarvoor komen op de plaat die je ziet. ik ga dus de geleidingen en omloop schuiven en de blokken blijven vast. is iets simpeler en steviger.

Afbeelding
chris28680
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:21

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door chris28680 »

Dit soort platen hoef je niet zelf te maken. Dit zijn standaard componenten. Gebruiken wij zelf ook vaak! Kijk op http://www.spanpartner.nl/nl/producten/ ... _profielen, download de catalogus en ga naar hoofdstuk 3, pag 88. Als je de T-vormige plaat neemt ben je gelijk klaar mits deze past uiteraard!
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Ondertussen zijn de X as geleidingen besteld, en de 2 ko spindels ook. Hoop snel mail terug te krijgen van de eBay verkoper over de profielen... Daarna ga ik gelijk de basis bouwen en van daaruit verder.
Plaats reactie