Sterkte Z-as 12nm

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ceder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2012 08:59

Sterkte Z-as 12nm

Bericht door Ceder »

ik ben momenteel bezig met ombouwen van mijn ouderwetse zware freesmachine naar cnc.(vergelijkbaar met een oude bridgeport, http://www.jegerings.com/cmsupload/_870 ... nfrees.gif )

nu heb ik alles werkend alleen een probleem, de Z-as schiet in een beveiliging stand zodra ik hem omhoog wil verplaatsen( bij mijn freesbank moet hij dus het hele bed X en Y as op tillen wat aardig wat zal wegen)
de z as loopt nog wel op trapezium draad deze loopt wel soepel in nieuwe lagers en een nette geleiding.
nu al geprobeerd een vertraging van 2:1 en met instellingen spelen nog steeds geen verplaatsing.

nu vraag ik mij af is er geen formule voor wat deze motor kan tillen? stel ik weeg mijn freesbed dan moet ik toch kunnen berekenen welke vertraging ik zou moeten kiezen?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten tom
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Sterkte Z-as 12nm

Bericht door assink »

Dat kan zeker, zijn formules voor. Maar hiervoor moet je ook de materialen van de spil en moer weten, en de afmetingen van de trapeziumschroefdraad.
Hier staat onder andere wat:
http://tribologie.nl/sub9.htm
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Sterkte Z-as 12nm

Bericht door w.rusman »

Ik kan me voorstellen dat het berekenen van dit soort dingen uitgaat van ideaal situaties ? (nieuw zonder variabelen/slijtage in de as en tandwielen)

kun je niet doormiddel van een 1 meter arm en veerunster of een momentsleutel bepalen wat het moment is dat nodig om de as te verdraaien ?
Laatst gewijzigd door w.rusman op 18 okt 2012 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Sterkte Z-as 12nm

Bericht door tuurbo »

Misschien een stomme vraag,maar waarom wil je het hele bed optillen,en zet je de aandrijving voor de Z as niet op de pinole?
suzuki
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 aug 2007 08:30
Locatie: Dedemsvaart

Re: Sterkte Z-as 12nm

Bericht door suzuki »

Gewoon een contragewicht of
een luchtcilinder met buffervat
introhert
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jan 2011 11:21
Locatie: eeklo (belgie)

Re: Sterkte Z-as 12nm

Bericht door introhert »

kan je niet eventueel met een momentsleutel uitzoeken hoe hard je er moet aan draaien om hem te bewegen
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Sterkte Z-as 12nm

Bericht door hex173 »

behalve berekenen kun je het koppel ook bepalen door er een ringsleutel op te zetten en aan het andere eind van de ringsleutel een unster. Koppel (moment)= kracht x arm.
alles wat ik maak, kan beter.
Ceder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2012 08:59

Re: Sterkte Z-as 12nm

Bericht door Ceder »

Allemaal bedankt voor de snelle reacties
ik ga het proberen met de moment sleutel, lijkt mij uitstekend nooit aangedacht! ;-)

( ik heb uiteraard ook gekeken om alleen de spil als Z aan te sluiten, enkelt hebben deze altijd speling wanneer je ze een stuk uitdraait)

Met vriendelijke groet,

Tom
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Sterkte Z-as 12nm

Bericht door mark3 »

Door afwezigheid van een momentsleutel heb ik ooit een lat van een meter aan de zwengel geducttaped( :?: ).
De lat in horizontale positie gezet en er een pak suiker geplaatst. Hiermee simpel het koppel kunnen uitrekenen.
Het koppel van de motor die je er op zet moet in ieder geval veel zwaarder zijn dan dat je berekent hebt wil je nog iets van snelheid halen zonder stappenverlies.

Een 12NM motor zal te zwak zijn voor de z-as .
Ik heb een aciera f5 cnc, hierop zitten stappenmotoren met een koppel van 20NM. Met 1 motoromw. wordt het bed 2mm verplaatst. De snelheid is ruim voldoende en stappenverlies heb ik nog niet gehad.

Je kan ook in china kijken voor motoren. Voor rond de 1000 euri heb je 3 30NM motoren met bijpassende drivers, deze zijn in ieder geval sterk zat.


Grt Mark
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Sterkte Z-as 12nm

Bericht door w.rusman »

Ceder schreef:Allemaal bedankt voor de snelle reacties
ik ga het proberen met de moment sleutel, lijkt mij uitstekend nooit aangedacht! ;-)
werkt helaas alleen als je iets "vast" draait, dus ik hoop dat rechtsom draaien van het handwiel de tafel omhoog beweegt ?

(nee heb nog nooit met een bridgeport gewerkt :lol: )
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Sterkte Z-as 12nm

Bericht door Mcgyver »

Hahah klopt wel , rechtsdraaienb van een knee mill gaat de tafel omhoog ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Ceder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2012 08:59

Re: Sterkte Z-as 12nm

Bericht door Ceder »

haha naja dat is bij de meeste moment sleutels inderdaad wel zo, alleen ik heb een oudere liggen die je op 2 kanten kan monteren dus ook voor linksdraaiend te meten!

gr

tom
Plaats reactie