Afzuig- en filterinstallatie

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lemonade
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2011 08:17

Afzuig- en filterinstallatie

Bericht door Lemonade »

Vraagje voor de laser mensen onder ons:

Hoe zuigen jullie de nogal gevaarlijke dampen af, en hoe filteren jullie deze? Ik heb eens gezocht op dit forum maar kwam eigenlijk niets tegen.

Voorheen zoog ik alles af zonder filter naar buiten toe, maar heb zo het idee dat de buren/omwonende dit niet zo fijn vinden. Daarnaast is het ook nog eens ongezond, zekers als je hout of plexiglas gaat snijden.

Nu heb ik een klein zelfbouw filterkastje gebouwd met 3 rekken actieve kool wat de lucht schijnbaar schoon maakt. Volgende week ontvang ik 2 HEPA filters van 410x310x30mm die nog voor de koolfilters komen. Ik ben benieuwd of ik dan het milieu minder vervuil :mrgreen: .

Had eerst overwogen om een 'professioneel' systeem aan te schaffen, maar dan ben je al snel een paar duizend euro verder. Sommige fabrikanten beweren echter dat de air output ook geen rook meer bevat, als je bv hout snijdt.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Afzuig- en filterinstallatie

Bericht door stekkestim »

Bij de aanschaf van mijn eerste laser heb ik een chinese hepa filter bij bestelt gehad. Deze absorbeerde wel alle rook maar helaas amper de geuren ondanks dat er toch 15kg active kool in zat. Dan maar 25kg active kool speciaal voor lucht filtering besteld hier in België totaal van 40 kg actieve kool in de filter en nog blijft de geur van hout en acrylaat er door komen. Dan maar gekozen voor een professionele oplossing een BOFA AD 500 filter. Deze komt normaal eind volgende week begin de week er na aan.

Niet goedkoop maar er is mij gezegd dat deze uitstekend geschikt is voor binnenhuis.
Lemonade
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2011 08:17

Re: Afzuig- en filterinstallatie

Bericht door Lemonade »

DA's een mooie filter, toevallig dezelfde die mijn leverancier kan leveren. Op ten duur is het aanschaffen van zo een filter helemaal niet verkeerd, zeker als je alles in huis/garage doet.

Jammer dat die actieve kool zo weinig effect heeft :x khad er meer van verwacht.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Afzuig- en filterinstallatie

Bericht door rkr »

hou er met actief kool wel rekening mee dat die een maximale houdbaarheidsdatum heeft ( gebruikt of ongebruikt ) uit de verpakking is hij "op" als hij vol zit, of als z'n tijd op is ( spul blijft reageren ook met schone lucht ) vocht vinden ze ook niet heel erg lekker
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Afzuig- en filterinstallatie

Bericht door stekkestim »

De actieve kool die ik besteld had was afkomstig van de grootste leverancier van belgië en was speciaal voor luchtzuivering en bij het bestellen heb ik uitgelegd waarvoor het diende, is 2 dagen na levering in de filter gegaan maar helaas blijf er nog steeds een deel van de geur door komen. Vind het wel spijtig dat het niet werkte want goedkoop was het spul zeker niet.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Afzuig- en filterinstallatie

Bericht door audiomanics »

Gewoon via je schoorsteen naar buiten blazen.. Niks filteren gewoon de ruimte in.. Wat denk je dat die koolstoffilters als ze afgedankt zijn voor een milieubelasting zijn?
Voor de geur hoef je het kennelijk niet te doen en dat is toch waar je je het meest zorgen over maakt..
De rook die van triplex of acryl af komt is in die hoeveelheden ook niet zo toxisch dat je je er zorgen over moet maken. Als de vogels van het dak vallen zou ik een serieus gaan nadenken....
Geloof me, mijn buurman ruikt al als ik een potje nagellak open trek en staat hij aan de deur of het wel goed gaat.. Ik heb al de nodige meters triplex en acryl gelaserd en het is 'm kennelijk nog niet opgevallen..(ja, hij leeft nog wel gewoon..)
Dat gedoe met filtercabinetten is meer als er geen afvoer naar buiten is en je de lucht gewoon weer in de zelfde ruimte moet laten gaan.
Oh ja... hebben die moderne huizen eigenlijk nog wel een schoorsteen??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Afzuig- en filterinstallatie

Bericht door rkr »

misschien geen schoorsteen maar wel een ontspanningsleiding

dat is een rioolpijp die door het dak naar buiten gaat... .ja elke nieuwbouwwijk heeft gewoon een open riool :P


als het toilet water weggooit blaast hij water door de leiding en duwt lucht weg. als het water weg is trekt hij dus vacuum, dat moet opgevuld worden met lucht, en als de pijp gesloten zou zijn dan zoekt de lucht de makkelijkste weg, meestal een doucheput, of wasbak omdat daar het minste water instaat, het water uit de zwanenhals is dan weg en je huis ruikt naar riool

vandaar dus die leiding door het dak, daardoor kan de lucht toch in de pijp komen en blijft al het andere water op z'n plek, afhankelijk van de diameter is dat goed tot heel goed te gebruiken, ik heb 110 mm en dat is ruim voldoende voor een stofzuiger

omdat de pijp op het dak uitkomt ( meestal naast de "schoorsteen"van de cv, heb je op die hoogte altijd wel een beetje wind, en dus altijd een lichte onderdruk in het systeem, dus zal het niet gaan stinken in huis
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Afzuig- en filterinstallatie

Bericht door stekkestim »

Aangezien gaten in de muur boren of een schoorsteen ontspanningsleiding geen opties waren was een filter de enige oplossing. Gisteren is de Bofa AD500 aangekomen en wat een machine! Op volle capaciteit 500m³/uur maakt hij een "herrie" van 70db en op 50% capaciteit 63db en absoluut geen geurhinder meer bij 50% zeer tevreden met deze aankoop.

@audiomanics
Voordat ik een filter had blies ik alles door de garage poort buiten. Eerste probleem was dat de wagens aan het huis toch wel snel vuil werden door het stof. Tweede was dat ik de geur buiten toch wel 3 - 4 huizen ver kon ruiken. Vandaar dak ik toch maar heb gekozen voor een filter.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Afzuig- en filterinstallatie

Bericht door clements »

zon rioolleiding zal ongetwijfeld een terugslagklep hebben, die het vacuum breekt. Anders zou het overal flink meuren en dat wil je ook niet.
ASS-U-ME
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Afzuig- en filterinstallatie

Bericht door rkr »

een riool dat goed loopt stinkt bijna niet, zeker buiten niet, alle lucht vervliegt meteen
stilstaand (riool)water stinkt wel, dus als het slecht aangelegd is, of als de boel verstopt zit

het hoofdriool wordt goed doorgespoeld, en geventileerd, en zal dus geen stank afgeven via de ontspanningsleiding, het dichtsbijzijnde raam zit er ook nog eens ver genoeg vanaf om geen problemen te krijgen

als je geen onstpanningsleiding hebt, en dus waarschijnlijk een gemengd riool, dan werkt de regenpijp als beluchting, dat stinkt toch ook niet?
zeeschuim

Re: Afzuig- en filterinstallatie

Bericht door zeeschuim »

er zijn ook beluchters voor binnenshuis met een soort van omgekeerde snorkel, die ruik je ook niet
Plaats reactie