vraagjes mastercam

Moderator: Moderators

Plaats reactie
frezer1993
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 nov 2012 20:00

vraagjes mastercam

Bericht door frezer1993 »

beste lezer

Ik ben al tijdje bezig met te leren werken met mastercam. Alleen had ik nog enkele vragen.
-Als ik een tekening van mijn tekenprogramma binnentrek in mastercam zie ik hem in 2d staan maar om die dan in 3d te zetten vind ik niet...

-Mijn versie staat in metric maar als ik naar 3d ga voorbeeld en ik geef een maat in dan ondervind ik dat hij hem toch in inch zet. Hoe moet ik die ook omschakelen in mm ?

alvast dank voor de hulp :)
Ewoud
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: vraagjes mastercam

Bericht door Nicky »

-Je 1e vraag is mij niet geheel duidelijk. Open je een 3D tekening en zo ja wat voor formaat?

-Je 2e vraag is heb ik een simpel antwoord op. Dit komt omdat die tekening nou eenmaal was opgemaakt in inches.
Zodra jij een niet metrische tekening opent dan schakelt MasterCAM automatisch om.
frezer1993
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 nov 2012 20:00

Re: vraagjes mastercam

Bericht door frezer1993 »

beste Nicky

Eerste probleem is al opgelost. Het was dom foutje van mij :)

Dank u voor de reactie. Weet jij toevallig nog een Nederlandstalige handleiding info online staan.
alvast dank voor de reactie :)

groetjes
Ewoud
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: vraagjes mastercam

Bericht door Nicky »

Hallo Ewoud,

mooi dat je het 1e probleem hebt opgelost!

Ben bang dat je weinig Nederlandse handleidingen zult kunnen vinden. Zelf ben ik ze in ieder geval nooit tegen gekomen. In Mastercam zelf (wel in het Engels) heb je wel overal uitleg bij als je op het vraagteken klikt. Zo heb je ook een overzicht op het 2e tabblad dan van welke knop precies wat doet.

Mocht je echt iets specifieks willen weten voor wat betreft het frezen, dan laat je het me maar weten.

Mvg Nicky
frezer1993
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 nov 2012 20:00

Re: vraagjes mastercam

Bericht door frezer1993 »

Beste Nicky

Het lukt al aardig. Mijn simulaties lopen goed enzo. Maar ik zou nu graag eens een mastercam programma laten simuleren op een heidenhain sturing. Hoe moet ik nu mijn bestand van mastercam omzetten naar g-codes of naar een bestand dat heidenhain kan lezen?


Alvast dank en een gelukkig nieuwjaar :)
Ewoud
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: vraagjes mastercam

Bericht door Nicky »

Ewoud,

mooi dat je al wel simulaties hebt. Dat is zeker al een begin!

Bij je operation manager heb je een knop met 'G1', zodra je op deze klikt dan kun je een code gaan laten genereren. Maar ik ga er even vanuit dat jij nog geen eigen machine defenitie hebt aangemaakt. In dat geval zal die de standaard post pakken en genereert dan standaard Fanuc G-code. Heidenhain kan goed overweg met G-code, maar veel dingen verschillen tov Fanuc. Zo is het bij Heidenhain uit mijn hoofd G71 voor metrisch en Fanuc G21 en zo zijn er nog veel meer verschillen. G28 is bij Heidenhain spiegelen terwijl het bij Fanuc weer terug naar thuis positie of wissel positie is meen ik.

Ik heb wel nog ergens een post processor voor Heidenhain dialoog met ook de ondersteuning van cyclussen, hoewel ik die cyclussen nooit helemaal vertrouw.

Dankje, jij en iedereen hier op het forum ook een goede en veilige jaarwisseling!
frezer1993
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 nov 2012 20:00

Re: vraagjes mastercam

Bericht door frezer1993 »

beste

Neen ik heb nog geen machine definitie aangemaakt. En zoals je zei als ik in de machine lijst kijk staat er enkel fanuc en nog een paar andere sturingen maar heidenhain staat er niet tussen... Waar zou ik een post processor kunnen downloaden? Of zou je eerder voor de G-codes gaan? Als ik het goed snap als ik G-codes wil gebruiken moet er een machine defenitie aangemaakt worden. Kan je die zelf aanmaken of moet je die downloaden ofzo ?

alvast dank
groetjes
Ewoud
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: vraagjes mastercam

Bericht door Nicky »

Nou in feite dien je altijd een machinedefinitie aan te maken voor iedere machine. Hierin kun je onder andere het maximale spindeltoerental, werkbereik en dergelijke dingen ingeven. Maar goed ik hab er 1 aangemaakt met de Heidenhain dialoog post. Waar ik werkte hing aan alle cnc freesbanken een heidenhain besturing.

Dialoog heeft mijn voorkeur. Je hoeft geen codes uit je hoofd te gaan leren dan als je iets handmatig wilt aanpassen en je machine kan gewoon op dialoog blijven staan als je iets aan de machine zelf wilt programmeren. Wat vaak nog sneller gaat dan CAD/CAM. Maar goed dat is een keuze die je zelf moet maken, ik weet niet of je ervaring hebt met G-code? Ik heb het nog op school gehad en het is altijd meegenomen als je ooit aan een andere besturing komt te werken waar je het wel nodig hebt.

Bij cnczone.com kun je een hele hoop vinden wat betreft Mastercam. Weet ik niet welke versie je gebruikt? Kan zijn dat je de post processor dient up te daten in het programma, maar dat stelt niet zo veel voor verder. Mocht je er niet uitkomen, dan kan ik hem ook wel toesturen. Ik heb hem ook nog ergens op een usb stick staan.
frezer1993
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 nov 2012 20:00

Re: vraagjes mastercam

Bericht door frezer1993 »

Met G-codes heb ik niet echt ervaring. IK zou het gemakkelijker vinden als de machine gewoon in dialoog kan blijven staan. Nu ik werk met mastercam X5 en heidenhain itnc530. Nou na even wat zoekwerk heb ik nog niet echt iets gevonden. Alleen maar spam als ik de downloadlink open is het iets heel anders dan wat het zou moeten zijn.
Als het mogelijk zou zijn en als u niet te lang moet zoeken zou het dan eventueel mogelijk zijn om die files even door te sturen.

alvast dank
groetjes
Ewoud
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: vraagjes mastercam

Bericht door Nicky »

Ik heb een pb gestuurd met de post processor. Moet je maar even kijken of je er uit kunt komen en anders hoor ik het wel.
frezer1993
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 nov 2012 20:00

Re: vraagjes mastercam

Bericht door frezer1993 »

heel erg bedankt voor de bestanden nu even alles uitzoeken hoe het werkt. Mocht het eccht niet lukken post ik wel even op het forum. Nogmaals van harte dank :)

groetjes
Ewoud
Plaats reactie