Project Hybrid-CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Als extraatje wil ik graag naast de toorts ook een pneumatische graveerstift op mijn z-as zodat ik de werkstukjes die ik uitsnij ook kan voorzien van een nummer, text etc.

Het mooiste is natuurlijk om deze standaard gemonteerd te hebben naast de toorts.
Ik stel me het zo voor dat ik de graveerstift als 2de tool definieer in EDING-USBCNC, het graveer werk zet ik in een aparte layer en klaar....
Zit ik alleen nog met het probleem dat de graveerstift niet op de plaats van de toorts zit maar ernaast, deze verschuiving moet ik dus ook ergens compenseren. Iemand een idee?
Of is dit een werkje voor een speciale plasma-Gcode-generator.

Op youtube zijn vele voorbeelden te vinden van wat ik bedoel:


De plexiglas spatkappen zijn mooi gelukt, in de post van een van de newby's zag ik dat deze case modder het plexiglas met de boven frees te lijf ging, nadat ik dit geprobeerd had met wat rest stukjes heb ik deze methode ook zeer succesvol toegepast.
Ga nu weer de koude schuur in vanavond misschien weer wat pic's

Sjuul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. ik heb wel iets van een idee.. ik heb alleen zitten zoeken, maar kan het nog niet direct vinden.. USBCNC ondersteunt namelijk WEL een 2de "spindel" sinds kort..
Even in de Manuals duiken.. 't zit in de BETA Versie.., zie de releasnotes.. 't is nog niet in de GUI geimplementeerd.. je moet de instellingen handmatig in de CNC.INI maken..

je kunt een X, Y, Z offset voor de Spindel ingeven.. met M90,M91, M92 kun je tot 3 spindels definiëren..
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Bedankt voor de tip Arie, ik ga het uit pluizen...
Er gaat toch nog wat tijd overheen voor ik aan het snijden/graveren ben maar dan kan ik nu al wat theoretisch voorwerk doen.

Sjuul
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door skillalot »

Tot 3 spindels? Kun je er ook nog gelijk een boorunit aan hangen met een centerboortje erin, om gaten vast voor te boren/centeren.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

skillalot schreef:Tot 3 spindels? Kun je er ook nog gelijk een boorunit aan hangen met een centerboortje erin, om gaten vast voor te boren/centeren.
Gooi nog maar wat olie op het vuur... :lol: :lol: :lol:
als ik de graveerpen al eens aan de gang heb ben ik al tevreden.

Een goed voorbeeld doet volgen en dus heb ik ook motorcovers gemaakt.
Ik heb kleine lasdoosjes (50x50x40) gebruikt, deze heb ik met glasparel gestraald en ze daarna zwart gespoten.
Vervolgens met siliconekit op de motors geplakt.



Nu de temperatuur weer boven het vriespunt ligt heb ik de basis mooi in de menie kunnen zetten, vandaag een nieuwe pot hamerite gehaald om de vaart er een beetje erin te houden...

Ik wil toch eigenlijk klaar zijn in het voorjaar...

6786
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door FSSF »

Wat een beest :mrgreen: :!:
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Zee&Zee »

Leuke machine, ben zelf ook net bezig aan ontwerp voor een stalen frame.
Arie Kabaalstra schreef:ja.. ik heb wel iets van een idee.. ik heb alleen zitten zoeken, maar kan het nog niet direct vinden.. USBCNC ondersteunt namelijk WEL een 2de "spindel" sinds kort..
Even in de Manuals duiken.. 't zit in de BETA Versie.., zie de releasnotes.. 't is nog niet in de GUI geimplementeerd.. je moet de instellingen handmatig in de CNC.INI maken..

je kunt een X, Y, Z offset voor de Spindel ingeven.. met M90,M91, M92 kun je tot 3 spindels definiëren..
Hoop dat dit snel geïmplementeerd wordt in de release, kan ik ook goed gebruiken, met zelfde doelstelllingen.
Beetje OFFTOPIC: Zitten trouwens nog een paar andere bruikbare zaken in de BETA die erg handig zouden zijn. Doet Bert de USBCNC software ontwikkleing helemaal in zijn eentje trouwens, of steken er meer mensen achter ?
CNC you later
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Beta heeft 't dus, die multi-spindle functie.. en het zal uiteindelijk ook in de gewone release terecht komen..

Bert doet het meeste werk alleen.. In de Beta zit ook een behoorlijk werkende radiuscompensatie.. voor de meesten totaal onbelangrijk, voor mij persoonlijk van levensbelang.. omdat ik het verdom om afhankelijk te zijn van CAM software voor werkelijk ELK onderdeeltje..

Samen met enkele anderen ben ik wel één van de "beta-testers".. als er iets nieuws uitkomt.. dan ga ik meteen downloaden en testen.. mocht er iets bovendrijven.. dan koppel ik dat terug naar Bert..
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Zee&Zee »

< semi offtopic modus> Hoi Arie, ik dacht al wel door te hebben dat jij er zijdelings bij betrokken was :mrgreen:
Maareh dat is flink wat werk voor 1 man. Misschien ook wel een risico naar de toekomstige ontwikkeling van USBCNC, alhoewel je ook groot kan worden door klein te blijven natuurlijk. Wel mooi dat er een groep enthousiaste Beta testers aan meewerkt. Toevallig enig idee wanneer deze functie van meerdere spindles gereleased gaan worden in de "stable" versie, moet ik dan denken aan weken, maanden of een jaar ?
</semi offtopic modus>
CNC you later
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen idee.. maar 't zit in de Beta.. ik heb eigenlijk nog nooit met een release versie gewerkt.. zodra er een nieuwe beta is, plemp ik em op de machine.. en ga ik testen.. :)
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Vandaag met behulp van wat tijdelijke zwenkwielen de machine op zijn eigen plekje gezet.
Ook meteen de "aardpin" geslagen.
De aardpin is een blanke betonijzeren staaf 20mm dik en 9m lang.
Koperen aardstripje zorgt voor een mooi aansluitpunt van waaruit er 35mm2 kabels naar Ekast & plasma, naar het frame en pc gaan 16mm2 kabels.
Tyraps worden nog vervangen door zwarte :lol:

6985
machine is bijna klaar, en ook voor mij geld hoe slechter het weer hoe meer progressie ;-)

Sjuul
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Ik denk al drie weekenden: dit weekend komt ie af.
laatste loodjes...

Afbeelding
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door René »

Heerlijk, 3 weekenden lekker klussen :mrgreen:
Mvg René
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Project Hybrid-CNC

Bericht door Sjuul »

Tijdens Pasen weer een mooie mijlpaal bereikt.
Het machien spuwt mooi vuur, alleen nog wat ongecontroleerd.

Het is me ook al duidelijk geworden dat een "plasma"- cam programma nu echt een must wordt.
Tot nu toe laat ik usbcnc cammen en werk ik daarna de code bij in de editor naar een plasma vriendelijke code.
Voor een test plaatje of een simpel figuurtje is dat niet zo'n probleem maar als ik starks aan de slag ga werkt dit toch echt niet meer.
Ook ik mis wel het in en uit draaien in het werkstuk.
Verder moet ik nog heel wat testplaatjes snijden voor ik de ideale snij-variabelen te pakken heb.

Als iemand me een Plasma-cammer kan aan bevelen hoor ik het graag.



Afbeelding
Plaats reactie