EMCO FB2 orginele spindel

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jordi
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2013 11:04

EMCO FB2 orginele spindel

Bericht door Jordi »

Hallo,

Ik heb twee weken geleden een EMCO FB2 gekocht waarbij de y-as spindel doormiddel van een stappen motor en adaptor bestuurd werd en de x-spindel doormiddel van een Festo perslucht cilinder. Waarom dit zo was heb ik geen idee van.

Nu is mijn vraag of iemand wellicht weet hoe/waar ik aan de orginele X-as spindel voor de EMCO FB2 kan komen? De normale maatvoering is volgens mij 20 mm met 3mm spoed erop. Het is niet mijn bedoeling om over te gaan naar CNC. Dit is mijn eerste freesbank, dus wil eerst even de basis van het frezen leren met handwielen.

Wellicht heeft iemand een Emco FB2 omgebouwd naar CNC en heeft hij hiervoor nieuwe spindels met kogelomloop lager gebruikt, waardoor hij dus de orginele X-spindel over heeft? Ik zou dan graag met deze persoon in contact geraken om deze spindel over te nemen.

Met vriendelijke groet, Jordi
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: EMCO FB2 orginele spindel

Bericht door Mcgyver »

VDH machines leverd dat soort onderdelen


http://www.vdhbv.nl/


even mailtje sturen en je onderdeel goed omschrijven...


Veel onderdelen voor o.a. emco compacvt 8 maken ze zelf en zijn beter als de originele..


ik denk dat ze de draadspillen ook zelf bewerken..


vaak hebben ze het op voorraad
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Defox
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 nov 2008 13:49
Locatie: Oosterblokker Noord-Holland
Contacteer:

Re: EMCO FB2 orginele spindel

Bericht door Defox »

Hallo Jordi,

Op onderstaande link, kan je onder download, de gebruiksaanwijzing en service boek van je FB-2 vinden, daar staan de juiste onderdeelnummers in............ 8)

http://www.emco.or.at/

Groet Peter
Jordi
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2013 11:04

Re: EMCO FB2 orginele spindel

Bericht door Jordi »

Mcguyver: Ik had al contact gehad met VDHBV maar ze kunnen de spindel en toebehoren niet leveren, wordt niet meer gemaakt geven ze aan.

Defox: ik had de onderdelen lijst al gevonden en had ook bij verschillende bedrijven gevraagd voor het onderdeel maar is nergens te krijgen. Nr F2A 000 090 is de spindel en F2A 000 050 is de moer die op de basis wordt gevestigd. Ik had de site van EMCO zelf nog niet gevonden. Bedankt hiervoor! ik heb ze meteen een mail gestuurd. Ook omdat ik zag dat de Maximat F1 sprekend op de FB2 lijkt!? dus wellicht is de spindel en moer wel uit te wisselen met mijn EMCO FB2.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: EMCO FB2 orginele spindel

Bericht door Mcgyver »

probeer het anders eens bij huvema,


huvema heeft een exacte kwaliteits kopie van de fb2. en zoals meerdere modewllen is het uit te wisselen
;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie