oude cnc machines

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

yeti
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2013 14:28

oude cnc machines

Bericht door yeti »

Hallo allen,

Na bijna een jaar bezig te zijn met cad/cam ben ik op zoek gegaan naar een deftige cnc machine. Bereik van de machine moet minstens 600x450x300 zijn en moet dienen om aluminium te bewerken. Omdat nieuwe machines een arm en een been kosten bij deze afmetingen ben ik op de 2dehandsmarkt aan het neuzen. Nu ging er vorige week een ycm supermax aan mijn neus voorbij en vandaag werd er op ebay duitsland een deckel fp4at verkocht voor een schappelijke prijs.

Nu heb ik geen ervaring met het verspanen van aluminium en met cnc machines in het algemeen dus kom ik graag hier wat tips vragen waar ik op moet letten. Kan ik bijvoorbeeld de g code die mijn cam software maakt zomaar naar de machine sturen? Zijn deze oude besturingen zoals seicos control en dialog vandaag de dag nog betrouwbaar genoeg voor complexe bewerkingen? Vaak lees ik dat ze geheugen te kort hebben?
Zijn deze oude machines makkelijk te herstellen met hedendaagse onderdelen en zijn de onderdelen makkelijk te vinden?

Momenteel ben ik een Hitachi seiki vk45 aan het bekijken. Iemand ervaring met deze machine of met de seicos besturing? Machine is van 1986.

Ook zou ik met een bitje moeten kunnen frezen van 0.4mm. Ik las al dat ik daar een snelle spindel voor nodig heb. Volstaat de 6000 toeren spindel op de Hitachi seiki? Wat met een versnelkop?

En tot slot: Wat zou jij kopen met een budget van 7000euro?

Bedankt alvast,

vriendelijke groeten, Joeri
Laatst gewijzigd door yeti op 12 mar 2013 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door hugo stoutjesdijk »

600x450 en dan met een freesje van 0.4mm zijn heeel veel baantjes.
Als je hoofdzakelijk met zulke kleine freesjes werkt, zal je ook wel 3d relief frezen of zo. Je programma's worden dan vreselijk groot, en je hebt een besturing nodig die de nc-regels een beetje snel verwerkt. Contour3 ( zit waarschijnlijk op die 4AT) is niet echt een snelle besturing in die zin, en heeft max 256k geheugen. (256000/20=12800 regel, grof geschat) 4AT leuke machine, beetje langzame wisselaar, maar verder niks mis mee. Ook heel goed conventioneel te programmeren.
Voor zulk soort bewegingen zijn de 'antieke' ( maar goede) blokgeleidingen en zwaluwstaarten niet echt ideaal. Dus zou beter naar een machine met rollengeleiding (hiwin oid) kunnen kijken. En een besturing met een snelle interface(ethernet) of SD kaart of harde schijf.

( de tijd dat je een propellerblad onder de 64k programmeerde is al even geleden ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
yeti
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2013 14:28

Re: oude cnc machines

Bericht door yeti »

Bedankt voor je reactie.

Misschien even verduidelijken, het 0.40 freesje zou dienen voor enkel fretslots te verspanen voor een gitaarnek (in aluminium). Het is dus helemaal niet de bedoeling om vaak het kleine freesje te gebruiken. Ik wou gewoon polsen dat het mogelijk is met een spindel van 6000 toeren.

Ik ben dus nu aan het kijken naar een Hitachi seiki vk45 met seikos besturing. Enige ervaring daarmee? Het is een machine van 1986. Probleem is dat de manuals van de machines en van de besturingen moeilijk te vinden zijn. Hoe zit het met deze geleidingen en geheugen?

Is het moeilijk om een oude machine om te bouwen naar een nieuwe besturing? Wat kost het?
En wat moet ik aanpassen om de machine te laten werken met linuxcnc bijvoorbeeld?

groeten, Joeri
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door Arie Kabaalstra »

In wezen kun je elke machine voorzien van nieuwe besturingen.. Wordt ook genoeg gedaan.
waarschijnlijk ga je hoofdzakelijk gecompliceerde contouren en 3D programma's aflopen.. dan moet je wel iets hebben met voldoende geheugen. en ontkom je niet aan ombouwen naar moderne besturingen..
yeti
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2013 14:28

Re: oude cnc machines

Bericht door yeti »

Ja,

Probleem is om info te vinden over de oudere machines voor dat je ze koopt om dus na te gaan welke motors en drivers er gebruikt worden.

Ik heb ook de indruk dat de meesten bij een retrofit bij oude machines de motoren ook vervangen. Waarom is dit? Deze zouden toch niet stuk mogen zijn?

groeten, Joeri
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door Arie Kabaalstra »

hangt ook een beetje af van het type motoren.. Brushed servo's .. die hebben nog koolborstels. en dat kan een kritisch puntje zijn..
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door skillalot »

Denk eerder dat de meeste machines analoge aansturing hebben, 0-10v, en de meeste hobby besturingen zoals mach3, usbcnc, emc2 of cncusb bijvoorbeeld step/dir pulsen uitsturen.
Makkelijk is het dan om van servo's af te zien en stappenmotoren met drivers te plaatsen.

Google eens op kflop, volgens mij is dat een controller die wel met analoge aansturing werkt...

Edit:
http://www.berkelaarmrt.com/joomla/inde ... 41&lang=en
Kevin damen is bezig om analoge servo drives aan te sturen met usbcnc zie ik net.
zeeschuim

Re: oude cnc machines

Bericht door zeeschuim »

kflop, galil, en DSPMC/IP Motion Controller voor analoge aansturing oude drives en motoren met mach waarbij de kflop van dynomotion de goedkoopste oplossing bied.
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door hessel_swart »

Afhankelijk van de manier dat je kan laden naar je besturing... sommige "oudere" machines kunnen wel dripfeeden, gewoon inladen , dan heb je ook geen beperking.

Is dit anders niks voor je http://link.marktplaats.nl/654642616
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: oude cnc machines

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:hangt ook een beetje af van het type motoren.. Brushed servo's .. die hebben nog koolborstels. en dat kan een kritisch puntje zijn..
Ik heb vaker (motorfiets-)startmotoren naar het lokale revisiebedrijf gebracht, en telkens hebben ze het voor een paar tientjes uitstekend kunnen reviseren. En dan bedoel ik niet even schoonblazen, verse koolborsteltjes, klaar (want dat kan ik dan zelf ook wel).

Moet toch met die servo's ook kunnen? Is hooguit wat duurder per servo omdat het niet 1 grote pot nat is zoals die startmotoren en je ook de lagers misschien wel zou willen vervangen ofzo. En dan lopen de materiaalkosten op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door hessel_swart »

DaBit schreef:
Arie Kabaalstra schreef:hangt ook een beetje af van het type motoren.. Brushed servo's .. die hebben nog koolborstels. en dat kan een kritisch puntje zijn..
Ik heb vaker (motorfiets-)startmotoren naar het lokale revisiebedrijf gebracht, en telkens hebben ze het voor een paar tientjes uitstekend kunnen reviseren. En dan bedoel ik niet even schoonblazen, verse koolborsteltjes, klaar (want dat kan ik dan zelf ook wel).

Moet toch met die servo's ook kunnen? Is hooguit wat duurder per servo omdat het niet 1 grote pot nat is zoals die startmotoren en je ook de lagers misschien wel zou willen vervangen ofzo. En dan lopen de materiaalkosten op.
Ik denk dat Arie bedoeld i.v.m. de aansturing van een veroudert type servo motor i.p.v. een moderne stappenmotor.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door Leeuwinga »

veroudert type servo motor i.p.v. een moderne stappenmotor.
Het is net anders om hoor, moderne cnc machines zijn uitgerust met servomotoren
en niet met stappenmotoren.
Hierbij worden vaak AC servomotoren toegepast 3ph. (dus brussless).
Servomotoren zijn sneller, hebben een encoder voor terugkoppeling en hebben een
constant koppel over vrijwel het hele toerenbereik
Cees
yeti
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2013 14:28

Re: oude cnc machines

Bericht door yeti »

bedankt allen, ik geraak al een beetje wijzer...

Maar hoe weet ik nou of zo een oude machine genoeg geheugen heeft om mijn programma te kunnen draaien?

(dat van dat dripfeeden ga ik eens navragen)

edit: is die fulland fmc een goede machine?
edit2: de verkoper vraagt 12500 ex btw, ver buiten mijn budget en te hoog vergeleken met de machines op ebay.de

groeten, Joeri
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon rustig doorzoeken, beter van een bedrijf die em wegdoet, dan van een handelaar ( die willen er ook aan verdienen). Voor 5-10k moet je toch iets nuttigs kunnen vinden. Zag ergens (wel een handelaar) iets met een Heidenhain 355 (=modulaire 155) staan. Toch een wat bekendere besturing, makkelijk een hoop info over te krijgen.
Voor heidenhain bestaat een pakketje NC-remo ( dacht ik ) ik weet niet of dat al de dripfeed ( of naladen ) ondersteund met die oudere type besturingen.
Maar als de banen niet te fein zijn ( beetje mooie bolkopfrees) kun je ook een hoop direkt uit z'n geheugen frezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie