oude cnc machines

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je 3D wilt gaan frezen.. en je wilt er niet te veel aan nabewerken.. vergis je niet .. bestandsgrootte loopt enorm op..

Dripfeed.. is iets wat ik persoonlijk "eng" vind.. als je een Hick-up in je communicatie hebt.. dan ben je de bok.. en mijn ervaring met RS 232... nee.. die is niet positief op dat gebied.. hoop geklooi..
een besturing die gewoon via de USB of Ethernet kan comminuceren met randapparatuur zoals gegevensdragers.. dat verdient wel mijn voorkeur..

Ik heb hier thuis een "Dedicated USB stick".. die wordt uitsluitend gebruikt voor het overzetten van NC bestanden.. of.. nou.. overzetten.. ik draai de programma's in USBCNC gewoon vanaf de stick..

Wat die Analoge Servo besturing van Damen betreft.. ja.. dat project loopt al een tijdje.. Berkelaar is een studiemaatje van hem.. Kevin's Fadal Freesbank heeft analoge Servo's.. beste machine.. maar de besturing is nogal beperkt.. niet slecht.. maar beperkt.. heb met plezier gewerkt met die machine.. zou te gek zijn als ie em ombouwt naar USBCNC..
yeti
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2013 14:28

Re: oude cnc machines

Bericht door yeti »

Op ebay.de staat ook een wanderer gamma500 waarvan het bieden over 19uur afloopt. Geen idee hoe hoog de verkoopprijs zal zijn maar ook over deze machine kan ik niks terug vinden. (zelfde met de mikron vce 1600)

De heidenhain tnc415 besturing, daar heb ik wel een manual van gevonden die ik nu aan het uitpluizen ben.
edit: Volgens de manual heeft de tnc415 2 data interfaces namelijk de rs232c en de rs422. Beide interfaces kunnen parallel werken door via de rs232 een programma te laden en uit te voeren en tegelijk via de rs422 een data file in te lezen. De maximum snelheid van de rs232 interface is 19.200 bits/sec en van de rs422 interface 38.400 baud.

komt er dus op neer dat ik hier wel een pc op kan aansluiten en als ik wil zien of de pc snel genoeg is zal ik naar de grootte van mijn g-code moeten kijken, correct?

groeten, Joeri
Laatst gewijzigd door yeti op 13 mar 2013 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, die 415 is van de nieuwe generatie, waarschijnlijk ook via ethernet te koppelen.
http://www.heidenhain.nl/nl_NL/document ... andboeken/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
yeti
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2013 14:28

Re: oude cnc machines

Bericht door yeti »

"Data transfer via Ethernet is supported as of TNC 426/430, software 208470-xx. . "

helaas...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heidi!.. goede besturing.. met een heidi aan de machine ben je in een week of 2 vertrouwd met de besturing.. en prog je van alles en nogwat gewoon aan de machine.. tot de meest idiote contouren aan toe...

ik heb jaren met een 410 gewerkt.. en ik ben verwend.. ik heb ook met een Fanuc Manual Plus gewerkt.. vergeleken met Heidenhain is dat gewoon bagger..
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door hessel_swart »

Voor de geïnteresseerde die Fulland met Mach3 die op marktplaats staat kost €12.000,-
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geen idee wat deze moet kosten, maar het zou wel goed bij je passen lijkt me. http://www.valkmachines.nl/products/ver ... esmachine/
( waarschijnlijk stuk meer dan je van plan was)
Redelijk toeren (9200), SK30 lijkt me voor jouw werk voldoende, heidenhain kun je alles mee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
yeti
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2013 14:28

Re: oude cnc machines

Bericht door yeti »

Dank je voor het aanbod hugo maar bij die machine is de y verplaatsing te klein. Ik had graag een
machine met minstens 600x450x300. Verder wel een mooie machine ja.

Ik heb bij aptint ook al achter een paar machines geinformeerd maar de prijzen beginnen ook pas bij 12000 en meer.

Het beste wat ik kan doen is rustig afwachten en me voorbereiden op een eventuele upgrade met een van de vele besturingen.

edit: de wanderer gamma op ebay.de komt op 10000 euro maar ik kan niets terugvinden over het merk?

groeten, Joeri
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door boutje »

Kijk ook eens bij machinehandelaren.
Die hebben vaak cnc machines staan voor redelijke prijzen.

Bijvoorbeeld:

http://hopmachines.com/milling-machine/enshu-s-400
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door hugo stoutjesdijk »

yeti schreef: de wanderer gamma op ebay.de komt op 10000 euro maar ik kan niets terugvinden over het merk?
groeten, Joeri
Het enige wat ik je kan vertellen, is een oud duits merk, hebben ook auto's gemaakt, zijn opgegaan in audi-nsu.
Toen zal de machine tak wel zelfstandig doorgegaan zijn. ( misschien is het ook nog wel een poos oost-duits geweest.
Een van de ringen in het audi logo staat voor wanderer. Ik ken ( nou ja ken, heb ze wel eens op een beurs gezien) de wanderer freesbank alleen van de hele grote machines, die van enkele meters. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
yeti
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2013 14:28

Re: oude cnc machines

Bericht door yeti »

Hugo: Als jij ze kent van de grotere exemplaren, dan zullen deze kleinere ook wel degelijk zijn. :P

Ik heb contact opgenomen met hopmachines over de enschu. benieuwd! Nu effe uitzoeken of de fanuc Yasnac i80 besturing eenvoudig te updaten valt met usbcnc ofzo...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door Arie Kabaalstra »

Doe Paul en Vincent de groeten van me.. :)

Hop heeft vroeger ook Minibikes verkocht.. uit die tijd ken ik ze.. :)
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: oude cnc machines

Bericht door boutje »

Ze hebben ook in de supermono geracet en een webshop in motorfiets onderdelen gehad.
yeti
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2013 14:28

Re: oude cnc machines

Bericht door yeti »

Is 6800 euro een mooie prijs voor een maho mh 600c uit 1989?

groeten, Joeri
Plaats reactie