Zelfbouw machine aangeboden in groningen.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Zelfbouw machine aangeboden in groningen.

Bericht door cocodile »

There you go, er staan weinig specs bij de advertentie, de dikte van de geleidingen zijn zeer bepalend voor de zuiverheid, en blijkbaar heeft de adverteerder bezuinigd op zijn camera want de foto's zijn ietwat aan de kleine kant.

Maar ik denk dat je hier wel Alu mee kunt frezen, mits dat je niet te wild gaat, en tsja, 525 is ook geen wereldprijs.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zelfbouw machine aangeboden in groningen.

Bericht door hrscharft »

Zelfbouw is helemaal geen probleem ben handig genoeg wat dat betreft en er zweven ook ideeën genoeg door mijn hoofd. Het probleem is alleen dat ik momenteel niet beschik over de gereedschappen om metaal te bewerken zodat het ook binnen de gewenste toleranties valt.

Vandaar ook mijn vraag eerder in dit topic of er misschien iemand hier op het forum is die een geschikte machine heeft staan en ook bereid is om een soort van 'flatpack' voor mij te frezen waarmee ik dan zelf aan het bouwen kan.

Wat ik vooral zou willen gaan doen is onderdelen vervaardigen uit aluminium zoals bijvoorbeeld de bovenstaande afde kringen en bijvoorbeeld een frontplaat voor een versterkerbehuizing met daarin alle benodigde verzinkingen en gaten voor knoppen en leds en een ingefreesd logotje.
Verder zou het leuk zijn als je er ook printen mee kon frezen en boren. En natuurlijk houtwerk maar goed als het bovenstaande mogelijk is moet houtwerk dat ook zijn.

Gr,

Harm.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw machine aangeboden in groningen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat die "sportwagen" betreft.. van die.. een stuk of 8.. zonder gekheid.. maarja.. ik heb absoluut niet bezuinigd op mijn machines.. maarja.. ik wil ook echt zuiver werk kunnen maken, passingen en zo.. ik noem een stempelhuisje met passingen met een tolerantie van 0/+0.01 op de gaten voor de geleidingszuilen en bussen.. met plaatstoleranties van ±0.01 mm..
En.. dan wil ik ook nog met een behoorlijke voeding kunnen frezen.. ik loop tot 2m/min in Alu..

Dat.. ga je met zo'n "plotter" simpelweg niet halen.. en ik hoor het vaker hier.. "snelheid vind ik niet zo belangrijk".. toch wel.. als je een uur of 2 moet frezen op 1 onderdeel.. in plaats van een kwartiertje.. dan wordt je het al snel zat..
'k heb eens een 3D model gefreesd, een Boeing 747 van 480 mm lang.. dat was bij elkaar 120 uur freeswerk.. met 2m/min voeding.. ik wil er niet aan denken hoelang je bezig bent met een "te lichte" machine.. dan kom je al snel aan 500-800 uur.. dat is gewoon een paar weken!!.. dus.. 3D frezen.. hoe mooi je het ook vindt, en hoe leuk het ook is om te doen.. dat laat je dan wel uit je hoofd.. of het worden heel kleine onderdelen, met niet al te veel detail..

Op zich... als je slim construeert hoef je helemaal niet zoveel freeswerk te laten doen.. Alu Systeemprofielen, Goede kwaliteit geleidingen.. daarmee kom je al een heel eind..
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Zelfbouw machine aangeboden in groningen.

Bericht door cocodile »

Zeg Arie, wel type geleidingen van BR heb je gebruikt?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw machine aangeboden in groningen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

De Geleidingen op mijn machine zijn van Bosch Rexroth, de 15 mm met Voorgespannen wagentjes..
kosten genoeg om te kunnen ruilen voor een paar trabantje.. :lol:
Mijn Kogelomloopspindeltjes zijn ook van Bosch Rexroth.. 12x2 voorgespannen. en die kosten ook een klein vermogen..

maarja.. accuracy comes at a price... niet om iedereen de ogen uit te willen steken... maar ik haal een positioneernauwkeurigheid van 1µm..
Als ik met mijn taster een cirkelvormige boring opmeet om het hart te vinden.. en die meting herhaal.. dan is mijn afwijking 0.5µm.. omdat ie de ene keer wel, en de andere keer niet die ene µm verschil meet.. ,dus met afronden kom je op 0.0005 mm.. dat zijn nauwkeurigheden die niet eens noodzakelijk zijn.. met een positioneernauwkeurigheid van 0.01 mm kun je al prima passingen frezen als je machine stabiel genoeg is..
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zelfbouw machine aangeboden in groningen.

Bericht door hrscharft »

Even over de ondersteunende geleidingen die hier steeds terug komen.
Als watersporter schieten dit soort oplossingen mij ook steeds te binnen alleen zijn deze wel voornamelijk gebaseerd op trek belasting en weet ik niet in hoeverre de speling daar uit te krijgen is maar er moet vast iets mee te doen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie o wie kan er iets zinnigs over zeggen. dit soort rail is iig in bijna elke watersportzaak te krijgen in allerlei soorten en afmetingen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw machine aangeboden in groningen.

Bericht door stef stuntpiloot »

Dat lijkt inderdaad wel op wat er op de cnc machines gebruikt wordt. Iets anders wel:

Een paar voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw machine aangeboden in groningen.

Bericht door Sven »

hrscharft schreef: Als watersporter
Dacht al dat ik je naam herkende... Ex waarschipper?

Die watersport kogelomloop systemen hebben speling van hele millimeters. Niet doen. Ook wegens kunststof kogeltjes.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zelfbouw machine aangeboden in groningen.

Bericht door hrscharft »

niet EX heb de zeebries altijd nog

;)

Was idd ook echt niet van plan die karren te gebruiken zoals ik eerder al aangaf die zijn puur op trek gebouwd.
ik dacht er aan om de rail te gebruiken met een stel zelf gemaakte karren.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie