CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even een Vraagje... het Tekenwerk... Ik wil me wel aanmelden om 't ding in 3D te tekenen.. ik heb tenslotte Alibre Design op mijn PC staan. en ook QCad.. ik kan dus 3D en 2D documentatie verzorgen..

Als we een pakket tekeningen uit gaan geven.. doen we dat als DXF, of als PDF?..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Arie,
Ik denk dat het grootste gedeelte van de documentatie in PDF goed is maar waar het om onderdelen gaat is DXF wel handig want dat kan dan zo ingevoerd worden in het productieproces of als mensen de zaak willen veranderen kunnen ze daar ook mee spelen.. PDF is toch meer alleen het lezen (hoewel ik daar toch regelmatig vectoren uit probeer te peuteren die ik dan weer naar 1:1 moet schalen met achterlijke factoren als 4,52627... bijvoorbeeld)

Ik heb Kevin even een mailtje gestuurd om wat meer gegevens van spullen die hij verkoopt.. De tekeningen zijn niet heel volledig en ik zie sommige dingen nog niet samen passen.. En sommige dingen wil ik gewoon in mijn handen hebben.. dan blijkt dat het toch ineens anders veel beter gaat.

Voorlopig even een eerste tekening waar nog wel het een en ander aan geschoven moet worden en hij is ook nog lang niet klaar.. (ook in DXF, dus kun je 'm zo importeren (hoop ik, want DXF en DXF is niet hetzelfde vaak)

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Nederbelg »

Gezien het een Open Source project is, zou ik alle bestanden (ook) als bronbestanden aanbieden, dus ook documentatie, renders enz. en er een GPL licentie aan hangen.

Daarnaast zou ik om iedere schijn van commercie of banden met commercie uit te sluiten onderdelen zo veel mogelijk kiezen op goede beschikbaarheid zodat mensen zelf kunnen kiezen waar ze die inkopen en dat ook in de BOM zo opnemen.

Mvg,

Michel
arjanw
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door arjanw »

Hulde!

Ik lees al een paar jaar sporadisch mee. Met de gedachte ook maar eens een portaalfrees _proberen_ te bouwen speel ik al langer. Een jaar geleden heb ik eens geprobeerd een machine te tekenen, maar dat is opgegeven nadat ik niet uit kwam met de Z-as. Verder heb ik geen ervaring met metaalbewerking, maar ik had al begrepen dat dat niet perse een belemmering hoeft te zijn. Wel denk ik technisch aangelegd te zijn. Heb enige ervaring met electronica (net iets voorbij ledjes laten knipperen met een arduino). Wel weet ik mij goed te redden met software. Bang voor een pakket als alibre ben ik zeker niet, en beroepshalve ben ik (software-)ontwikkelaar (ik werk aan een constant groeiend software pakket wat verder niet gerelateerd is aan CNC)

Ik was gisteren blij-verrast toen ik dit topic zag verschijnen. Zeker daar ik mijzelf al eens bedacht had een Z-as toch van de topicstarter zijn plaatjes af te willen kijken, en ook de machine van ArealSense is 'in mijn hoofd' slachtoffer van kopieer gedrag ;-)

Ik ben bang dat ik op korte termijn niet veel toe te voegen heb, maar meld me bij deze als 'klant' aan met het voornemen in iedergeval dit topic te volgen, en mogelijk mee te bouwen als de omstandigheden (beschikbaar budget, vrouw, tijd) een beetje mee willen werken.

Wel al een eerste eigenwijsheid: Is als tafel 4x de 16x160(x1000) ITEM Profiel van DamenCNC niet mooier, en met ~ 270 ex btw goedkoper dan de in TopicStart genoemde plaat? Of is totaal gewicht/het uit 1 stuk bestaan van de plaat meer de motivator om voor de duitse plaat te kiezen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Even rekenen hoor:
dezelfde oppervlakte (vier stroken van 160 geeft me een breedte van 640 mm en dat kost volgens mij:
1,21 x 4 x (66.99 + 3.95) =343,35. Dat is 151,65 euro goedkoper. Voor dat geld is je bed gemaakt van 4 losse stroken, 4mm dunner en 20,8 kilo lichter, hol, gemaakt van geextrudeerd aluminium ipv gegoten..
Even afgezien van het probleem om de vier platen exact parallel te laten lopen lijkt mij het verschil in stabiliteit het verschil niet waard (151 euro zal maar een relatief klein percentage zijn van het totaal)
Als ik even aangeef dat mijn z-as stappen gaat missen als ik de weegschaal ingedrukt heb tot 140 kilo..
Ook dan buigt het bed iets door (niet echt zichtbaar maar vermoedelijk best wel meetbaar) Tegen die tijd is dat profiel waarschijnlijk al dubbel gevouwen??
Maar omdat dit machien alleen maar een papieren voorstel wordt staat het je geheel vrij om het naar eigen inzicht te gaan aanpassen...
Ik heb overigens al drie oplossingen voor het Z-as probleem. Een ervan ga ik hier toepassen en is waarschijnlijk ook niet de goedkoopste oplossing: de Y-as wordt HGW20 en de Z-as HGH15.. Dat kun je met wat kunst en vliegwerk zo op elkaar zetten op een en dezelfde plaat..

Om de motoren van de Y en de Z niet te ver te laten uitsteken ben ik wel gecharmeerd van een tandriem overbrenging tussen schroefspindel en motor.. Zijn hier nog bedenkingen tegen??? De tandriemen moeten niet snaarstrak staan natuurlijk, anders draaien de motoren helemaal niet meer. Wat zouden de verliezen zijn kwa kracht? is er een meetbare toename van backlash ? Voordeel is dat het exact uitlijnen van de stappenmotor en de schroefspindel niet zo precies kijkt en de motormount gewoon een platte plaat kan zijn. De tandriemwielen moeten wel van een goede kwaliteit zijn als het gaat om rondheid..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Sjuul »

Geweldig idee, wel een moeilijke.

Persoonlijk denk ik dat een goed open source ontwerp pas echt succesvol word als het ook door zoveel mogelijk mensen gemaakt kan worden, en als je wilt dat zo veel mogelijk mensen er mee aan de slag gaan zal hij goedkoop en simpel moeten zijn om te bouwen...
Misschien handig om eerst een budget te bepalen en dan kijken wat je ervoor kunt bouwen en welke chinezen dan je concurrenten zijn.

Of een optie is om smal - medium - large versie te maken wat betreft budget.
Ben erg benieuwd, weer een leuke om te volgen

Sjuul
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Sjuul schreef:Persoonlijk denk ik dat een goed open source ontwerp pas echt succesvol word als het ook door zoveel mogelijk mensen gemaakt kan worden, en als je wilt dat zo veel mogelijk mensen er mee aan de slag gaan zal hij goedkoop en simpel moeten zijn om te bouwen...
Dat het door zoveel mogelijk mensen gemaakt kan worden is inderdaad de insteek.
Simpel is ook de bedoeling, maar wel doordacht.

Goed en goedkoop gaat meestal niet samen, dus laten we het op goed houden..als het dan goedkoop kan is dat mooi meegenomen.
ik denk dat er meer behoefte bestaat aan een goed ontwerp dan aan een goedkoop ontwerp, waar er al voldoende van zijn..
Overigens, ik heb het al eerder vermeld, is het verschil tussen groot en klein maar marginaal.. Een complete schroefspindel met lagers, moer en motor etc etc. van een meter kost iets van 500 euro.. een van 50cm kost dan iets van 470 euro.. een klein verschil slechts..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Sjuul »

Wat ik bedoel is dat je wel concurrerend moet zijn met je ontwerp, als hij straks bijvoorbeeld €3500,- kost om te bouwen moet hij ook beduidend beter zijn dan alle andere chinezen in die prijsklasse.

Mensen die hiermee aan de slag gaan kunnen, willen of durven zelf niets te ontwerpen in mijn ogen dus dezelfde doelgroep als mensen die een kant en klare machine kopen.

Sjuul
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Een schetsje hoe het z-as probleem hier opgelost is:
vast niet voor iedereen heel duidelijk maar het groene is de Y-as en het rode de Z-as..
truuk is dat de inbusboutjes voor de Y-wagens in de plaat gestoken worden voor de wagentje van de Z-as gemonteerd worden. Als die goed vast zitten en soepel over de rails lopen, dan kan die hele plaat op de Y-wagens geschroefd worden, stukje bij beetje de boutjes aandraaien tot alles op zijn plek zit en soepel looptt..
7477

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Swake »

Wel mensen, er zijn al minstens 2 personen die zich ingeschreven hebben in het forum specifiek dankzij deze topic. Mede ook de positieve reacties op zeer korte tijd is het duidelijk dat het de moeite is wat mee te helpen aan dit voorstel/project. Dank je Kees(audiomanics) voor het voorstel ! Prachtig initiatief.

Ik zal wat proberen helpen met de projectleiding als jullie dat goed vinden tenminste.

Er zal over heel wat verschillende punten nog gedebatteerd moeten worden. Om het overzicht te behouden stel ik voor dat een apart topic geopend wordt voor ieder specifiek punt. Kwestie van het wat helder te houden. Goed?

Dit topic kan dan aangehouden worden voor de algemene levensbeschouwing van de PortaalFrees verder te bespreken.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Markus »

Deze onderplaat http://www.cnc-extra.de/epages/17245738 ... s/0000090K van 870mm x 640mm kost 249,00 €

Greetz,

Markus
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Swake »

Jongens jullie hebben me, heuu... hoe kan ik het zeggen :shock: .... opgewonden.... :lol:

Doel is het design voor een PortaalFrees op te leveren. In eerste instantie dus alleen de plannen, en geen bouwpakket bvb. Dat kan later nog altijd gebeuren.

- Leidraad is een kwalitatief goed en evenwichtig ontwerp, zeker niet het goedkoopst en ook niet het beste van het beste. Wel kostenefficiënt.
- Zoveel mogelijk goed verkrijgbare standaard componenten.
- Bestanden worden opgeleverde in DXF (of gelijkwaardig formaat met als doel de precisie).
- Bestanden worden ook opgeleverd in PDF (kwestie dat iedereen ze eenvoudig kan lezen).
- Alle documenten zijn open source met een vorm van behoud van rechten volgens GPL of gelijkaardig.
-> Gezocht: iemand met kennis van zaken die wil uitzoeken welk licentie systeem het best kan gebruikt worden.

Ik zou al graag een paar topics willen starten:
- Welke naam geven we aan dit ding?
- Het standaard werkbereik voor de portaalfrees wordt X600 x Y900 x Z120mm.
- Het standaard bed. Materiaal en vorm.
- Tekst en uitleg in de bestanden in het Engels?
- Welk materiaal moet deze portaalfrees kunnen bewerken? Hout (hardhout, MDF,...), alu, messing, brons, kunststoffen, ...

Nice to have topics:
- 4de as, en de voorziening voor.
- Vacuumtafel, en de voorziening voor
- Afzuiging, en de voorziening voor.
- Koeling, en de voorziening voor.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Sven »

Sjuul schreef:Wat ik bedoel is dat je wel concurrerend moet zijn met je ontwerp, als hij straks bijvoorbeeld €3500,- kost om te bouwen moet hij ook beduidend beter zijn dan alle andere chinezen in die prijsklasse.

Mensen die hiermee aan de slag gaan kunnen, willen of durven zelf niets te ontwerpen in mijn ogen dus dezelfde doelgroep als mensen die een kant en klare machine kopen.

Sjuul
Ik zit af en toe met een scheef oog naar de toekomst te kijken en verwacht dat mijn huidige machine te klein wordt.
Een machine bouwen waarvan ik weet dat er over meer details is nagedacht dan ik zelf kan laten opborrelen maakt het een interessante keuze.

Ik ben benieuwd!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Nederbelg »

Tekst en uitleg zou ik in de Nederlandse taal doen. Het is immers een Nederlands project. Als iemand zich geroepen voelt kan die dat altijd nog naar Engels vertalen.

Mvg,

Michel
Plaats reactie