CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Well. personally i don't think that would be a problem, since i'm pretty much binlingual.
Also, Kein Problem das ganze zu übersetzen..
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Nederbelg »

Dann meinst du wohl eher 'dreisprachig' (trilingual) ;)

Zelf ben ik 'quadrilingual'. Ik beheers ook nog Vlaams :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Awel.. daar heeft ge een punt.. Ik weet eigenlijk niet of er zoiets als "standaard vlaams bestaat.. gezien het feit dat ik eens in Aalst ben geweest.. en nee.. daar kan'k geen chocola van maken..

Maar inderdaad.. ik ben trilingual, tenzè we er't haags auk bèrekene, dan ben ik natûahlèk wel vieâhtaleg..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ja en ik beschik over google translate.. Jammer dat het klingon nog niet zo uitgebreid is...
Anyway, ik heb ook al een fraaie plek gevonden voor de Z-proxy..
Op lettende kijkertjes zien op de z-as motorplaat ook een paar sleufjes net boven de motormount zitten..
Dat is een door mij beproefde uitvoering van een zwevende z-as.. Boutjes een kwartslag los draaien (of nog minder) en het moerblok kan dan ca 5mm naar beneden zakken terwijl de spindel op de zelfde hoogte blijft..
Voor als je zo'n glijneus op je frees zet.
Het freesspindelblok gaat uit van een 80mm ronde motor maar ik zal ook even de maten voor een 60mm exemplaar intekenen (Blokken zijn de H2-80 en H2-60 van stappenmotor.nl, of wie ze nog meer verkoopt)
Dah benne froaie blokke voor chineesjes van 1,5 en 2.2kw als dan niet watergekoeld.
7228
en onder het blok in een uitsparing van de z-as-plaat een ledstrip voor licht op het werk..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door spikee »

Is het niet makkelijker en goedkoper om een bestaande machine ala 6040 CNC van ebay aan te passen dan het ding helemaal zelf ontwerpen en de onderdelen hier bestellen? Het is ook mogelijk om alleen het frame te bestellen zonder elektronica zodat je zelf kan kiezen voor je motoren en de zwakkere mechanische punten aan te passen.

De geleidingen vervangen door HIWIN en de draadstangen met kogelomloop van chai.
Mooie motoren van stappenmotor.nl of dergelijke en USBCNC bordje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Is het niet makkelijker om helemaal geen topic te starten en iedereen zijn gang maar te laten gaan?.. Dat gaat ook al jaren (niet) goed...
Niemand wordt verplicht dit apparaat te gaan bouwen vanaf de grond. Als je de informatie gaat gebruiken om een willekeurige 6040 te verbouwen: prima!
Ik heb al een machine waar ik tevreden over ben....

Nog even een paar overdenkingen:
Ik heb nog even gekeken naar wat Chai in zijn winkeltje had. Zitten wel inspirerende dingen bij (maar):
De lagerblokken zien er fraai uit maar de bevestigingsgaten komen niet overeen met het 40mm raster van alu-profiel. Dus daar zal ik iets bruikbaars op moeten bedenken. Bovendien zijn de lagers van het vaste eind voor 12mm en het losse eind 10mm einden.
Isel heeft dat volgens hun eigen site precies andersom, hoewel ik op de tekening bij Damen weer 10/10 zie. Wel even wat om uit te zoeken.
Chai levert ook spindels maar ik zie niet dat je die op een specifieke lengte kunt uitzoeken. Vermoedelijk kan ik daar wel een mailtje aan wagen en vragen of hij ook consistent een bepaalde lengte kan leveren.. wel handig als je van een bapaald product uitgaat dat het ook leverbaar blijft..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 31 mei 2013 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. ik heb over mijn machine ook niet echt te klagen.. en het wordt alleen maar leuker.. maar ehh.. wiens onderschrift was het ook al weer?.. Kennis wordt groter als je het deelt?..

Precies daarom.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door abs02 »

Lelieveld : Kennis vermenigvuldigt zich als je het deelt
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef:Chai levert ook spindels maar ik zie niet dat je die op een specifieke lengte kunt uitzoeken. Vermoedelijk kan ik daar wel een mailtje aan wagen en vragen of hij ook consistent een bepaalde lengte kan leveren.. wel handig als je van een bapaald product uitgaat dat het ook leverbaar blijft..

Kees
Chai levert op aanvraag iedere lengte. Via de mail is het zeer goed afspraken met hem maken (heb ik gedaan). De lengtes van de kogelomloopspindels klopte goed. De lengtes van de ondersteunde lineaire geleidingen waren consequent tegen de 10mm te lang en per paar zat er ook nog wel een mm of zo verschil in.

Dirk.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Damocles »

Ik zou jullie wel aanraden (voor zover dat iets waard is) om eerst de globale lijnen uit te zetten.

Mensen zijn reeds onderdelen aan het kiezen terwijl ik denk dat de globale eigenschappen zoals de kostprijs, maximum gewicht, maximum afmetingen, bereik, gebruikte technologieën, ... nog niet vast liggen.
Met andere woorden, ik denk dat men het eerst eens moet worden over de (maximum/minimum) specificaties alvorens reeds componenten te kiezen. Ik besef dat het nodig is om rekening te houden met wat op de markt beschikbaar is om zinnige keuzes te maken, maar toch zou ik eerst de globale lijnen uitzetten.

Een tweede kleine hersenspinsel, is het feit dat ik hoor dat kwaliteits onderdelen willen gebruikt worden, op zich zeer goed. Al zou ik toch oppassen dat je kwestie van prijs niet eindigt in de buurt van commercieel beschikbare machines want dan wordt de markt voor je open source frees ook wel kleiner.

Ten derde, ik weet niet of het de bedoeling is om ook een besturing voor de frees te voorzien? Ik heb zo een sterk vermoeden dat USBCNC dan een grote kanshebber is, maar hoe open source is je project dan nog als je er een commerciële sturing aan knoopt?

In ieder geval een leuk project als dit tot een goed einde kan gebracht worden.

Groeten en veel succes iedereen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Damocles schreef:terwijl ik denk dat de globale eigenschappen zoals de kostprijs, maximum gewicht, maximum afmetingen, bereik, gebruikte technologieën, ... nog niet vast liggen.

Ik heb zo een sterk vermoeden dat USBCNC dan een grote kanshebber is, maar hoe open source is je project dan nog als je er een commerciële sturing aan knoopt?
Ik denk dat veel dingen al ingevuld zijn:
het werkbereik zal ca 1000 x 600 x 125 mm bedragen,
Het maximum gewicht zal ca 200 kilo zijn
De kostprijs kan uitkomen rond de 3500-4000 euro
de maximum afmetingen zijn 150 x 100 x 50 cm ongeveer (de tekening bestaat nog niet eens volledig ;-) )
De gebruikte technologieen:
- schroefspindels met kogel omloop op alle assen, X-as dubbel uitgevoerd en gekoppeld middels tandriem
- Lineaire geleidingen van HiWin 20mm voor x en y, 15mm voor Z-as
- Het wordt een hoog geplaatste geleiding en de kogelomloop moerblokken bevinden zich zo kort mogelijk en zo mogelijk midden tussen de wagens (worden de krachten het best verdeeld en loopt het 't mooist)
-Stappenmotoren zullen 3NM voor x en y worden en de Z zal het moeten doen met 2-2,5NM
Bij 8-draads types zullen de wikkelingen parallel gezet worden voor meer snelheid. Dat houdt ook in dat de stepperdrivers meer stroom moeten gaan leveren en dat de voeding dat ook moet.
-De voeding voor de stepperdrivers kan geschakeld zijn maar ook conventioneel uitgevoerd worden (afhankelijk van verkrijgbaarheid) Beiden worden aangehaald.
- er wordt getracht zoveel mogelijk gebruik te maken van kant en klare onderdelen en specifieke onderdelen moeten zelf te maken zijn of te bestellen zijn.

In principe is het model af tot waar je de step en dir pulsen aanbied op de drivers.
De electronica komt tegen de tijd dat het mechaniek kan bewegen, dus als er duidelijkheid is over ieder specifiek onderdeel, hoe het er uit ziet, wat de maten zijn waar je het kunt bekomen en wat het kost.
Er zal inderdaad een zijstap gemaakt worden hoe je Eding USBCNC er aan vastknoopt en hoe je daar de software instelt. Gewoon omdat ik en nog veel meer mensen daar ervaring mee hebben.
Mensen die een breakoutbordje met Mach3 aan willen sluiten weten vaak ook wel waar de step en dir pulsen te vinden zijn en hoe ze de diverse proximity sensoren aan moeten sluiten.

Ik ga weer even tekenen en het internet afschuimen naar info...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Swake »

Damocles schreef:Ik zou jullie wel aanraden (voor zover dat iets waard is) om eerst de globale lijnen uit te zetten.
Juist, ik ondersteun dit volledig. Eerst goed bepalen wat er opgeleverd zal worden en dan pas hoe.
Damocles schreef:kostprijs
Ook hier heb je weer gelijk. En hieraan gaan we voor een stuk ook zien hoe 'sterk' het ontwerp is. Als er later een bouwpakket van komt of iets dergelijks zal het concurentieel moeten zijn.
Damocles schreef:besturing usbcnc
Hier gaan we nooit iedereen op dezelfde lijn krijgen denk ik. Maar is het niet zo dat een besturing best eenvoudig kan aangepast worden? Gewoon wat draadjes correct aanluiten en dat is het. De beschrijving kan misschien 2 of meer mogelijkheden bevatten.
Ook de voeding, drivers en steppers. kunnen mijn inziens soepel veranderd worden.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Swake »

audiomanics schreef:Lineaire geleidingen van HiWin 20mm voor x en y, 15mm voor Z-as
Is het niet beter van alles op 20mm te zetten. Dit ivm meer dezelfde onderdelen, spareparts, templates, etc.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Swake »

audiomanics schreef:Stappenmotoren zullen 3NM voor x en y worden en de Z zal het moeten doen met 2-2,5NM
Ik heb dezelfde vraag hier. Alle steppers dezelfde van 3NM?
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie