CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Markus »

De kostprijs kan uitkomen rond de 3500-4000 euro
Je kunt voor US $2700 ( 2069 euro) in China een 6090 machine kopen met onderstel en 1.5Kw spindel, 180KG zwaar. Als het opensource moet zijn dan lijkt het me juist leuk als het goedkoper zou zijn als zoiets.


Voor Hinwin zijn er vele goedkopere alternatieven en ik vraag me af of geleidingen die zulke hoge krachten aankunnen wel echt nodig zijn voor de meeste mensen.

Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door wstoof »

Markus schreef:
aankunnen wel echt nodig zijn voor de meeste mensen.
Markus
Op zich wel een goed punt... ,
Zou er niet eerst gedefineerd dienen te worden welke matrialen ermee bewerkt zouden worden ?.
M.A.W. je gebruikers doelgroep definieren... ?
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Swake »

Ik begrijp dat jullie het 'goedkoop' willen. Maar zoals Kees al aangaf is dit niet het uitgangspunt van deze portaal.
Het idee is om een echt goede machine te bouwen. Niet noodzakelijk goedkoop, en ook niet alleen de duurste spullen, wel materiaal waar je echt wat aan hebt. En ik volg hem er helemaal in dat het niet op een paar 100 euro mag komen, want vele van die besparingen betaal je later dubbel en dik terug. Ook als het maar om de hobby gaat.

Nu is het ook wel interessant voor leken als ik dat er wat dieper ingegaan wordt wat betreft de te verspannen materialen en ook de snelheid en de precisie waarmee dit kan gedaan worden.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Swake schreef:Nu is het ook wel interessant voor leken als ik dat er wat dieper ingegaan wordt wat betreft de te verspannen materialen en ook de snelheid en de precisie waarmee dit kan gedaan worden.
Daar kun je ook wel een topic over starten..
Hoewel die materie kennelijk ook niet in een formule of tabel te vangen is:
In den beginne f/vreesde ik mijn aluminium met ca 160mm/min en 1mm diep bij, pak 'm beet, 8000 omw. Meelopend of tegenlopend.. de kantjes waren niet heel geweldig, ook niet met perslucht en ook niet met lampenolie/ spiritus of een combinatie van beiden.. Het was meer een gevecht om de frees niet vol te laten lopen..
Als ik nu een stukje alu frees (geextrudeerd... 6000serie??? ) zit ik op ca 1000mm/min, 0,5 diep en 20000 omw/min (1/8" 2tands carbide) met een dun snufje lampenolie bij de perslucht en meelopend. Mijn freesjes gaan uren achtereen door zonder vol te lopen.. en de kantjes? glad glad glad..
Als ik de tabellen aanhoud, is het hommeles. Welke van de vele tabellen is de goede.. ik heb in het begin wel eens een programmatje MillCalc geschreven maar dat is alleen maar terug te vinden in de donkere krochten van de softwarebegraafplaats..) dan ligt de punt van mijn freesje naast de bank of weet ik veel niet wat.. Ik kan het een beetje horen en ik zie of het goed gaat..
Volgens mij lijkt ook iedere machine er anders mee om te gaan?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
arjanw
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door arjanw »

De kostprijs kan uitkomen rond de 3500-4000 euro
Je kunt voor US $2700 ( 2069 euro) in China een 6090 machine kopen met onderstel en 1.5Kw spindel, 180KG zwaar. Als het opensource moet zijn dan lijkt het me juist leuk als het goedkoper zou zijn als zoiets.
Dat 'een machine' goedkoper kan dan 4k moge duidelijk zijn, maar om voor te stellen om voor minder geld een betere machine dan te bouwen lijkt me gewoon niet realistisch. Dan moet er in de kwaliteit van onderdelen gesneden worden, mogelijk nog meer dan de chinezen doen/kunnen. De vraag is dan of het nog het predicaat 'goed volgens de mensen met ervaring' verdient. Voor wat ik begrepen heb is er gewoon een gouden middenweg, en wordt er hier voorgesteld deze te nemen.

Voor Hinwin zijn er vele goedkopere alternatieven en ik vraag me af of geleidingen die zulke hoge krachten aankunnen wel echt nodig zijn voor de meeste mensen.
'De meeste mensen' is nogal een vaag begrip. Het moge duidelijk zijn dat de voorgestelde machine een nicheproduct is. Niemand heeft gezegd dat dit een democatie zou worden. Onderdelen worden uitgekozen vanwege hun prijs/kwaliteit verhouding.. Niet op basis van populariteit, beperkt budget of verwacht gebruik...

Het staat een ieder natuurlijk vrij een parallel project te starten, wat een ' zo goedkoop mogelijke' of een 'chinese 6090 concurrent' op moet leveren. Ik daarentegen heb wel vertrouwen in de know-how van de topicstarter.

Ik zie het andersom..Hiwin geleidingen kunnen zulke hoge krachten aan, daarmee kun je echt leuke dingen. Geen dingen die ik nodig ben (ik kan uberhaupt wel zonder een machine), maar wel dingen waarmee ik maar wat blij zal gaan zijn. Ook het materiaal wat ermee bewerkt kan worden (en met welke precizie) zie ik zo: ik hoop toch wel aluminium met enige precisie (iig beter dan .1 mm, maar nog liever riching .01)

Het voorgestelde budget is ook voor mij aan de hoge kant, budget is voor mij (voor meer mensen gok ik) evenredig aan tijd.. Komt tijd komt geld zullen we maar zeggen ;). Ik stel me zo voor dat het maarzo een vol jaar kan duren eer de machine in elkaar zit. Wel verwacht ik dan 'in een keer' klaar te zijn, en niet er na wat knoeiwerk achter komen dat ik toch de geleidingen/spindels/whatever anders had gewild (om vervolgens alsnog het tijd/geld erin te steken).

Wel ben ik geïnteresseerd in de afwegingen die gemaakt zijn bij de keuzes.. Het door mij voorgesteld bed is weerlegd met redenen die absoluut logisch klinken. Ook lijkt het logisch dat de Z As niet dezelfde krachten krijgt te verwerken als de X/Y assen, en derhalve lichtere motor of geleiding op zijn plaats is. Maar waarom ' maar' 3 Nm? is de 8 Nm wat door ' sommigen' in hun machine gebruikt wordt dan echt overkill? In tekeningen zie ik 'enkel' profiel (40mm?) waar de machine van ArealSense dus 80x80 profiel (gedeeltelijk zelfs zwaar profiel) gebruikt. Is dat 'enkele' profiel stijf genoeg (zeker icm de 600x900 range) voor 'hoge' precisie, of bied groter/duurder profiel voordelen (of iig genoeg om keuze daarvoor de bekrachtigen) ?.
Laatst gewijzigd door arjanw op 31 mei 2013 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Nederbelg »

Kwam deze tegen op damencnc, weet niet of Kees het ontwerp kent, maar het ziet er wel erg slim uit:

http://www.damencnc.com/nl/samenstellin ... odules/408

http://www.damencnc.com/images/products ... Bridge.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ik ga even kort in op wat punten:
De verschillende geleidingen bij Yen Z:
Dat een 15mm geleiding al voldoende zou zijn voor alle assen geloof ik graag.. Ik heb het niet anders namelijk.
Beter is voor de zware assen 20 te nemen.
MAAR een bijkomend voordeel dat de doorslag gaf is het volgende:
Als ik een Wideflange HGW20 wagen horizontaal houd en een High HGH15 wagen daar haaks bovenop zet kan ik met een inbussleutel keurig langs de HGH15 de bouten van de HGW20 aandraaien en zo heb ik het mysterie van de twee wagens aan weerszijden van de plaat op gelost.. De Z-as moet dus vanaf de kant van de freesmotor opgebouwd worden.. Eerst de motormount op de plaat, dan de rails tegen de motorplaat.. De wagentjes er op rollen, boutjes M6 voor de HGW20 in de Y-plaat steken en even met een moertje op hun plaats houden. De plaat op de HGH15 leggen zen ze vastzetten zodat ze soepel over de rails glijden.. Rails er uit (blokjes er weer in anders liggen de kogeltjes op straat)
Y-wagens er tegenaan schroeven door de inbusboutjes om en om een stukje aan te draaien.. Even de rails in de wagens schuiven en losjes op de brug monteren.. Heen en weer schuiven en vastdraaien tot alles soepel loopt.
Dan de schroefspindels er indraaien en afmonteren..
En nog wat handelingen tussendoor waar je dan weer achter komt als het hele spul in elkaar zit (de eerste keer :lol: )
Zie ook 7477 in mijn galerij; Groen is de HGW20 en rood de HGH15. Je ziet, er is over nagedacht..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Nederbelg schreef:weet niet of Kees het ontwerp kent
Ik ken het en een paar van die onderdelen had ik al op het oog, mis alleen nog wat saillante details..
Is in onderzoek, zeg maar..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Swake »

audiomanics schreef: Als ik nu een stukje alu frees (geextrudeerd... 6000serie??? ) zit ik op ca 1000mm/min, 0,5 diep en 20000 omw/min (1/8" 2tands carbide) met een dun snufje lampenolie bij de perslucht en meelopend. Mijn freesjes gaan uren achtereen door zonder vol te lopen.. en de kantjes?
Gelijkaardig verhaal op m'n prutsportaaltje: foutje geprogrameerd en de 3mm 2tands carbide ging tegen 800mm/min aan 15000rpm droog door een 0.5mm stalen beugel alsof het papier was. Niks stukgegaan (behalve die beugel dan) en een heel net en glad resultaat... Nooit gedacht dat m'n portaaltje staal aankon :roll:
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door create »

Hmm dit opensource neemt een vlucht als ik dit zo lees!

Ik kan het amper bij houden ;-)

Is het niet wat om een sub-forum aan te maken voor alleen opensource gerelateerde zaken?

Ik hoor het wel

greetz Create
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Markus »

Is het niet wat om een sub-forum aan te maken voor alleen opensource gerelateerde zaken?
Is misschien een goed idee, want ik denk dat er veel verschillende ideeën over wat voor frees men zou willen hebben. Er is denk ik niet een opensource ontwerp wat iedereen leuk vind dus wie weet komen er meer.

audiomanics:

Ik vind dit een super idee maar mij is nog niet duidelijk waar deze frees aan moet voldoen
Ik wil gewoon voor "goed" gaan
Hier begint het verhaal eigenlijk, wat is goed ?

Uit het verhaal haal ik Hinwin 15mm rails gemonteerd op aluminium profiel. Aluminium profiel extrusies zijn niet echt vlak en ook niet super stijf ook niet als je een reepje staal ertegenaan schroeft. Het vlakfrezen of slijpen van profiel is voor de meesten niet weggelegd. En bij deze afmetingen is het moeilijk de boel 100% haaks en vlak te krijgen. Ik neem aan dat de "gewone" kogelomloop spillen gebruikt gaan worden. Die hebben de tolerantie klasse C7 wat betekend dat ze een maximale afwijking mogen hebben van ±0,05mm over 300mm travel afstand en een omkeerspeling hebben die maximaal rond de 0,05mm is.

Een top machine is uit staal of epoxybeton, met C3 kogelomloop spindels met voorgespannen moeren. Ook deze kan je gewoon kopen en dan kom je (met een gewone watergekoelde freesspindel) op een onderdelenprijs van rond de 5000. Epoxybeton frames kun je zelfs kant en klaar kopen

http://cnc-technik-mueller.de/fs3mg-min ... smaschine/

Kost een paar duizend euro zo'n frame (niet duur als je het mij vraagt) maar dan heb je iets heel goeds voor 1000 euro meer, Ok das geen gemakkelijke machine om in elkaar te krijgen met alles binnen een paar honderdste, maar tis wel erg "goed"

en dan de genoemde 6090 machine bij de dealer kost ie $4,399 en volgens mij is dit een staal profiel frame.

http://www.automationtechnologiesinc.co ... cnc-router

Importeer je zelf zoals iemand hier op het forum onlangs deed dan betaal je de helft plus 21% BTW en plus transport en Douane. Met natuurlijk het risico dat er ergens in het traject iets mis gaat.

Dus ik zou graag willen bij dit voorstel weten wat "goed" is, wat moet er mee gedaan kunnen worden, welke materialen bewerkt met welke snelheden en met welke nauwkeurigheid ?

Greezt,

Markus
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door skillalot »

Misschien een poll starten met wat vragen om uit te vissen wat de meeste met een machine willen kunnen doen, hoe nauwkeurig, hoe groot, en in welke prijsklasse?
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Nederbelg »

Ik ben daar geen voorstander van. Laat ze lekker ontwerpen. Het is open source, dus wil jij (of een groepje) het anders, pak je de bronbestanden en leef je jezelf uit.

Al die polls en disussie werkt alleen maar vertragend.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Markus schreef:http://www.automationtechnologiesinc.co ... cnc-router
Dus ik zou graag willen bij dit voorstel weten wat "goed" is, wat moet er mee gedaan kunnen worden, welke materialen bewerkt met welke snelheden en met welke nauwkeurigheid ?
Die link is net als al die andere fraai uitziende chineesjes, prachtig kastje maar daar blijft het dan wel bij.. Ik zie maar drie stepperdrivers.. laat zich raden dat ook dit ding maar een centrale x-as-schroefspindel heeft.. Ervaringen daarmee zijn al meerdere keren beschreven.. Dat is dus niet "goed"
Wat wel goed is is het midden tussen redelijk en allejezus perfect.
Als jij van te voren kunt zeggen welke snelheden je haalt en welke nauwkeurigheid en wat het exact gaat kosten, nog voor er een eerste ontwerp compleet op papier staat......
Natuurlijk kan ik wat brullen, maar misschien is dat niet waar te maken... maar het kan net zo goed beter zijn en goedkoper uitvallen..
Aluminium, messing en dat soor materialen moeten sowieso te bewerken zijn alles wat meer kan is meegenomen.

bijna 100% haaks is trouwens niet zo heel moeilijk met een eenvoudig meettruukje (vier puntjes diagonaal uitmeten kun je een fouthoek van 0,004 graden halen).. Vlak is ook niet echt moeilijk, als je de machine het zelf laat doen.. Vandaar dat ik ook een 5mm scrapplate van hardPVC op het aluminium bed bedacht heb.. Kan tegen vloeistoffen (muv aceton) en als je er een keer de frees in zet is de rest nog vlak zat.. even de bank zichzelf laten vlakken met een dikke houtfrees baantjes trekken terwij de z-as vast staat..
Moeten je rails wel recht zijn.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie