CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Swake schreef:De 5V uit de 'kleine' voeding die aan de + ingangen van de drivers ligt zweeft ten opzichte van de zwaardere voeding..
Dat moet je even nameten.. Bij de voedingen die ik heb zit de NUL hard verbonden met de GND. Als je dan extern nog een verbinding zou maken introduceer je juist weer aardlussen.
Maar dit punt kunnen we meenemen in de algemene beschouwingen of tijdens het werkelijk bedraden.
Swake schreef:De +5V en +12V kunnen ook uit de voeding van de PC gehaald worden. .

Bij de meesten zal de PC ook niet ingebouwd zijn in de machine. Ook het voeden van de controller met 5V uit de USB-plug is hier opzettelijk niet gedaan
Swake schreef:Is het een idee om de voeding voor de X1 en X2 drivers te betrekken uit een gemeenschappelijk aansluitpunt.
Sterker: de drie aansluitingen V- en de drie V+ zijn in de voeding één heel dik eiland. In de tekening had ik de beide X'n ieder op hun eigen aansluiting staan, maar ik heb dat wat verschoven voor die vijfde optionele driver, als er iemand een vierde as wil hebben.. Veel zal het niet uitmaken want alle assen trekken gemiddeld even veel stroom
Swake schreef:Mag ik aanraden om de fasedraad van de 230V aansluiting in het bruin uit te voeren? Dan kan er geen verwarring ontstaan met de massa die ook al zwart is.
Dat mag je rustig aanraden. Bruin is duidelijker maar volgens de normering wordt Bruin na de schakelaar Zwart, vandaar... Maar al zou je 'm pimpelpaars met gele bloemetjes willen hebben, als het voor jou maar duidelijk is..
Overigens zal door de ligging in de kast (later..) de functie van bepalde draden vrij duidelijk zijn.
Damocles schreef:Kan de 0V van de DC dan niet grijs bijvoorbeeld?
ik denk dat dit tot gevaarlijke vergissingen kan leiden van zowel de 240V ac als de GND van de DC in dezelfde kleur te hebben.
Ik denk dat dat erg gaat meevallen omdat het in de kast gestructureerd opgebouwd gaat worden.. De zwarte draden van de 230Vac gaan al anders door de kast lopen en ze zien er ook anders uit (dikker en meer rubberig) Bovendien kunnen mensen die aan zichzelf twijfelen bij mij wel een paar tyraps met labeltje halen en daar met watervaste stift van alles op schrijven.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
JvH
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2012 18:35

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door JvH »

Mcgyver, Bij jou in huis zit in de meterkast ook een hoofdschakelaar, dus in jouw huis zijn alle fase-draden zwart. :roll:

Voor huis installaties gaat dit verhaal wel op, maar voor kasten bouw geld eigenlijk dat het voorkomen van bedradings fouten belangrijk is. In dit geval zou dus de zwarte van de 230 Volt fase verward kunnen worden met de GND. Ik zou gewoon Bruin gebruiken voor de fase.

Groeten, Jack.

Ps. Het zwart na een schakelaar in een huis installatie heeft ook een andere rede dan alleen maar aan te geven dat het een geschakelde draad is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Tegen een eventuele normering in (?) stem ik voor bruin.. Daar heb je ook meer van als je een kabel gaat splitsen voor de draden die er in zitten.
Tekening aanpassen?? wie is er tegen??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Swake »

audiomanics schreef:Dat moet je even nameten.. Bij de voedingen die ik heb zit de NUL hard verbonden met de GND. Als je dan extern nog een verbinding zou maken introduceer je juist weer aardlussen.
Soms wel ja. Bij geschakelde voedingen met verschillende spanningen hangt die '0' dikwijls aan de aarding. Dit is doorgaans niet zo wanneer het een voeding is die maar één spanning afgeeft, dan is die zwevend uitgevoerd. Kan ook zijn dat ie er wel aan hangt en dan is het ding intern eigenlijk 2x24V of zoiets. Het is dus altijd even nameten om zeker te zijn. desnoods kan de '0' van de voeding lokaal aan de aarding vastgemaakt worden.

Let er wel op: GND (massa) en Earth (aarding) zijn 2 verschillende dingen. De aarding is er voor de veiligheid en heeft elektrisch gezien niets te maken met de rest.

Heel juist opgemerkt van jou is dat de aarding in ster (vanuit een centraal punt dus) moet aangesloten worden en zeker niet in een lus. Dit zal al een heleboel helpen.
When it fits stop using the hammer.
RikV
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 nov 2011 09:47
Locatie: Kortrijk (België)

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door RikV »

Wat betreft kleurcodering voor bedrading moet je een onderscheid maken tussen utilitair (woningen, industriëel..) en "machines" volgens de CE normering. Utilitair geldt nog steeds voor ieder land een eigen reglementering met als enige overeenkomst dat men overal Geel/groen als aarding gebruikt. Verder is elke overeenkomst in kleurcodering puur toevallig.
Wat machines betreft zijn er een beperkt aantal regels en aanbevelingen: Ge/gr is aarde en enkel en alleen aarde. Indien er een "neuter" (sterpunt van driefazenstelsel, in Nederland de "N") in het systeem is dan moet die blauw zijn, blauw mag daarnaast echter ook gebruikt worden in het laagspanningsgedeelte om bv de 0V te bderaden.
Aanbevelingen: bedrading die met het net verbonden is bij voorkeur zwart.
Verder doet iedereen wat hem het beste uitkomt, wel wordt er op aangedrongen dat in het constructiedossier een lijst opgenomen wordt met de gebruikte kleurcodering.
Het is het recht van ieder individu om zijn eigen fouten te maken (al zijn ze nog zo stom).
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ah, Ok, dus als we het goed willen doen moeten de zwarte draden van de 230Vac zwart blijven en de 0V-draden donkerblauw... wel donker om het verschil te maken met de lichter blauwe draden van de 230Vac... :roll:

De nullen van de +48V voeding mogen van mij gewoon zwevend zijn omdat het geheel galvanisch gescheiden systeem van stappenmotordrivers voeden. In die 48V voeding zit óf een harde verbinding met aarde óf een weerstandje óf een weerstandje met een condensatortje naar aarde om de "zweefspanning" laag te houden.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lijkt me goed zo.. als het in het schema maar duidelijk aangegeven is.. een bouwer is vrij in zijn keuze..

In MIJN kast zijn de 230 VAC draden : Bruin: Fase, Blauw: Nul, GeelGroen: Aarde, ook NA de schakelaar.
Voor stuurspanningen van en naar de CPU heb ik afhankelijk van het gemak van aansluiten WIT en WIT/ZWART voor schakel en GND, of.. Flatcable.. maar in de Flatcables zit de GND dan meestal wel op de Rode Draad..
Spanning voor de Stepperdrivers is Rood : 75V DC+ en Geel -..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

De tekening is aangepast: de 230V zwart wordt bruin..

Sturing:
Dit stuk is onder te verdelen in drie hoofdmoten:
- besturingssignalen
- interne bedrading (binnen systeemkast)
- externe bedrading (buiten de kast naar stappenmotoren)
7570

Besturingssignalen:
Deze komen van de 25polige D-connector van de controller af. Hier de CPU5A4 of CPU5A4E van EdingCNC.
Te weten OUT DIR1 tot 4, OUT STEP1 tot 4 en OUT WATCHDOG
De verbindingen met de stepperdrivers zijn als volgt:
OUT DIR1 (punt 2) naar X1 / DIR- en X2 / DIR-
OUT DIR2 (punt 4) naar Y / DIR-
OUT DIR3 (punt 6) naar Z / DIR-
OUT DIR4 (punt 8 ) naar 4eAS / DIR-

OUT STEP1 (punt 3) naar X1 / PUL- en X2 / PUL-
OUT STEP2 (punt 5) naar Y / PUL-
OUT STEP3 (punt 7) naar Z / PUL-
OUT STEP4 (punt 9) naar 4eAS / PUL-

OUT WATCHDOG (punt 16) naar X1 / ENA- en X2 / ENA- en Y / ENA- en Z / ENA- en 4eAS / ENA-

voorgestelde kleuren:
STEP: oranje , DIR: lichtblauw , Watchdog: groen
Deze bekabeling kan gewoon montagedraad zijn 0,25mm2

Interne bedrading:
Dit is de bedrading van de van de stappenmotordrivers naar de connectoren in de wand van de kast.
Hier lopen redelijke stromen en door de hoge schakelfrequenties kunnen deze leidingen ook storen.
Het is dus zaak om een kabel te nemen die afdoende afscherming biedt en ook de stromen goed aan kan.
Een goede kabel die ook extern gebruikt kan worden is IGUS Chainflex CF78.UL.07.04.
Deze kabel heeft echter allemaal zwarte genummerde aders en één geelgroene ader,
Voor de duidelijkheid kun je om de adereinden een stukje gekleurd krimpkous doen. De te gebruiken kleuren zijn Rood, Blauw, Groen en Zwart.
Strip een zijde ca 4cm af, knip de afscheming op ongeveer 1cm van de isolatie af. Neem een geel/groene draad, strip hier ca 3cm af en draai deze om de afscherming. Vouw de afscherming over de lus en soldeer dit op een paar plaatsen. Schuif hier een stuk krimkous overheen zodat de geel groene draad uit de voorkant steekt. strip de vier draden ongeveer 4mm af en twist de koperdraden in elkaar en vertin ze. De geelgroene draad van deze vier krijgt een zwart stukje krimpkous, Nr1 wordt groen, Nr2 Rood en Nr3 blauw.
De connectoren moeten betrouwbaar zijn en voldoende stroom aankunnen. Goede betrouwbare connectoren zijn XLR. Buiten de 4 aansluitingen voor de motoren moet er ook nog één afscherming van de externe kabel doorgegeven worden. Er is dus een 5 polig XLR chassisdeel nodig. Het chassisdeel is van het type "female" (vrouwtje) De pluggen aan de kabels naar de motor krijgen pennetjes en zijn dus "male" (mannetjes)
Zoals deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/7347 ... nhoud-1-st
Let op de aansluiting van de afscherming op het chassisdeel. Slechts aan een zijde heeft de afscheming een draad, die op de middenpen aangesloten wordt en van daaruit naar het centrale aardpunt
Aan de kant van de stepperdrivers wordt de kabel afgestript op ca 4 cm maar de afscherming tot de isolatie afgeknipt en geisoleerd met een stuk krimpkous.
De andere uiteinden afstrippen op ca 8-10mm en voorzien van een gekleurd stukje krimpkous en een adereindhulsje zoals
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5866 ... view1&rb=1
Hiervoor zijn speciale tangen als deze:http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8041 ... WS-10901-NDeze tangen worden nog wel eens op marktplaats aangeboden.
Adereinden solderen en zo in de klemmenstrook drukken en aandraaien wordt afgeraden.
7615
Externe bedrading:
Hiervoor kan dezelfde IGUS Chainflex CF78.UL.07.04. gebruikt worden. Het kan zijn dat deze kabel vrij moeilijk in de trekontlasting van de plug past. Met een beetje vaseline is dat nog wel te doen.
Aan de kant van de motor moet een aansluitkastje komen om de draden van de motor op de kabel aan te sluiten. Dit kan wel gesoldeerd worden op verschillende manieren of met adereindhulsjes in een klemmenstrook gestoken worden.

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 26 jun 2013 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

7597
De invoer:
In dit gedeelte de invoer die middels pluggen op de systeemkast verbonden worden met de controller (CPU5A4)
Op deze controller zitten twee zogenaamde DB connectoren, een DB25 (25-polig) en een DB9 (9polig)
Een aantal van de aansluitingen was al belegd in het stukje aansturing. Hier gaan we er weer een aantal beleggen.
Voor de verbinding met buiten de kast voor de invoer is gekozen voor DB-9 connectoren. Op de kast komen de chassisdelen van het female-type (dus met de gaatjes) en de verbindingen met de sensoren etc worden dus pluggen met pennetjes (Male)

Om er voor te zorgen dat bij abusievelijk verkeerd aansluiten niet meteen schade gemaakt wordt worden de voedinglijnen bij alle pluggen hetzelfde belegd:
3 = 0V , 4 = +5V, 5 = +12V en 7= aarde tbv afscherming. Deze bedrading gaat rechtstreeks naar de laagspanningsvoeding, met uitzondering van het handwiel met knoppen) die rechtstreeks aangesloten zijn op de 9polige plug van de controller

Het handwiel met knoppen bestaat uit een handvat of kastje waarin een encoder zit en twee drukknoppen
De encoder kan zo'n luxe handwiel zijn (als http://image.made-in-china.com/2f0j00He ... M6045-.jpg) maar een eenvoudig "rotary-encoder" (als deze: http://www.hobbytronics.co.uk/image/cac ... 00x500.jpg) functioneert net zo goed.
Let alleen even bij de aanschaf op het aantal pulsen per omwenteling (PPR). 24-48 PPR is goed te gebruiken.
Alle typen hebben een aansluiting 0v, A en B. Sommige hebben een vierde aansluiting +5V. In het geval van 3 aansluitingen hoeft de +5V natuurlijk niet aangesloten te worden.
De drukknoppen moeten van het type "moment-maak" zijn. Dat houdt in dat het contact gemaakt wordt ophet moment dat de knop ingedrukt wordt.. Bij loslaten zal het contact meteen weer verbroken worden. In principe is iedere drukknop bruikbaar, maar een goed solide water en stof dichte drukknop is wel aan te bevelen. De zogenaamde Push-button Microswitch types zijn er te kust en te keur.

Voor de probes zijn twee tulpplugjes gebruikt. De chassisdelen (female) zijn geisoleerd tov de kast gemonteerd. Middels een wisselschakelaartje kan de keuze gemaakt worden voor het gebruik van de Tool-setter (Gereedschaps-lengte) probe of de Taster.
Eventueel kan dit schakelaartje van het type "dubbel-om" gekozen worden waarbij de andere contacten bijvoorbeeld een lampje (LED) laten branden bij de corresponderende plug.
De probes zijn aangesloten met een stevig doch soepel stuk afgeschemd kabel (bijvoorbeeld microfoonkabel) waarbij de afscherming in de plug zit aangesloten maar geisoleerd is bij de probe zelf.

De proximity sensoren zijn van het drie-draadstype NPN-NO. Dit betekent dat de uitgang van deze sensoren met de 0V verbonden wordt als deze sensor geactiveerd is. De aansluitdraden van deze sensoren zijn als volgt: Bruin=voeding (+6-36V), Blauw = 0V en Zwart is de uitgang
Merk hierbij op dat de zwarte uitgang op de blauwe signaaldraad naar de controller en de blauwe draad van de sensor juist weer op de zwarte 0V aangesloten moet worden!
Vlak bij de sensoren op de assen komen kleine kastjes waar de flexibele machinekabels (Igus Chainflex CF211.02.03.02 bijvoorbeeld) aangesloten kunnen worden op de dunne draden van de sensoren en eventuele andere periferie (denk aan led-verlichting etc)
In het geval van de Y-as zit hier ook de kabel naar het kastje bij de Z-as op
De afscherming van deze kabels is wel aan beide zijden aangesloten op de kastjes maar het laatste punt is verder niet aangesloten.
Kastjes als deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5439 ... s-RAL-7001
of deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5328 ... mm-Naturel zijn heel goed te gebruiken.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Muis »

Kees,
Ik volg dit tropic al een tijdje met belangstelling en ziet er veel belovend uit en erg leerzaam. Maar nu een kleine correctie op je tekening. De pauze switch is een (NC) verbreek contact en dus niet een (NO) maak contact. Ook iets lastiger te krijgen heb ik gemerkt.

Succes met je initiatief ik blijf het volgen.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

De hele pauzeswitch/noodstop is nog niet eens geimplementeerd bovendien is dat in de software gewoon in te stellen op NO of NC.
De twee knoppen heten bij de aansluitingen dan wel stop en run maar hebben in bedrijf een variabele functie.
Bovendien als je de zgn microswitch drukknoppen gebruikt heb je beide mogelijkheden..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Muis »

Kees, ik bedoel die knoppen bij het handwiel, of zit ik er helemaal naast. Zo ik het schema heb gelezen kon je dat niet in de software omzetten. Ik kan mij vergissen.

Jan.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ik zie wat je bedoeld.. ik ga het morgen even nameten, als ik er aan toe kom.. (sail 2013)

edit:
Ik heb het even nagemeten en ik heb echt een NO-cotact zitten daar.. Ik vermoed dat er in de flyer "auto-detect" zou moeten staan want alles functioneert zoals het zal moeten (ook even gecontroleerd want ik gebruik de start/pauze van het toesenbord en die twee toetsjes alleen tijdens het joggen met het handvat.)
Ik heb Bert even een mailtje gestuurd, kijken wat hij me te zeggen heeft.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef: op 16 Jun 2013 23:22
7570

....

7571
Hoi,

Ik vind dit een zeer boeiend draadje. Ga vooral zo door. :P

Maar ik ontdek iets wat volgens mij niet klopt in jouw bericht:

In het eerste schema wordt de aarde/ground/afscherming vanaf het centrale aardpunt naar de stappenmotor, en vervolgens naar de afscherming van de voedingsdraden naar de stappenmotoren geleid, en het 'stopt' voor de driver.

In het tweede schema lijkt de aarding/afscherming van de driver af te komen.

Beide lijkt me niet slim, dan creëer je een aardlus van jewelste.
Heeft een van de twee een voorkeur?

De stappenmotor zelf aan aarde/ground leggen lijkt me riskant, want igv. een metalen machine frame creëer je zo via alle stappenmotoren diverse aardlussen.

Of maak ik een denkfout?

Gr. Dirk
Plaats reactie