Motor voor een draaibankje?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Motor voor een draaibankje?

Bericht door hrscharft »

Beste iedereen,

We hebben bij opa op zolder nog een draaibank gevonden (de derde inmiddels) en deze krijg ik als het goed is.
Het enige punt is dat er geen motor bij is.

Mijn vraag aan jullie zou je de motor van bijvoorbeeld een oude wasdroger hiervoor kunnen gebruiken in combinatie met een variac om het toerental te regelen?
Beiden heb ik hier namelijk nog in het schuurtje liggen. De variac is een behoorlijk dikke jongen weegt iets van 25 kg vermogen weet ik zo uit mijn hoofd niet.

Alvast bedankt.

Gr,

Harm.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door assink »

naaimachine motor zie ik vaker voorbijkomen als aandrijving voor draaibankjes.
Ligt puur aan het formaat van de draaibank en wat voor aandrijving deze nodig is.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door Swake »

Eerst even dit: Weet je al welk vermogen je nodig hebt?

Zoniet, hoe groot is die bank? Probeer te vergelijken met wat op de site van HBM te zien is. Daar kan je waarschijnlijk wel iets vinden dat wat overeen komt en dan weet je welk vermogen moter kan helpen. Iets meer of iets minder mag ook wel.

TonyBryden schreef:Ga vooral niet!! proberen met de motor van een was droger.
Waarom niet eigenlijk?
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door Swake »

Haja, dat van die variac vergeet je beter. Als je dan al de snelheid wilt regelen neem dan een 3 fasen motor met bijpassende voeding met variabele frequentie.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door ruudpg »

Grootste probleem dat ik zie is dat de meeste wasmaschine/droger motoren een open behuizing hebben, fijn om de warmte kwijt te kunnen, maar niet ideaal als er spanen in het rond vliegen.

Wellicht is het toerental anders, maar dat is eenvoudig aan te passen met een andere diameter poelie, en dan nog de levensduur, een dergelijke motor is wel gewend om veel te draaien, maar niet voor lange perioden achter elkaar, maar ja, als je hem voor niets hebt liggen, zou ik niet weten waarom je er niet even mee zou experimenteren, voor een nieuwe motor met vfd ben je al snel 250 of 300 euri kwijt. Dat kan altijd nog lijkt me!

Veel hangt natuurlijk af van het formaat draaibank, bij 1 meter tussen de centers en een draaidiameter van 300mm heb je natuurlijk niet veel aan een motortje van 150W. Vergelijk inderdaad eerst eens bij HBM en consorten voordat je iets gaat kopen.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door hrscharft »

Iedereen vast bedankt voor alle voors en tegens... meh ik lee vooral tegens maar oke.
Vooral het argument van de open motor is idd een goeie, daar had ik zo gauw nog niet bij stil gestaan.
Haja, dat van die variac vergeet je beter. Als je dan al de snelheid wilt regelen neem dan een 3 fasen motor met bijpassende voeding met variabele frequentie.
Maar waarom geen gebruik maken van de variac? Ik heb overigens geen mogelijkheid om gebruik te maken van 3Fasen omdat ik dat gewoon niet heb hier.

Gr,

Harm.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door Swake »

Een Variac speelt in op de spanning niet op de frequentie. En dat gaat alleen werken met zogenaamde universele motors met koolstofborstels (zoals in de Kress als ik het goed voor heb).
Indien er één of ander starthulp aan de motor hangt zoals een condensator bvb, dan gaat het niet lukken.

De motor krijgt gewoon minder spanning en zal minder vermogen hebben, maar blijft wel even snel ronddraaien.

Er bestaan ook VFD die op een gewoon 1 fase 230V stopcontact kunnen aangesloten worden, uitgang van zo'n ding is dan wel 3 fasen.
When it fits stop using the hammer.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door hrscharft »

Heb denk ik inmiddels al wat moois gevonden en ook makkelijk te regelen.

Het gaat om een 90V DC motor 1,8 A en een vaste magneet.
Toerental en dergelijke zijn me nog niet bekend maar heb een datasheet opgevraagd bij de fabrikant.

Merk MET (Minesota Electric Technology)
Type 3C-901718WD

Gr,

Harm.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door hrscharft »

Iemand toevallig hier ervaring met deze motoren?

Ik mag hem voor 50 euro van de beste man overnemen incl stuurelectronica (wel defect) en tandriemen en dergelijke.

Gr,

Harm.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door ruudpg »

Wat ik er zo snel van kan vinden is hij 100 Watt, 1700 toeren en Ø83x210mm.

100 Watt lijkt me zo op het eerste gezicht niet erg veel, maar ik heb natuurlijk geen idee over wat voor formaat draaibankje je het hebt! Dus iets meer info helpt denk ik wel om ook een wat meer gericht antwoord te krijgen van die of gene...
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door hrscharft »

Ik ben bezig met het achterhalen van een datasheet bij de fabrikant.
Die heeft me inmiddels weer een emailadres gegeven van iemand die me daar misschien aan kan helpen.

Verder heeft degene die hem te koop aanbied niet veel verdere info dan dat ie ook van een draaibank afgekomen is waar er gebruik gemaakt werd van nog een flinke vertraging dmv twee wielen en een tandriem.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door w.rusman »

dit klinkt me als een HBM / Optimum / whatevervoorchineseimport motor met bijbehorende vonkenregen en kapotte electronica...

ik denk dat het verstandiger is op zoek te gaan naar iets anders, de huidige eigenaar zal het niet voor niets er vanaf gesloopt hebben ;-)
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door hrscharft »

Is van Amerikaanse makelij,
3C-901718WD
Manufactured by MINNESOTA ELEC TECH
GEAR MOTOR 90VDC PERMANENT MAGNET 1.8AMP
Weight: 3.583 kgs
OBSOLETE
Estimated Retail Price - £918.80
Save as much as 50 %, see below
Last Retail Price Update: 04/12/2012
Quote komt van onderstaande website.
http://www.plccenter.co.uk/Buy/MINNESOT ... 3C901718WD

Dus wat dat betreft heb ik er op zich wel vertrouwen in ik weet alleen niet of er power genoeg in zit omdat ik het koppel niet weet.
Wel staat me iets bij dat een DC motor vaak meer koppel kan leveren bij minder vermogen maar pin me hier niet op vast.

De eigenaar doet hem weg omdat hij de draaibank waar deze motor op zat zonder motor verkocht heeft.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motor voor een draaibankje?

Bericht door DaBit »

Zou je misschien toch niet beter op zoek gaan naar een 1/2-1pk 3-fasenmotortje en bijbehorende frequentieregelaar? Hoeft de wereld ook niet te kosten (zeker 2e hands niet), en volgens mij ben je daar beter mee af. Die 90VDC past mooi bij een op 115V gestookte snelheidsregelaar, maar is niet zo vreselijk handig hier in Europa.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie