Ik zal mezelf allereerst voorstellen. Mijn naam is Leendert, 28 jaar, van beroep IT projectontwikkelaar, hobby-matig interesse in o.a. houtbewerking.
Ik loop al een tijdje (lees 2 jaar) met de gedachte rond om een CNC freestafel te bouwen, mede door het lezen op dit forum ben ik daar erg enthousiast over geworden. Mijn ervaring met het bouwen van een dergelijke machine is nihil, maar ik neem aan dat jullie ook allemaal een keer zijn begonnen.
Doel van de machine is hout bewerken (MDF), puur voor hobby, mogelijk ook graveren in messing of andere hardere materialen. Aluminium of staal niet direct. Wat ik er wel mee zou willen kunnen is wat grotere objecten, zoals een frontje voor een keukenkastje frezen.
Materialen waar ik mee wil bouwen: aluminium profielen en plaatwerk, kopelomloopspillen, stappenmotoren, ondersteunde ronde assen, en mogelijk een Kress freesmotor.
Ik dacht eerst aan een machine met een werkbereik van 50x75cm. Nu weet ik dat de meeste machines een X-as hebben die fors breder is dan de Y-as, maar ik vroeg mij af of het ook andersom kan. Ik heb hieronder 2 ontwerpjes staan:
De versie met de lange X-as (75cm), en kortere Y-as (50cm), zoals de meest ontwerpen hier:
De versie met de korte X-as (50cm), en de langere Y-as (75cm):
Zou de onderste versie een goeie keuze zijn? Het voordeel vind ik dan dat je grotere objecten kunt bewerken, bijvoorbeeld het keukenkastdeurtje, die zou je in 2 keer kunnen bewerken, waarbij je de plaat onder de brug door kunt schuiven.
Hebben jullie hier ideeën over? Schiet maar raak vwb het ontwerp zou ik zeggen, daar is een forum voor.
Dank voor jullie reacties alvast.