Ja, dat lost een hoop problemen opArie Kabaalstra schreef:Precies.. Ik had toen ik de Beagle bouwde de beschikking over de machines op mijn werk.. een CNC draaibank, CNC freesban, Slijpmachines.. dat spul.. en een granieten meettafel met een hele resem aan meetgereedschappen..
Mjah, nou, of dat 100% waar is weet ik dus niet. Ik kreeg met mijn BF20 (en we weten allebei hoe nauwkeurig die dingen zijn..) ook een lagerpassing voor een setje 7203 lagertjes voor elkaar en paspennetjes kon ik in het aluminium krimpen. Moest ik wel tussentijds een keer voor meten en een beetje foezelen met de G-code om precies uit te komen. 't kan dus wel, het gaat alleen wat minder vanzelf.en ontkom je niet aan die dure spullen die jij probeert te vermijden..
Snel, nauwkeurig of goedkoop. Kies d'r maar twee.
Ik heb 'm vaker aangehaald, maar ik blijf zwaar onder de indruk van wat ze doen: Een klant van ons maakt machines voor metingen aan chips, de plakjes zand dus. Onnodig om te zeggen dat dat pielen op de micrometer is. Die mannen doen werkelijk alles met goedkoop spul. Geen bijzondere kogelomlopen of geleidingen, Chinese steppers, gelast plaatstalen frame, positie- en krachtmeting met goedkope sensoren. Die mannen halen nauwkeurigheden waar je akelig van word en weten de kostprijs van de machine toch heel beperkt te houden.
De nauwkeurigheid zit daar echter niet zozeer in de mechanica, maar in intelligente stuurelektronica en software. Daar gaan niet eenvoudigweg stappulsen naar de stepperdrives, maar rekent een vrij krachtige signaalprocessor met specifieke coprocessor zich knap rot. Frame buigt een micrometer weg als we er kracht op zetten? Geen probleem, we weten hoeveel....
Ik denk dat ik het ook die kant op ga zoeken, alleen wat minder extreem. Een sturing met voorkennis van het systeem dat erachter zit is een krachtig iets, en toevallig valt dat wel 100% in mijn straatje. Echte VMC's doen trouwens niet anders, alleen dan op een andere schaal.
Da's 90% kunde en 10% machine. Die nauwkeurige machine maakt het makkelijker, maar ik ben er vrij zeker van dat jij dat op een Chinese router ook voor elkaar kunt krijgen. Dan vervalt alleen het 'met speels gemak' en heb je je schroefmaten weer wat meer nodig.Ik kan dus met mijn machine inderdaad "met speels gemak" horlogekasten, wijzers en wijzerplaten frezen..
Nadeel van hobbyist zijn is dat je alles voor je kiezen krijgt. Ik heb ook RVS en staal onder de frees gehad. Gaat prima, als ik maar een klein freesje pak en kleine hapjes neem.Neem je genoegen met het bewerken van louter kunststoffen, en de zachtere non-ferro metalen?.. dan komt het allemaal een stuk minder krap..
Dat verwacht ik van deze portaalfrees ook. Een 80mm vlakfrees in een stuk staal zetten zal niet lukken, maar een 3mm VHM-freesje moet toch kunnen. Zo moeilijk moet het niet wezen om boven de stijfheid van een BF20 uit te komen lijkt me.