Ik heb em gevonden in m'n kelder, als die handyman duurder is dan een postzegel, of als je toch in de buurt bent. Kijk maar. ( of als je even lobby'd in de familie hebben ze vast wel ergens een terminaal geval )DaBit schreef:Ik denk dat ik maar eens bij de Handyman ga kijken of ze zo'n Senseo-ding hebben. Die Ulka HF pompjes worden in bergen apparaten gebruikt, van koffieapparaat tot stoomreiniger. En 230VAC is eigenlijk ook praktischer dan 12VDC; scheelt weer een transistor met z'n koelplaat.
Nee, dat is 30 jaar geleden. Voor dieselolie, om oliekacheltjes heel mooi te laten branden (4000 kW heteluchtkachel voor zeiljachten), gaat druppel voor druppel en kost weinig energie ( accu toepassing ) regeling door de pulsfrequentie aan te passen ( ongeveer 1 tot 5 Hz geloof ik ).[offtopic]
@Hugo: hoe micro waren die micropompjes die jij maakte, en maak je ze nog steeds? Ooit zoek ik ook nog eens iets dat nog een maatje kleiner is dan zo'n Senseo ding voor project nummer 647 op de lijst.
(verwarmde motorjas, maar dan ook met koeling voor de zomer)
[/offtopic]
Ik zit even te rekenen ( grijze massa op gang brengen en verzinnen hoe het ongeveer zat ) en dan kom ik in de buurt van 0.09 cc ( diameter membraam 20 mm, slag 0.3mm)
Later een nog veel kleinere voor een miniatuur versie om caravan koelkastjes toe te passen. Brandde de hele dag op een injectiespuit van 100ml of zo.
Toen had ik door dat het veel makkelijker was om een kleine diameter te nemen met een grotere slag.
Spoel van een luchtklep, en in het ankertje een doorlopend gaatje, daarin een kogelventiel. en een vast kogelventiel in de persleiding. Dan moet je wel opletten dat je een schokgolf door je leiding krijgt, waardoor er een veel groter volume doorschiet. maar als je de pomprichting door de retourveer laat plaatsvinden en niet door de magneetkracht voorkom je dat wel.
Er bestaat trouwens een stof met geleidende rubber stroken, kun je kleding van naaien en elektrisch verwarmen ( maken ook wand verwarming en dan kun je rustig een spijker in de muur slaan)
Maar die koelt dan weer niet.