Pompje voor in TIG-apparaat

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Pompje voor in TIG-apparaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Ik denk dat ik maar eens bij de Handyman ga kijken of ze zo'n Senseo-ding hebben. Die Ulka HF pompjes worden in bergen apparaten gebruikt, van koffieapparaat tot stoomreiniger. En 230VAC is eigenlijk ook praktischer dan 12VDC; scheelt weer een transistor met z'n koelplaat.
Ik heb em gevonden in m'n kelder, als die handyman duurder is dan een postzegel, of als je toch in de buurt bent. Kijk maar. ( of als je even lobby'd in de familie hebben ze vast wel ergens een terminaal geval )
[offtopic]
@Hugo: hoe micro waren die micropompjes die jij maakte, en maak je ze nog steeds? Ooit zoek ik ook nog eens iets dat nog een maatje kleiner is dan zo'n Senseo ding voor project nummer 647 op de lijst.
(verwarmde motorjas, maar dan ook met koeling voor de zomer)
[/offtopic]
Nee, dat is 30 jaar geleden. Voor dieselolie, om oliekacheltjes heel mooi te laten branden (4000 kW heteluchtkachel voor zeiljachten), gaat druppel voor druppel en kost weinig energie ( accu toepassing ) regeling door de pulsfrequentie aan te passen ( ongeveer 1 tot 5 Hz geloof ik ).
Ik zit even te rekenen ( grijze massa op gang brengen en verzinnen hoe het ongeveer zat ) en dan kom ik in de buurt van 0.09 cc ( diameter membraam 20 mm, slag 0.3mm)
Later een nog veel kleinere voor een miniatuur versie om caravan koelkastjes toe te passen. Brandde de hele dag op een injectiespuit van 100ml of zo.
Toen had ik door dat het veel makkelijker was om een kleine diameter te nemen met een grotere slag.
Spoel van een luchtklep, en in het ankertje een doorlopend gaatje, daarin een kogelventiel. en een vast kogelventiel in de persleiding. Dan moet je wel opletten dat je een schokgolf door je leiding krijgt, waardoor er een veel groter volume doorschiet. maar als je de pomprichting door de retourveer laat plaatsvinden en niet door de magneetkracht voorkom je dat wel.

Er bestaat trouwens een stof met geleidende rubber stroken, kun je kleding van naaien en elektrisch verwarmen ( maken ook wand verwarming en dan kun je rustig een spijker in de muur slaan)
Maar die koelt dan weer niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
AnkoD
Contacteer:

Bericht door AnkoD »

Infuuspompje. 100% dutycycle en genoeg druk. ;-)

Waarom maak je niet zelf een zuigerpompje? van bijvoorbeeld oude koelkastpomp.. ;-)
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Ik heb em gevonden in m'n kelder, als die handyman duurder is dan een postzegel, of als je toch in de buurt bent. Kijk maar. ( of als je even lobby'd in de familie hebben ze vast wel ergens een terminaal geval )
Duurder als een postzegel is die handyman zeker.... Terminale gevallen zijn er niet in de familie.
Ik moet jou nog eens ooit heel lief aankijken voor een stuk aluminium voor de freesmachine, maar zover ben ik de komende tijd nog niet. Maar opzich kan het zolang nog wel wachten.
Spoel van een luchtklep, en in het ankertje een doorlopend gaatje, daarin een kogelventiel. en een vast kogelventiel in de persleiding. Dan moet je wel opletten dat je een schokgolf door je leiding krijgt, waardoor er een veel groter volume doorschiet. maar als je de pomprichting door de retourveer laat plaatsvinden en niet door de magneetkracht voorkom je dat wel.
Ja, opzich is het niet heel lastig om te maken.
Er bestaat trouwens een stof met geleidende rubber stroken, kun je kleding van naaien en elektrisch verwarmen
..
Maar die koelt dan weer niet.
Nee, en dat vind ik dan wel weer eens leuk om te proberen.
Ik had vroeger een zelfbouwjasje. Fleecevestje van een paar euro bij de Zeeman, paar oude theedoeken als binnenvoering, dun koperdraad voor de verwarming, wat textiellijm om fleecevest+binnenvoering+koperdraad tot 1 geheel te maken. Daar was ik heel tevreden mee, maar die heeft de verhuizing niet overleefd. Nu alweer een tijdje een 2e hands kant-en-klaar gevalletje van Gerbings, maar die vind ik toch beduidend minder prettig dan m'n eigen creatie destijds. Gelukkig heb ik 'm met dat weer van tegenwoordig niet meer zo hard nodig :lol:

En als ik toch nog eens ooit zelf ga prutsen moet het wel wat aparts zijn, anders is het ook niet leuk. Een klimaatcontrole-vestje dus :)
AnkoD schreef:Infuuspompje. 100% dutycycle en genoeg druk. ;-)
Maar compact is toch anders...
Waarom maak je niet zelf een zuigerpompje? van bijvoorbeeld oude koelkastpomp.. ;-)
Als je 't voor minder geld kunt kopen dan je aan materialen kwijt bent om het zelf te maken, en er opzich geen lol aan vast zit...
Zo'n koelkastcompressor moet je ook nog aardig modificeren. Slagvolume is vrij groot, uitgaand kanaal is klein.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
AnkoD
Contacteer:

Bericht door AnkoD »

Slagvolume van een koelkastpompje groot? :roll: Slag is, 15mm? zuiger diameter ook zoiets? is nog geen 12cc per rotatie... ;-)

Zoon ding is gemaakt om vloeistof rond te pompen ;-)
Linki
Contacteer:

Bericht door Linki »

AnkoD: je valt weer terug in oude gewoontes. http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=7548
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

AnkoD schreef:Zoon ding is gemaakt om vloeistof rond te pompen ;-)
Hebben we het over hetzelfde ding? Volgens mij niet..
Ik heb het over de compressor, dat zwarte bol-achtige dingetje waar een elektratouwtje, een zuig- en een persleiding heen gaan.

Zo'n ding verpompt gas. Koudemiddel komt gasvorming uit de verdamper (en zo niet dan klinkt je compressor als een frietpan en heeft-ie geen lang leven, don't ask...), en verlaat ook gasvormig de compressor. Dat word pas weer vloeistof als de condenser warmte onttrokken heeft aan dat gas.
Slagvolume van een koelkastpompje groot? :roll: Slag is, 15mm? zuiger diameter ook zoiets? is nog geen 12cc per rotatie... ;-)
Hangt van het koudemiddel af. Een vrieskist-compressor heeft een groter slagvolume per pk motorvermogen dan een koelkastcompressor (omdat de aanzuigdruk lager is). Een R410A compressor heeft een kleiner slagvolume dan een R600A compressor voor hetzelfde werkgebied. Maar voor in een koelkast zal het rond de 5cc liggen voor R134a, het dubbele voor R600a.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik was te lui / druk met andere dingen om een pompje te bestellen, Handyman had niks, dus het duurde wat langer.
Maar inmiddels word het toch nodig, dus iDeal maar eens aangeslingerd:

Afbeelding

Ik heb alleen per ongeluk de '7' besteld ipv de '5'. Die is een maatje zwaarder. Nouja, ook geen ramp.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Even terugkoppeling: Ik heb er vandaag 500 liter argon doorheen gestookt op 130-150 Ampere. Gaslensje, dus liter of 5 per minuut was meer dan genoeg. Dat zijn aardig wat 'boog-aan minuten'. Als de koeling niet goed gewerkt had dan was de boel nu in rook opgegaan. Maar de toorts blijft mooi koel, koeler dan met het oude pompje.

Herrie valt ook mee, minder dan een Senseo-apparaat eigenlijk.

Werkt dus vooralsnog prima voor dit doel, zo'n pompje.
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

Gefeliciteerd :P
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tegen de tijd dat je wat serieuzers wil, is dit misschien iets.
http://nl.aliexpress.com/item/Free-ship ... 79439.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Da's wel een gaaf pompje! :P
Plaats reactie