tandwiel richting omdraaien op 1 as

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

tandwiel richting omdraaien op 1 as

Bericht door cocobolo »

Ok, lekker vage titel van me, maar ik heb in het geheel geen technische achtergrond dus beter kreeg ik het niet omschreven :)

Zie bijgaand plaatje aub :
Afbeelding

Je ziet hier 2 tandwielen waarbij de eerste dus de draairichting van de 2e (welke op een rond asje komt) zal omdraaien.

Is het ook mogelijk op een of andere manier om beide tandwielen op 1 as te hebben en waarbij mijn draairichting met bijvoorbeeld de klok mee, toch zal resulteren in een tegengestelde draairichting van het asje?

Misschien lachen jullie me uit om wat ik vraag en is dit totaal onmogelijk. Maar wellicht bestaan er heel slimme tandwielen o.i.d. waarmee dat wel kan? Overigens hoeft er geen 360 graden rondgedraaid moeten kunnen worden, 90 graden heen en terug is al genoeg.
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: tandwiel richting omdraaien op 1 as

Bericht door winters »

Een beetje zoals een planeet-tandwiel (planetary-gear) ?
http://www.nl.wikipedia.org/wiki/Planeetwielmechanisme
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: tandwiel richting omdraaien op 1 as

Bericht door Mcgyver »

Ik begrijp het niet helemaal..


op het plaatje zie ik 2 tandwielen die nu aan elkaar zijn verbonden...


Als tandwiel 1 rechtsom draaid draaid de andere as toch linksom?


wil je dat as 1 as 2 aanstuurt met een tandwiel en de assen beiden dezelfde richting draaien dan kan je een tussen tandwiel plaatsen..


je kunt ook een getande riem gebruiken met riemwielen dan draaien de assen ook dezelfde kant op
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: tandwiel richting omdraaien op 1 as

Bericht door cocobolo »

Ik bedoel inderdaad zoiets als een "planeetwielmechanisme" (super, erg interessante info :) )
Dus de tekening is NIET wat ik wil, ik wil maar 1 asje hebben en daarop moet een hendel komen die mijn beweging tegengesteld omzet (beweegik mijn hendel met de klok mee, dan gaat het asje tegen de klok in. En andersom).
Die planetary gear is dus zo te zien iets wellicht :) Ik weet niet of ik het kwijt kan maar ik heb nu weer iets om te googelen
Dank!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tandwiel richting omdraaien op 1 as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wanneer je 2 kegeltandwielen op 1 as zet, en die koppel je met een 3e kegeltandwiel ( waarvan de hartlijn haaks op je hoofdas staat), dan draaien ze tegengesteld.
Wanneer je die koppeling weghaalt, en je tandwiel met de as koppelt, draait ie de andere kant op.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: tandwiel richting omdraaien op 1 as

Bericht door cocobolo »

hugo stoutjesdijk schreef:Wanneer je 2 kegeltandwielen op 1 as zet, en die koppel je met een 3e kegeltandwiel ( waarvan de hartlijn haaks op je hoofdas staat), dan draaien ze tegengesteld.
Wanneer je die koppeling weghaalt, en je tandwiel met de as koppelt, draait ie de andere kant op.
Is dat zoiets Hugo ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tandwiel richting omdraaien op 1 as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, precies dat principe.
Het 'tussenwiel' kan natuurlijk een veel kleinere diameter hebben.'
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie