Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

Hallo Hex173,

Ik heb een PU slang gebruikt van http://www.pneumatiekvoordeel.nl/pages/ ... egorie=212 4mm buiten 2,5mm binnen. Smeren doe ik met leibaanolie van onze vrienden uit Moordrecht.
Een Vertex handpompje en eens per dag even een "smeerpuls". Dat lijkt prima te werken, alles lekker vet. De koppelingen komen ook bij Pneumatiekvoordeel vandaan. Volgens de opgave van de fabrikant kan PU tegen alles wat je zoal tegenkomt in de buurt van een freesmachine (water, (lampen)olie, vet, alcohol).
Ik had instelbare haakse koppelingen gekocht maar die verder niet afgesteld, dat was dus zonde van het geld.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door hex173 »

kevertje, bedankt voor het adres, zal daar wat bestellen. Maar eerst even kijken hoeveel koppelingen / type, ik nodig heb, of heb je nog een lijstje ? De slangen lijken wat kort voor de X-Y tafel, zal wel gezichts bedrog zijn. De leibaanolie bij HBM heb ik ook gevonden. Dit is dikte 150 je hebt ook nog 220, maar met 150 gaat het goed lees ik. Een Vertex pompje heb ik al.
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

Alles gaat daar per 10 dat is soms wat veel maar het is niet heel duur.
Ik heb alleen rechtte koppelingen M5, haakse koppelingen M5 en verdeel blokjes (5 slangen erin) gebruikt. Slang gaat per 50 meter, ik heb ze zo kort mogelijk gemaakt zodat ze niet in de weg zitten. Er is nog 47 meter over dus als ze echt te kort zijn kan ik nog langere maken :P
De z-as moet nog maar die wil ik zelf gaan maken zodat op termijn de oude BF20 weer compleet is.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door hex173 »

kevertje, bedankt voor de informatie, gaat denk ik lukken.
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

Als tweede tussenstap besloten de Chinese Spindel te gebruiken samen met de oude z-as van de BF-20
Van alu afstandblokken gefreest voor de spindel houder. Dat gaat prima met de combinatie Draftsight Cambam.

9026

Leermomentje :oops: Na het wisselen van de frees en nullen op het werkstuk moet ie voor je verder gaat wel weer naar veilige hoogte... Resultaat 4->1 snijder en wat vreemde gaten. Gelukkig in de achterkant.

9027

Dit past op het z-as zadel:

8891.
Laatst gewijzigd door kevertje op 26 feb 2019 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

De HF spindel werkt goed, meer toeren, minder herrie en minder warmte. Voorzichtig beginnen in kunststof, hout en alu.

9028

Ruimt lekker op alle spantangen in een blokje (Iepenhout met leibaanolie).

Solidworks met 3D Cam wil nog niet zo lukken daarom een scriptje gemaakt dat g-code print voor de conische gaten. Mijn eerste idee was met G92 en een subroutine alle 16 gaten te maken. Echter Eding CNC gebruikt G92 ook voor het werkstuk nulpunt. Na het eerste gat gaat ie verder t.o.v. het machine nulpunt en dat ziet er gek uit. Toen alles maar met het script gedaan. Dat heeft ook als voordeel dat een "cutviewer" als OpenSCAM begrijpt wat er moet gebeuren zodat ie kan laten zien hoe het gaat worden.

9029


3D vormen programmeren is leuk maar wel tijdrovend.
Laatst gewijzigd door kevertje op 26 feb 2019 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

Na een week vakantie koelvloeistof onder mijn spindel :cry: op de tafel. Buitenkant droog, ook vloeistof tussen draaiende en vaste deel aan de onderzijde. Spindel open gemaakt: de RVS rand zat iets hoger dan de alu buis met de koelkanaaltjes en een van de twee o-ringen was een beetje beschadigd. Dat heeft naar binnen gelekt. Ik heb Gamma koelvloeistof voor de auto gebruikt maar toch roest van binnen. Blauwgroene prut op de wikkelingen.

9030 .

Door het wikkelen krijg je waarschijnlijk kleine beschadigingen in de schellak; die zijn door corrosie groter geworden. Het draadje in het midden van de foto is duidelijk dunner bij het donkere stipje. Zou insmeren met iets (lak/epoxy) helpen dit probleem verder te beperken?

Andere ontdekking: de lager zijn helemaal droog. Eerste idee was gelijk maar te vervangen door "echte". Helaas betaal je daar ook een "echte" prijs voor. Voor minder dan 100 ex BTW per stuk heb ik ze niet kunnen vinden (drie nodig). Lagerboer kan ze niet leveren.
Nu maar met SKF High Speed kogellager vet in de weer en zien hoe lang het goed gaat...
Laatst gewijzigd door kevertje op 26 feb 2019 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door DaBit »

kevertje schreef:Ik heb Gamma koelvloeistof voor de auto gebruikt maar toch roest van binnen. Blauwgroene prut op de wikkelingen.
..
Door het wikkelen krijg je waarschijnlijk kleine beschadigingen in de schellak; die zijn door corrosie groter geworden.
Sja, als het in vloeistof hangt en er komt stroom op te staan dan gaat het echt wel stuk...
Het draadje in het midden van de foto is duidelijk dunner bij het donkere stipje. Zou insmeren met iets (lak/epoxy) helpen dit probleem verder te beperken?
Lijkt me een 'baat het niet dan schaad het ook niet' maatregel.
Andere ontdekking: de lager zijn helemaal droog.
..
Nu maar met SKF High Speed kogellager vet in de weer en zien hoe lang het goed gaat...
Waar heb je dat vet vandaan en is dat enigzins betaalbaar? Tegen de tijd dat ik de spindel transplanteer van BF20 naar nieuwe frees mag-ie ook wel een 'onderhoudsbeurtje' hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

Na een tijdje grasduinen in de datasheets van SKF kwam ik tot LGHP2. 24.000 rpm is een beetje hoog voor dat spul maar de helft lukt nog prima.

http://www.destil.nl/Producten/Chemie/S ... /200138134

Van de 400ml heb ik straks nog 398ml over...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door audiomanics »

De meesten van die chinese spindels koop je met 1 of 2 jaar garantie.. misschien toch even de leverancier contacten??? Lekkage gebeurt wel vaker maar wordt doorgaans goed opgelost door een nieuwe spindel te sturen.. De oude terug sturen hoeft vaak niet eens omdat de verzendkosten vanuit Nederland zo hoog zijn.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

audiomanics schreef: misschien toch even de leverancier contacten?
Heb ik dit weekend gedaan, voor het geval ze niet (goed) reageren toch vast zelf aan de slag.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door DaBit »

kevertje schreef:Na een tijdje grasduinen in de datasheets van SKF kwam ik tot LGHP2. 24.000 rpm is een beetje hoog voor dat spul maar de helft lukt nog prima.
Hmm, volgens mij is dat nog niet precies wat ik zoek...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door kevertje »

LGLT2 was beter geweest: "Spindels voor gereedschapwerktuigen en textielindustrie, Kleine elektromotoren gebruikt in medische instrumenten, Drukcilinders." Hoe kan je daar nu weer overheen kijken :cry:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouwverslag en vragen BF20 ombouw

Bericht door DaBit »

D'r staan ook zoveel types :lol:

Maar dat lijkt inderdaad wel te zijn wat ik hebben wil :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie