Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Zo, ruim een half jaar verder ...
We zijn gestart:

Tafel in aanbouw (hij staat alleen maar in de woonkamer te drogen, rubber voor stelpootjes). Vrouwlief is niet zo gek dat ik daar mag zagen, schuren, ...
Afbeelding

Werkblad ligt ook in het vacuüm. 2 lagen 1,5mm alu met 18mm multiplex ertussen. Dat ligt nu op een natuurstenen werkblad, dat het rechtste oppervlak is dat ik 'in huis' heb.
Vannacht naar binnen. Morgenavond mag de (onder)druk er vanaf.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door DirkSchipper op 17 feb 2014 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Anko heeft alle Trespa onderdelen voor mij gefreesd. Alle uitsparingen heeft hij met opzet een tikkie te krap gelaten. Daarom moet ik alles met een beitel nog even nakrassen. Met een beitel ± haaks op het oppervlak van de zijkant van de uitsparingen erlangs ratsen. 2-3 keer per zijkant, en het past zuigend.

Eerst ga ik alles monteren met schroeven. Kijken of het past en haaks is. Als alles goed is, gaat het nog een keer uit elkaar en wordt het mbv. epoxy ook nog eens verlijmd. Dan zit het als een huis.

Die twee dwarsplaten waarin de Spindel hangt krijgen eerst nog een gat vanaf de zijkant met schroefdraad, daarna wordt er een speelt in gezaagd, waarmee ik de spindel kan klemmen.

Hier de losse onderdelen van de Z-as:
Afbeelding

En hier 'gemonteerd':
Afbeelding
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Hmmmm .... raar.
De vorige twee berichten zijn identiek aan bericht http://www.modelbouwforum.nl/forums/324 ... st101.html en http://www.modelbouwforum.nl/forums/325 ... st104.html
Behalve de foto's waarvan een stukje aan de rechterkant wordt afgekapt.

Enig idee waaraan dat ligt?

Dirk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ctrl-C, Ctrl-V misschien? ;-)

( foto's mogen hier maar een maximaal formaat (1024x800) hebben )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door floriske.nl »

Te grote foto's (breder dan ca. 670pixels) worden hier inderdaad aan de rechterzijde aangesneden in plaats van terug geschaald naar de juiste breedte voor het forum. Als je de originele afbeelding bekijkt is deze overigens wel gewoon goed (in firefox is dit rechts klikken en dan "afbeeldingen bekijken")
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Oeps ik had ook dit draadje over mijn frees ...

Bericht door DirkSchipper »

Een stapje verder.
Z-as zit in elkaar.
Dwz. alle onderdelen worden met boutjes bij elkaar gehouden.
Tzt. als alles uitgericht is en goed zit, worden al die onderdelen verlijmd en geschroefd.
Afbeelding

Het vervolg zal weer efkes op zich laten wachten.
Volgende week eerst van woensdag t/m zondag hellingvliegen in de Vogezen.
Daarna pak ik het weer op. Maar niet te hard, er liggen ook nog een paar klussen thuis ....
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Afgelopen weekend naast alle andere hobbies (vliegen, vrouw, barbeque, ...) ook weer druk met de frees geweest.

Z-as zit in elkaar incl. kogelomloopaandrijving.
De geleide-assen op de X-as (brug) zijn gemonteerd (parallel en volgens de schuifmaat horizontaal [=parallel aan de onderkant]). Ik ben nu een hele hoop gaatjes aan het boren en vervolgens daarin draad tappen om die kokervormige brug te kunnen monteren. Foto's volgen binnenkort ...

Ondertussen zit ik ook nog met enige regelmaat div. bouwverslagen en projecten op dit forum door te lezen. Ik lees vrij vaak over een rem op de Z-as. Ik snap waarom: als het mechaniek lekker soepel loopt en de boel staat 'uit' zakt de Z-as naar beneden (langzamer of sneller) met mogelijk gevolg: schade aan frees, spindel, werkstuk en/of tafel.
Waar ik nog niet achter ben is:
- wat is het voor een ding? Een mechanische rem, een elektronische, ...?
- waar koop je dat? Is het zelf te maken.
- hoe ziet het er uit?
HELLUP! ;-)

Gr. Dirk.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja Damencnc heeft ook remmen die je er op kan monteren, volgens mij moet je dan wel aan beide kanten een as hebben van de motor. Bij de grote machines willen ze ook nog wel eens werken met een contragewicht
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

:cry: zoeken naar "rem" of "break" op de Damencnc-site levert niets op ...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door andrefc101 »

DirkSchipper schreef::cry: zoeken naar "rem" of "break" op de Damencnc-site levert niets op ...
Hmmmm....
http://www.damencnc.com/nl/componenten/ ... dd-ons/252
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door Zee&Zee »

een 'brake' remt, 'break' dan is ie kapot :lol: .
CNC you later
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Tja, vlug vlug vlug ... en dan ben je op zoek naar een Franse stationcar voor bovenop je stappenmotor. :oops:
Thnx voor de reacties.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Voortgang, het begint vorm te krijgen:
De brug (Y-as) met daarop de Z-as.
Afbeelding

Hier zijn de wangen 'definitief' gemonteerd.
Definitief tussen aanhalingstekens want alleen nog met schroeven en bouten met elkaar verbonden.
T.z.t. (als de boel goed is uitgericht) worden de meeste onderdelen verlijmd, maar wel zodanig dat nog onderhoud en reparaties kunnen worden uitgevoerd.
Afbeelding

Zoals ik al eerder heb geschreven vallen al die Trespa onderdelen in elkaar in slots/sleuven Op de eerste foto zijn de slots waarin de brug valt goed zichtbaar te zien. Rechts onderaan liggen de beide wangen met de slots naar boven. Anko heeft al die slots (op eigen initiatief! Pluim!) iets te klein heeft gefreesd, omdat het Trespa hier en daar een tiende mm in dikte verschilde. Voor mij betekende dat, dat ik elk slot met een beitel wat moest uitschrapen (wat heel goed lukte, ik kon er mooi laagjes van een paar honderste mm afschrapen). Een hoop werk, maar het zit daardoor nu ook zo strak. Daar komt geen speling in ....

Tot nu toe gaat alles best voorspoedig.
Maar er komt nu even een stop. Ik ga nu eerst de garage isoleren en opruimen. Ik werd het een beetje zat om elke winter weer een bouwstop te moeten houden omdat het me onder de 5 gr C (binnen!) te koud werd. Maar stoken was vooral prettig voor de mussen en de olie-/gasmaatschappijen. Met de radiator aan kreeg ik het wel 2 gr. warmer.

Gr. Dirk
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Bijna een jaar heeft het project stilgestaan, maar nu is er weer tijd voor.
De werkplaats is een tikkie veranderd. Vergelijk foto's uit het vorige bericht met onderstaande.

Afbeelding

De frees staat nu voor het eerst op 'rails'.
Die liggen nog wel los. Maar toch ...

Plaats reactie