Plastic ( weer) UV-bestendig maken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Plastic ( weer) UV-bestendig maken

Bericht door DaBit »

De kunststof (polycarbonaat?) koplampen van onze auto hadden serieus last van aangetast plastic. Ruw, korrelig, melkachtig, kraterig oppervlak, niet erg transparant meer, gelig.

Ik had al eens met diverse smeersels geprobeerd om er wat aan te doen, zonder succes. Wat er op de sloop ligt heeft hetzelfde euvel, een setje verse loopt aardig in de papieren.
Vandaag dacht ik 'ik vind het best prettig als ik zelf ook wat zie als die dingen schijnen. De dood of de gladiolen'. Waterproof schuurpapier korrel 600, 1000 en 1200, gevolgd door stevig polijsten met wat commandant nummer 4 en afgewerkt met een laagje was met hoog canuba-gehalte. Vlampolijsten doet 't meestal ook heel aardig maar durfde ik niet aan.

Resultaat: ze zijn weer glad en behoorlijk transparant. 't is niet nieuw, maar zeker 1000% verbetering. Ik zie zowaar wat er achter zit. En ik heb morgen spierpijn. Joehoe, missie geslaagd.

Maar nou heb ik wel de UV-beschermlaag weggepoetst, voor zover die nog aanwezig was. Wat doe ik erop om te voorkomen dat straks het kunststof helemaal vergeelt?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Plastic ( weer) UV-bestendig maken

Bericht door janplastiek »

de lens (glas) van een koplamp is idd van pc.
Neem geen cellulose gedragen vernis die tast pc aan. Je hebt misschien nog pc restantjes van freeswerk.
ga er eens mee naar een carrosserie werkplaats, vraag dat ze er eens over heen spuiten. pas op dat je geen polijst producten met silicone gebruikt hebt, anders pelt de vernis er zo terug af.
De nieuwste auto vernis, die moet tegenwoordig op watergedragen basis zijn. Die tast pc niet aan ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plastic ( weer) UV-bestendig maken

Bericht door DaBit »

Oftewel: ik mik er een paar laagjes blanke lak overheen? Gewoon die 2-componenten lak die ze ook over autolak mikken?

Goeie vraag voor wat betreft siliconen trouwens. In Commandant zit dat spul niet, en in die Meguiars was vast ook niet, want dan zou elk autoschadebedrijf er een hekel aan hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Plastic ( weer) UV-bestendig maken

Bericht door janplastiek »

ja die lak, maar pas op dat je geen lak gebruikt die je moet verdunnen met cellulose verdunner
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Plastic ( weer) UV-bestendig maken

Bericht door janplastiek »

de witte sluier in pc is eigenlijk vocht, gele verkleuring is door uv inwerking. laat je lamp als het kan ook even uit de regen of in een verwarmde plaats, het vocht dat in de pc gaat zitten kan je er terug uit laten zweten door dit in een verwarmde ruimte te plaatsen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Plastic ( weer) UV-bestendig maken

Bericht door johan jorez »

ik ik heb al verschillende malen met succes met een zeer fijn polier middel en polier machine de koplampen bij gewerkt
naar bijna showroom glans 8)
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plastic ( weer) UV-bestendig maken

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef:ja die lak, maar pas op dat je geen lak gebruikt die je moet verdunnen met cellulose verdunner
De meesten zijn op acryl-basis tegenwoordig.
janplastiek schreef:de witte sluier in pc is eigenlijk vocht, gele verkleuring is door uv inwerking. laat je lamp als het kan ook even uit de regen of in een verwarmde plaats, het vocht dat in de pc gaat zitten kan je er terug uit laten zweten door dit in een verwarmde ruimte te plaatsen.
Mjah, witte sluier in het plastic heb ik eigenlijk niet zo'n last van. Het oppervlak was echt zwaar verweerd (teveel voor enkel polijstmiddel, of je moet eeuwen de tijd hebben), maar eenmaal de bovenste fractie van een millimeter eraf gehaald met nat schuurpapier gaat het wel weer. Je ziet dat het plastic zelf op sommige plekken ook niet helemaal fris meer is, maar dat valt nog wel mee. Eigenlijk zie je dat voornamelijk in de streep waar het dimlicht naar buiten komt (overigens normaal halogeen). Het gele is ook weg; ook dat zat puur aan het oppervlak.

't is dus alleen zaak om te voorkomen dat niet heel het glas geel wegtrekt nu de 'beschermlaag' verdwenen is.

Zal wel iets voor na de vakantie worden; maar weer eens een klein setje 2K blanke lak bestellen en de lampen een laagje of 2-3 geven.
johan jorez schreef:ik ik heb al verschillende malen met succes met een zeer fijn polier middel en polier machine de koplampen bij gewerkt
naar bijna showroom glans 8)
Die van mij waren het 'enkel poliermiddel'-stadium allang voorbij. Als je met je nagel er overheen ging hoorde je 'krrrrrrr'...
Maar inderdaad, na de korrel 1200 ook de machine gepakt met een wollen doekje en een likje Commandant. Dat ging vrij rap, en glimmen doet het 8)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Plastic ( weer) UV-bestendig maken

Bericht door Zee&Zee »

Kheb dit excacte proces ook gedaan bij mijn wagen, werd erop afgekeurd bij de apk destijds, en nieuwe units waren idd wel een uurtje zweten waard. En ik hou dit nu gewoon eens per jaar bij met een keertje 15 minuten bijschuren. Lakken wordt geen succes denk ik, die dingen worden aardig gezandstraald in een jaar met stof, vliegen, steentjes etc. Ik vondt het de moeite Igg niet.
CNC you later
Plaats reactie