VDF 21 ROK restaureren of ombouwen?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LouisG
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2012 03:07
Locatie: Ursel België

VDF 21 ROK restaureren of ombouwen?

Bericht door LouisG »

Hallo,

Even voorstellen, mijn naam is Louis, 25 jaar en ik woon in Oost Vlaanderen, België.
Ik ben al enkele jaren bezig met het restaureren van motoren en auto's en de laatste tijd doe ik meer en meer aanpassingen/eigenbouw aan mijn motoren. Hiervoor heb ik vorig jaar een kleine cnc frees gebouwd voor het graveren van naamplaatjes en kleine (decoratieve) onderdeeltjes in alu. Niet erg stabiel maar voor decoratieve onderdeeltjes en het nu en dan markeren van gaten meer dan voldoende.
Hier even een foto van de frees:
Afbeelding

Echter begon ik meer en meer nood te hebben aan een draaibank eens ik zelf begon met grotere onderdelen maken zoals wielspacers naven, assen, lagerpassingen,... Tot nu deed ik dit op mijn werk op een gallic 14 draaibank maar dit begon wat onhandig te woden
Budget was niet zo hoog (2000 ongeveer) dus begon ik eerst te kijken naar de chinese bankjes. Echter de stabiliteit viel mij nogal tegen dus begon ik al snel te zoeken naar een oudere stabiele bank.
Vorige week kwam ik kijken bij iemand die vroeger (jaren 80) zijn eigen raceauto's bouwde en de loods waarin hij dit deed was de eigenaar van overleden dus moesten al zijn machines buiten en stond alles op elkaar geduwd in een garagebox.
Na even met deze persoon gesproken te hebben heb ik voor een zeer goede prijs kunnen krijgen:
-Draaibank VDF H&H 21 ROK met 1.3 meter tussen de centers en 30cm klauwplaat
-Zaagmachine Fabris type 110
-Zware bandschuurmachine
-2 vlaktafels

Afbeelding

Echter na inspectie blijkt dat de draaibank niet in topstaat is, namelijk:

Ooit in zijn leven heeft de draaibank een kapot kogellager gehad, deze losse kogels en stukken lager hebben veel schade aangericht in de vertanding, vele tandwielen zijn stukjes van tanden kwijt, andere zijn versleten.
Ook de quick chance gearbox vertoont slijtage, de hendel moet vastgehouden worden om niet uit versnelling te schieten.

Ook is de 3de as niet draaibaar, dus conisch draaien is niet mogelijk.

vandaar dat het idee begon te spelen om nieuwe onderdelen te (laten of zelf doen) produceren, zoals een ball turning opzetstuk, een draaibare 3de as, een opzetstuk met een as die in hoogte verstelbaar is zodat frezen ook mogelijk is.
Ook moeten er tandwielen vervangen worden, deze moeten ook nieuw gemaakt worden
Echter begon dan het idee te spelen: als er toch grote verbouwingen aan de bank gaan gebeuren, waarom niet direct ombouwen naar cnc? Dan kan ik alle versleten tandwielen gewoon weggooien.. Echter weet ik niet als dit haalbaar is, vandaar dat ik het even op dit forum zet.
Kan ik de bestaande geleidingen behouden voor cnc of heb ik hiwin geleiders nodig? Hoe zwaar zouden mijn steppers moeten zijn om dit aan te drijven? Is dit uberhaupt doenbaar of af te raden om conventionele banken om te bouwen?
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: VDF 21 ROK restaureren of ombouwen?

Bericht door VDFman »

De VDF draaibank ombouwen naar CNC zal best kunnen, maar het is allemaal wat groter.Daarom zullen de drivers en motoren ook een stuk flink zwaarder ( lees: duurder) zijn dan van een kleine zelfbouw freesbank. Misschien dat je dan voor dat geld ook al een werkende of defekte teach-inn bank kunt kopen, ook al omdat blijkbaar een grotere machine voor jouw qua ruimte geen probleem is.

En: mocht je van de VDF-draaimachine of onderdelen afwillen dan houd ik me aanbevolen. Mijn Nickname geeft het al aan.....
LouisG
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2012 03:07
Locatie: Ursel België

Re: VDF 21 ROK restaureren of ombouwen?

Bericht door LouisG »

@VDFman, ik zal eraan denken als ik ze ooit verkoop of verbouw.

Momenteel ben ik even zoet met draaiwerk voor mezelf en anderen dus het cnc plan zal even aan de kant geschoven worden.

Wel heb ik een bijkomend probleem. De tailstock (hoe heet dit in het nederlands) zou een mk4 opname moeten hebben, maar mijn mk4 center en boorkop spannen er niet in. Ze gaan er spelingsvrij in maar spannen niet. Kan de opnameconus uitgesleten zijn? Kan dit op een of andere manier opgelost worden?

Mvg
Louis
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: VDF 21 ROK restaureren of ombouwen?

Bericht door janplastiek »

misschien heeft de uitduw nok die de conus uitdrukt een grote braam en zorgt die ervoor dat je niet diep genoeg geraakt om de conus vast te zetten?
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie