Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door assink »

Ff een kachel pompje uit een Mercedes slopen. Gebruiken ze ook om een van veen kreidler koel te houden :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Een klein centrifugaalpompje met redelijke opvoerhoogte/drukopbouw schijnt toch niet zo simpel te zijn want ik vind ze eigenlijk niet. En het probleem blijft dat al dat water door relatief dunne slangetjes en koelkanalen in de spindel moet.

Ik denk dat ik er gewoon nog een tweede Ulka pompje bij doe. Die dingen kosten minder dan 2 tientjes omdat ze zoveel gebruikt worden, ik heb redundantie voor het geval er eentje overlijd en dan word het gepulseer ook een stuk minder omdat nummer 2 pompt als nummer 1 aan het aanzuigen is en vice versa.

Dan heb ik 2 liter/minuut, en dat is een forse straal vloeistof. Aanbevolen word 5 liter/minuut, maar dat is wel heel royaal veel. Misschien nodig als je die spindel regelmatig 8kW aan vermogen laat leveren, maar dat is bij mij niet het geval. Ik heb zo'n dikke om bruikbaar koppel over te houden onderin de toerenkelder, niet voor die vele kilowatten.

Een ding wat me nog niet 100% duidelijk is: hoe de VFD in te stellen? Bij 900Hz moet ik zowiezo 380V aanbieden, dat is duidelijk (en zowiezo veilig). En aangezien het een constant-power spindel betreft tussen 9000-18000rpm zou ik dat bij 450Hz ook al moeten volgens mij. Maar wat moet ik met die '269V' op het typeplaatje? Weet iemand dat toevallig?
Ik heb de leverancier om een V/f curve gevraagd, maar de taalbarriere maakt dat soort vragen nog niet zo simpel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Maar wat moet ik met die '269V' op het typeplaatje? Weet iemand dat toevallig?
Op die motor staat 5.0kw-8.okw, maar ook achter de type aanduiding: 4.0-8.0
Nu wil het toevallig zo zijn dat 269^2 de helft is van 380^2...... dat zou dus zomaar met het vermogen te maken hebben, denk je ook niet?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja opvoerhoogte krijgen ze door meerdere schijven achter elkaar te zetten. Maar ik denk ook dat het scheelt hoe diep die centrifuge hangt.
Maar een 2e hands koelwaterpompje uit metaalbewerkingshoek vind je ook voor €25.- .
Alleen heb je misschien een iets serieuzer reservoir/bak nodig om de pomp in te hangen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb zelf in een pompenfabriek gewerkt.. als je veel druk wilt, dan gaat je volume omlaag, wil je veel volume, dan daalt de druk.. zo simpel is het eigenlijk..

wil je hoge opbrengst, en voldoende druk.. dan moet je inderdaad een meertraps gaan maken..
Dan krijg je dus, een waaier. leidapparaat, waaier, leidapparaat enzovoorts.. en je sluit altijd af met een leidapparaat..
zo'n leidapparaat is niet meer dan een "binnenstebuiten waaier die niet draait, maar stilstaat. die leidt de vloeistof weer naar het midden van de pomp zodat het de volgende waaier kan instromen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:Nu wil het toevallig zo zijn dat 269^2 de helft is van 380^2...... dat zou dus zomaar met het vermogen te maken hebben, denk je ook niet?
Dat denk ik ook, maar dat beantwoord nog niet volledig de vraag 'wat voer ik de VFD aan parameters?'.

Ik kom er ook zonder informatie wel achter; 380V @ 900Hz, 12,5Amp motorstroom is zowiezo een veilig punt om vanuit te vertrekken. Maar gewoon informatie van de fabrikant of iemand met ervaring met deze spindels is wel zo handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Ja opvoerhoogte krijgen ze door meerdere schijven achter elkaar te zetten. Maar ik denk ook dat het scheelt hoe diep die centrifuge hangt.
Dat zal wel meevallen; in principe komt de toevoer in het midden van de impeller uit er word naar buiten geslingerd. De aanvoer moet alleen niet zodanig krap zijn dat je last van cavitatie krijgt want dan is je impeller zo stuk.

Maar een centrifugaalpompje met beperkte afmetingen en meerdere schijven, hmm. Da's een lastige.
Maar een 2e hands koelwaterpompje uit metaalbewerkingshoek vind je ook voor €25.- .
Alleen heb je misschien een iets serieuzer reservoir/bak nodig om de pomp in te hangen.
Hoe groot zijn die dingen? Ik heb inmiddels ernstig last van ruimtegebrek. Het valt vies tegen hoeveel ruimte je nodig hebt voor al die touwtjes, slangetjes en apparaten. Officieel wilde ik de spindelkoeling bovenop de brug plaatsen, maar ook daar is amper ruimte over.
Arie Kabaalstra schreef:Ik heb zelf in een pompenfabriek gewerkt.. als je veel druk wilt, dan gaat je volume omlaag, wil je veel volume, dan daalt de druk.. zo simpel is het eigenlijk..
Ik weet het, en die druk vs opbrengst-grafiek is bijna een rechte lijn. Maar vooralsnog zitten alle centrifugaalpompjes die nog in de installatieruimte zouden passen op een opvoerhoogte van hooguit een meter of 5 bij 300L/uur. Daarna ga je al gauw richting formaat kleine verwarmingspomp zeg maar.

Volgens mij is zo'n tweede Ulka pompje erbij nog niet zo'n verkeerd plan. Maakt meer herrie dan een centrifugaalpomp, maar dat is niet zo'n drama. 2L/min voert 120W aan warmte af per graad temperatuurverschil tussen inlaat en uitlaat. Ook als die spindel daadwerkelijk volcontinu 4kW zou moeten leveren (zeer onwaarschijnlijk; 1kW in een vingerfrees stoppen is al eng veel) is de opwarming nog maar enkele graden.

Meten is weten, en als het te krap blijkt te zijn dan kan plan B altijd nog.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Membraanpomp.. nee.. zou ik niet voor kiezen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DaBit »

Linki schreef:Is dit wat?
Eerlijk gezegd vertrouw ik de motortjes die ze gebruiken niet. Dat is meestal hetzelfde spul wat je ook tegenkomt in van die 12V luchtcompressortjes e.d. Doet het prima, alleen niet al te gek lang.
Verder geven ze geen dutycycle op, ook eng. Als die dingen 100% dutycycle kunnen staat dat er meestal met grote letters bij.

Maargoed, zoiets zou wel kunnen.
Arie Kabaalstra schreef:Membraanpomp.. nee.. zou ik niet voor kiezen..
Want?

Verder is het mysterie van de V/f curve opgelost met dank aan Zeeschuim:

Afbeelding

De Chinezen stellen wederom niet teleur: er zat een hoop slijpstof in de conus. Al met al een hoopje van 10mm doorsnee en 5mm hoog:

Afbeelding

Runout op de spindelconus:

Afbeelding

Zo'n 0,008mm op mijn meetklokje, locatie in de conus waar ik meet maakt weinig uit. Nu is die meting niet helemaal eerlijk, want de spindel heeft z'n inloopperiode nog niet gehad en is niet warm. Die meting moet ik tzt nog een keer overdoen, maar het is in ieder geval niet belachelijk veel.
Laatst gewijzigd door DaBit op 25 jan 2019 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:De Chinezen stellen wederom niet teleur: er zat een hoop slijpstof in de conus. Al met al een hoopje van 10mm doorsnee en 5mm hoog:
Huh.. Dat verspaand Arie nog niet op een dag. :lol: ( als die kroontjes aan het draaien is )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door Zee&Zee »

Hele andere hoek, maar je kan eens kijken naar die magnetische impeller pompjes van Sicce misschien ?
Hebben een hele range, en die kleine dingen pompen qua volume ( geen druk) aardig wat weg en ik geloof dat de opvoerhoogte ook wel goed zit ?
CNC you later
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Bouw epoxybeton/staal freesmachine

Bericht door DAZ »

Pompdruk = waaierdiam x toerental.
Debiet is waaierbreedte. Tenminste bij een centrifugaalpomp.

Wil je op een bestaand systeem het debiet verdubbelen dan:

Moet je het toerental verdubbelen.
De druk wordt dan vier keer zo hoog
Het vermogen wordt acht keer zo hoog

Dus voor veel druk met weing debiet heb je smal pompje met grote diam waaier of hoog toerental

Als je een pompje laat draaien aangesloten op betreffend systeem met drukmetertje op de perszijde en als je dan de slang dichtnijpt zie je hoeveel de druk oploopt.
Trek de wortel van deze drukverhouding en je weet wat twee van deze pompjes paralel doen.

En dan die v/f verhouding.....
Bij een gewone draaistroommotor is dat een rechte streep volgens mij.
Normaal van 0-50Hz of bij een 230/400 motor in driehoek van 0-87 Hz

Het koppel is ook in die range constant. Daar boven wordt het evenredig minder.
Alleen onder de 20 Hz draait het vennetje dan te langzaam en moet je geforceerd koelen.
Wat is er aan een spindel anders?

Kees
Plaats reactie