chai geleidingen, smeren?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mrogge
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 jan 2014 11:33

chai geleidingen, smeren?

Bericht door mrogge »

Hoi, moeten de lagers van de kogelomloopspindel, bk en Bf van Chai ingevet worden? Indien ja met welk vet en hoe frequent?

Doen jullie die telkens weer volledig open? Spanmoer en kapje met 4 bouten los, invetten en alles terug toe?

Groeten,
Maxime
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: chai geleidingen, smeren?

Bericht door DaBit »

Yep, die blokken komen met de lagers harstikke droog en hooguit wat conservering.

Uit elkaar halen, schoonmaken, orientatie lagers controleren, uitshimmen, lagers invetten, en weer in elkaar schroeven.

Ik gebruikte normaal standaard NLGI2 lagervet zonder EP toevoegingen, te koop in een koker voor weinig bij de automaterialenzaak. Of een blikje wit vet van de fietsenhandel, kan ook. Net zo duur voor minder vet.

Eenmaal ingevet hoef je dat niet regelmatig te herhalen. De lagers worden afgesloten van de buitenwereld door 2 keerringetjes, dus het vet vervuilt niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: chai geleidingen, smeren?

Bericht door EBos »

Ik heb ook net een set besteld met dubbele moeren bij Chai.
Super snelle service trouwen.

De moeren krijg ik los van de spindels. Moet ik deze dan als nog schoon maken?

Wat ik ook heb gezien is dat iemand centrale smering heeft gemaakt aan de moeren. Is dit nodig?

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: chai geleidingen, smeren?

Bericht door DaBit »

EBos schreef:De moeren krijg ik los van de spindels. Moet ik deze dan als nog schoon maken?
Moeten is dwang, maar gezien mijn ervaringen met Chinees spul is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om die stap over te slaan.
Wat ik ook heb gezien is dat iemand centrale smering heeft gemaakt aan de moeren. Is dit nodig?
Als je met vet smeert en bij je smeernippels kunt komen met de vetspuit: niet echt. Let op dat 'bij je smeernippels kunt komen': dat is niet geheel triviaal...

Een centrale oliepomp en leidingen naar alle smeerpunten is natuurlijk wel een veel mooier systeem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: chai geleidingen, smeren?

Bericht door skillalot »

Je kunt ook gewoon een stukje leiding aan je moeren zetten en de smeernippels ergens zetten waar je er wel bij kunt. Dan hoef je niet perse een automatische pomp of zo te nemen.
Plaats reactie