Portaalfrees bouwen + foto's

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door Flupke85 »

Flupke85 schreef:Waar kan ik die database vinden met tekeningen?
Ook goeiemorgen. Sorry, heb ze al gevonden
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door AnkoD »

hugo stoutjesdijk schreef:
Flupke85 schreef: Nog een vraagje: Er werd gezegd: Als je formaat 2x zo groot wordt, dan worden de kosten 3x zo hoog.
Met 2x denk ik aan lengte 2x groter en breedte 2x groter, dus 4x oppervlak.
Dus geleidingen 2x zolang=2x zo duur, enz.

Dat niet alleen, je zit ook nog met dikte van geleidingen, spindels, grotere profielen voor stijfheid etc.

40x40 profieltje van 500mm kost eurootje of 6.. .. profieltje van een meter, 80x80mm (want dat is 2x zo groot) komt al op 36 euries.. en dan begint het echt aan te tikken als je overal even gauw 30cm meer nodig hebt..

en een brug die bijvoorbeeld 900mm moet overspannen, en daar zit je gauw aan met 600mm bereik, ga je niet bouwen met 40x40jes of 40x80... ;-) dat gaat veel te veel zwabberen uiteindelijk ben ik bij ~740x470 blijven steken omdat die laatste paar cm's mij teveel extra kostte.. en ik ga echt geen 1200mm onderdelen voor mezelf maken.. als ik dat wel doe keer ik het wel om, even uitklokken en je bent er ook.

een machine met een bereik van 1000mm ga je niet met 12mm spindeltjes aandrijven.. dat lukt je met 500mm bereik nog net.. zonder dat het gaat slingeren etc... dan zit je al gauw aan 16 of misschien zelfs 20mm spindels..

geleidingen hebben ook hoe kleiner hoe meer speling bij belasting, vooral de china dingen.. machintje met een brug die 50cm moet overspannen tussen de geleiding is niet heel veel gewicht... korte afstand dus stijf ding.. ga je nu een brug maken die 2x zo lang wordt, zal je deze echt serieus moeten versterken om het stijf te houden.. en wordt t zwaar.. zwaare brug op relatief lichte geleiding=slijtage en onnauwkeurigheid.. daar ga je dus, alweer dikker.. ;-)

Ik heb 16mm spindels van 1000mm, bereik 740mm. heb er spijt van dat ik niet voor 20 ben gegaan. de niet ondersteunde lengte is zo groot dat k de spindels krom kan duwen met de steppers als mn brug ver van de vaste lagers af staat :roll:

Is exact t probleem wat ik tegenkwam...

wilde 800x500 machine bouwen, maar met 12mm spindels en geleidingen.. lekker goedkoop.... echter heb ik door veel lezen op t forum toch alles maar dikker gedaan.. 20mm geleidingen en 16mm spindels.. had liever de brug aangedreven gehad door ook 20 mm spindels.. ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door DaBit »

AnkoD schreef: 40x40 profieltje van 500mm kost eurootje of 6.. .. profieltje van een meter, 80x80mm (want dat is 2x zo groot)
Nee, dat is het niet.
Stijfheid van zo'n profiel neemt met de derde macht van de lengte af, en met de vierde macht van de diameter toe. Grofweg dan, want wanddikte laten we nu even buiten beschouwing.

Maak je 40x40mm balkje 2x zo lang, en hij word 8x minder stijf. Maar om die stijfheid weer terug te winnen heb je geen 80x80mm balk nodig, maar slechts 67x67mm.
Hoe groter de machine, hoe relatief ieliger hij kan worden met behoud van stijfheid.

Neemt niet weg dat 1 meter 70x70 koker alsnog royaal meer dan 2x zo duur is als 50cm 40x40 koker. Maar daar zit geen 3e macht in.
een machine met een bereik van 1000mm ga je niet met 12mm spindeltjes aandrijven..
Als ik een machine zou bouwen voor hout en plexiglas met relatief lichte brug, dan zou ik al gauw 12mm spindeltjes overwegen hoor.
zwaare brug op relatief lichte geleiding=slijtage en onnauwkeurigheid.. daar ga je dus, alweer dikker.. ;-)
Ik kon niks lichters vinden dan 15mm rail om mijn stenen brug op te plaatsen anders....
Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar er zijn geen nummertjes, formules en datasheets te vinden die bovenstaande stellingen onderschrijven.

Ik vind dat componenten te vaak maar willekeurig en in uitzondering gekozen worden. Uiteindelijk moet het in een heel systeem samenwerken. En als je 30mm geleidingen en 25mm kogelomlopen met 5mm spoed gaat gebruiken om hout te frezen dan ben je niet goed bezig.
Ik heb 16mm spindels van 1000mm, bereik 740mm. heb er spijt van dat ik niet voor 20 ben gegaan. de niet ondersteunde lengte is zo groot dat k de spindels krom kan duwen met de steppers als mn brug ver van de vaste lagers af staat :roll:
Dan is 20mm spindels gebruiken een oplossing van het type 'plakband'. Met 16mm spindels en een betere ophanging aan weerskanten (of betere uitlijning) ben je dan waarschijnlijk beter af...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door Flupke85 »

Graag zou ik ondersteunde lineaire geleidingen gebruiken van 20mm. Nou zie ik overal dat de gat afstand voor de bevestiging 30mm is. Maar ik kan nergens alu constructie profiel vinden met 2 sleuven die een hartafstand hebben van 30mm. Zoek ik niet goed?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door Sven »

Ik heb 16mm spindels van 1000mm, bereik 740mm. heb er spijt van dat ik niet voor 20 ben gegaan. de niet ondersteunde lengte is zo groot dat k de spindels krom kan duwen met de steppers als mn brug ver van de vaste lagers af staat
Wat ben je op die momenten aan het frezen, met wat voor parameters? Ik heb 16x16 mm van 1200 lang met 6.4 Nm motor en heb er geen last van.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen en even voorstellen

Bericht door Flupke85 »

Daar zijn we weer. Al even niets laten horen maar toch bezig geweest. De tekening is zo goed als klaar.
De spindels en verstevigingshoekjes heb ik niet getekend maar komen er wel degelijk op.
Ook het aluminium is gezaagd en zal komende week geboord worden. (Op een cnc bank door een vriend van mij)

De PC staat klaar voor een software pakketje, maar ik weet niet welke.
Wat is een gebruiksvriendelijk programma in combinatie met Inventor, maar ook stand-alone?
Ik wil ook een tekst kunnen graveren bijvoorbeeld zonder eerst een hele tekening te maken in Inventor.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

Daar zijn we weer. Inmiddels staat bovenstaand in elkaar op de Z-as na.
Ik loop tegen het probleem aan dat ik niet weet welke stappenmotoren ik nodig heb qua kracht.
Een ander probleem is dat ik de X-as met 2 spindels aandrijf en dus 2 stappenmotoren nodig heb.
Ik zie overal 3 of 4 axis breakout bordjes maar hoe zit dat precies? Moet ik 2 drivers instellen als X? Of gaat dat grandioos mis als er 1 blijft staan en de ander duwt de brug krom?
Een 4e as staat nog op het programma dus daar wil ik meteen rekening mee houden bij de aanschaf van een breakout board.

Allereerst de vraag: Welke kracht/maat steppers heb ik nodig voor bovenstaande tafel van ongeveer 1000 x 830 x 300

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door stef stuntpiloot »

Mooi bouwproject, ik herken het probleem waar je nu mee zit ( motor kracht ) ik zat met het zelfde probleem, ik kom tot de conclusie dat ik hier voor de overkill gekozen heb ( 8.6Nm per as) Je zegt overigens 2 motoren voor de X as omdat je 2 spindels hebt. Heb je de zelfde methode overwogen als ik en andere hier ook hebben? 1 motor, 3 pulleys en een snaar?
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

Wel eens aan gedacht, maar ik weet wat een snaar kost in die lengte, om dan maar te zwijgen over 3 poelies...
Het scheelt me 1 motor en 1 driver, en misschien een hoop ellende minder. Of ben ik beter uit met 1 motor?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik had de motor en driver tijdens de bouw liggen, ik heb het uiteindeijk met een snaar gedaan ivm het risico op stappenverlies of zelfs stall waardoor 1 motor wel draait en de ander niet, dat zal de machine krom trekken. In praktijk heb ik aardig wat gekloot met de machine gehad en genoeg stalls, dus ben zelf blij dat ik 1 motor heb.

Ik heb mijn HTD5 riem en pullies van :http://www.keilriemenexpress.de/
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Guvner »

En wat zijn dan betaalbare en toch goede motoren voor zo'n setup? Ik zit nu op precies hetzelfde punt (wil bijna de steppers en drivers gaan bestellen) en twijfel ook tussen 2 normale of 1 sterkere stepper voor de X-as
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door DaBit »

Het zou me verbazen als je aan de standaard 3Nm NEMA23 motortjes te kort komt of veel laat liggen tov iets anders. Drives zo goed mogelijk (Leadshine DM), voedingsspanning bij voorkeur hoog.

Ik zou persoonlijk gaan voor 2 motoren aan weerskanten. Het kost ook niet niks, al die poelies en tandriemen. Direct koppelen of via een kort riempje met grote poelies geeft de stijfste en nauwkeurigste koppeling motor<->kogelomloop.

Als je bang bent voor scheeftrekken kun je er alsnog een enkele tandriem tussen leggen. Omdat die riem alleen in nood wat moet doen mag dat best een dunnetje zijn die niet heel nauwkeurig en rekvrij z'n werk moet doen. Een T2.5 of MXL riempje (6mm/0,25" breed) doet de truuk wel. 2 wat grotere poelies, spandingus en riem moet dan toch onder de 4 tientjes te vinden zijn.

Kwa kosten schat ik dat 2x 1,5-2Nm motoren+lichte drives+T2,5 riem+2 poelies misschien een fractie duurder uit valt dan 1x3-4Nm motor+zwaardere drive+10-16mm brede HTD5M riemen+poelies+spanrollen, maar volgens mij kan dat nooit veel zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door Flupke85 »

Bedankt voor de reacties.

Zou dit een mooi setje zijn?
http://www.ebay.nl/itm/PROMOTION-4-Axis ... 3f1854bb57
En dan bedoel ik ook of de componenten op elkaar passen...
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Portaalfrees bouwen + foto's

Bericht door mostudio »

ik heb nog een drie tal parker motion drives te koop even uit mij hoofd type is OEM650 70 volt 6 amp.
Deze drives zijn industriële drives met optos er in microstepping e.d.
Ze mogen alle drie van eigenaar wisselen voor 150 euro ik heb ook nog steppers liggen 2 nm Nema 23 (2 st) en een Nema 34 4nm
Plaats reactie