Erik's BF25 CNC Ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar om nu te denken dat het huis waar die kogeltjes inzitten de kwaliteit van nieuwe kogeltjes kunnen benutten is dan natuurlijk wel erg positief. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

Ook dat.

Maargoed, er zaten 54 kogeltjes in mijn moeren meen ik. Een vers kogeltje kost een cent of 3-4 voor 'kleinkopers' zoals wij, dus zeg 2 euro aan kogeltjes per moer. Als het je een beter gevoel geeft dan is de schade nog te overzien dus.

Maar ik ken dat bouwmarkteffect onderhand wel; per item kost het allemaal 'niks', tegen het einde van de rit is tig keer niks toch weer een fors bedrag geworden. Die valkuil heeft me bij revisie van een motorblok al ooit een godsvemogen gekost (onderdeel A is rot, maar nu we toch bezig zijn vervangen we B,C,D en E ook maar), en sindsdien probeer ik er zo min mogelijk in te trappen. Met matig succes :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Ja dat is ook wel weer zo. Als ik elk beetje zo ga verbeteren dan loopt de kosten gauw op. Het is natuurlijk niet zo dat ik het extreem low budget moet houden. Het moet wel ergens op lijken.
Maar goed, ik zal een deze dagen de moeren eens schoon maken. De kogels zal ik eens inspecteren wat ik er zelf van vind. Ik wil het toch goed doen, en niet later denken 'had ik toch maar dat gedaan'.

Ik heb dubbele moeren. Tijdje geleden had ik eens een filmpje gezien hoe je deze instelt maar ik kan deze helemaal niet meer vinden....

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door assink »

waarschijnlijk is dat filmpje van Hoss op cnczone.com
https://www.youtube.com/watch?v=YY05iBf ... zf4b-IFTFg
Dit filmpje bedoel je waarschijnlijk?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

EBos schreef:Ik wil het toch goed doen, en niet later denken 'had ik toch maar dat gedaan'.
Ik heb momenteel de kogelomlopen verwijderd omdat ze nogal krom zijn (>2mm afwijking) en ik ze recht wil hebben. Dat kostte me ongeveer een uurtje inclusief het maken van bussen om de kogels in de moeren op de plek te houden.

Zou ik de moeren ook los willen hebben, dan is dat 6 boutjes per moer extra, en dan kan ik de kogeltjes vervangen.

In een avond tijd kan ik dus de kogeltjes vervangen als ik een beetje doorwerk. Dat is te overzien en was ook een reden om het eerst maar eens met de Chinese te proberen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Zee&Zee »

Hoe heb je die 100 % recht gemaakt/gericht ?
Gewoon op 2 V-blokken en dan draaien en duwen op de plek van de slag ? Ik heb nl ook een lichte slag in een omloop zitten zie ik er eens uit wil halen.
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

Nog niet helaas....

Ik was afgelopen weekend bij een iemand met een draaibank, waar we geprobeerd hebben de spindel in te spannen tussen klauw en bril en met de dwarsslede recht te duwen. Het is immers niet zo dat die spindel elke 10cm een andere kant op wijst.
Dat was niet zo succesvol helaas. Uiteindelijk ontkom je niet aan een paar V-blokken, een iets waar je nauwkeurig mee kunt duwen en een iets waar je nauwkeurig mee kunt meten (dat was dan weer het grote voordeel van die draaibank).

Dat moet dus nog een keertje over, en tot die tijd moet ik me even met andere zaken rondom de machine amuseren. Ondanks dat-ie 'ver klaar' is heb ik nog 25000 klusjes liggen, dus dat is niet zo'n probleem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

In tussen heb ik ideeën wat ik met de tafel wil.

Ik ga 2 extra balken in het midden van de tafel lassen. Hier in komen de gaten voor het verankeren van de machine.
Nu kan ik nog kiezen of ik een 5 of 8 mm staal plaat er over heen wil.
Heb bij een watersnij bedrijf gevraagd wat dit kost voor 8mm. Alleen op maat zonder gaten.
Het komt op zo'n 118,6 uit.
Nou is er een webshop die dit voor de helft kan doen, maar weet niet wat de verzend kosten hier van zijn.
Ik zit te over wegen toch een 5mm plaat te laten knippen.

Ik zag op cnczone.com iemand die de Z-collom had verstevigt met een constructie.
Weet iemand of hier tekeningen van zijn? Of zijn er nog andere manieren om de Z-collom te stabiliseren?
Een betaalbare kit is natuurlijk ook goed.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

In tussen 2 balkjes klaar gemaakt. Komende week een plaat scoren.

Maandag middag de machine op halen. Kan ik direct bezig met demonteren en aantekeningen maken voor de aanpassingen.

9254

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Gister middag een rit gemaakt om de machine op te halen.
Was allemaal zo gedaan.
Een maal thuis het krat van de kar af halen.
Dat vroeg meer tijd als je geen heftruck hebt.
Maar het ging allemaal vrij vlot en in zijn geheel de werkplaats in gerold.
Daar de bekisting er af gehaald en de machine op een tijdelijk plekje gezet.

Vanavond beginnen met demontage. etc.

Momenteel is dit mijn 2e freesbank. Mijn éérste machine die nog WMD20 heet ziet er iets anders uit.
De kap om de motor heen is nu van staal en de oude van kunststof. Spindel zit er ook anders uit en je krijgt er nu een gigantische steek sleutel bij.
Om het kort te houden ziet het er beter uit dan paar jaar geleden. Toch wil ik alles na lopen en evt na werken/aanpassen.

Vanavond zal ik een tekening uploaden van een machine onderdeel. Hier in zijn de olie banen te zien etc.

9271
9269

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk aan.. het gaat vormen aannemen..

'k heb er een aantal omgebouwd.. goed te doen.. goed schoonmaken is het eerste wat je moet doen.. kijk ook naar resten gietzand in de voet.. :)

Dan... alles ombouwen.. dan schuren, en een kleur geven die past bij je omkasting.. dan is't helemaal af.. :P
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door cocobolo »

Ik heb er ook precies zo 1, staat al een jaar thuis en heeft denk ik al maar liefst 1 uur (conventioneel) gedraaid. Ik moet hem dus ook ombouwen maar in tegenstelling tot de meesten hier ben ik meer een "houtman" en zie ik er dus tegenop ondanks veel goede info en hulp van mede-forumleden. Het ombouwen zou bij mij geen 'hobby op zich' zijn, ik heb behoefte aan een werkende cnc-metaalfrees ;-) Misschien dat dit topic me over de streep gaat trekken maar mogelijk dat ik toch op termijn iemand geld ga bieden voor ombouw of dat ik hem inruil voor een kant-en-klare machine.

Anyway, succes!! Ben toch reuze benieuwd naar de vorderingen :-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

@Cocobolo:
Aluminium onderdelen voor je ombouw kun je op de andere machine maken.. rustigjes aan.. dan lukt het wel..
Koppelingshuizen voor de steppers kun je kant en klaar inkopen.. Spindels kun je op maat laten maken, alleen de bevestigingsplaten op de machine die zou je zelf kunnen doen..
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Mijn doe is natuurlijk om de machine zo goed mogelijk te maken.
Gister avond begonnen met de machine nalopen en schoon maken.

Precies wat je zei Arie, het is echt nodig. :shock:
Hier even een voorbeeld. Dit komt een derde van de Z as geleiding.

Afbeelding

Heb nog eens een vergelijking gedaan met mijn oudere BF25.

Hoger toeren tal.
Stiller. 69 db ipv 78 db
Bij inschakelen loopt toeren tal rustig op.

Wat mij ook op valt is dat de zwaluwstaart geleidingen hier en daar geschaafd zijn.
Ik zit te denken om dit nog na te werken. Of zal ik het zo laten?

Ook nog even een plaatje van de X - Y zadel.

9272

De geleidingen wil ik diagonaal een olie groef in frezen van zo'n 4 a 6mm.
Er zijn ook enkele gaten te zien. Hier in wordt M6 getapt waar aan een Banjo aansluiting komt voor de centrale smering.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Plaats reactie