maten koppelen?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

maten koppelen?

Bericht door Swets »

hoe hang je nu van verschillende parts de maten aan elkaar.... zodat als ik er eentje veranderd, het overal mee veranderd?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: maten koppelen?

Bericht door mostudio »

Doormiddel van de juiste mates te kiezen een part bematen en in de assemblee de volgende part maten en de mates aan de hoeken vast te zetten.
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: maten koppelen?

Bericht door didado »

Mostudio, ook van Australische afkomst zoals ik :-)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: maten koppelen?

Bericht door Swets »

jaja... snap er nog niet veel van.... maar ga eens ff kijken met het gene wat jij nu schrijf of ik er wijs uit kan worden.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: maten koppelen?

Bericht door mostudio »

Okee daar komt hij nog een keer : je maakt een part aan ,daarna maak je een assemblee file aan daar doe je je vol bematen part in (die is automatisch fix.)dan maak je een nieuwe part aan die zet je ook in de assemblee en die mate je aan een vlak ,de kopse kanten mate je ook aan de fix part. (de twede part hoef je niet helemaal te bematen ) zodra je de eerste part de breedte verandert dan gaat de twede part automatische mee doordat je die heb gemate met de eerste part.
Als je de twede part wel helemaal bemaat dan kan hij niet mee oprekken met de eerste part.
Ik hoop dat het een beetje duidelijkheid schept.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: maten koppelen?

Bericht door Swets »

ik ga nu kijken.... kijken of ik zo'n assemble file aan kan maken... en waar ik dat moet doen enz enz....


wordt vervolgt....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: maten koppelen?

Bericht door mostudio »

Kijk eens op YouTube , je moet het zien als lego eerst moet je steentjes maken en dan alle steentjes in elkaar zetten.
Zoals de werk tekening van lego ( je assemblee) lego steentje (part file) .
Waar je je part aanmaakt kan je ook kiezen voor assemblee of drawing de drawing is je tekening die je uit print voor in de werkplaats
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: maten koppelen?

Bericht door Leo.D »

Wanneer je bedoeld dat je bijvoorbeeld 2 onderdelen hebt met daarin een gatenpatroon en je past in het ene deel het patroon aan en je wilt dat dit in het andere deel mee veranderd, dan zie ik op dit moment 2 mogelijkheden:

- je stuurt je maatvoering van beide delen aan met een externe excel sheet
- je maakt gebruik van derived parts.

In het geval van derived parts maak je een basis part aan met daarin de gemeenschappelijke schetsen (alle schetsen die nodig zijn voor de gehele samenstelling kan ook). In de volgende parts insert je het basis part als derived part. Vervolgens voer je de noozakelijke extrusies, revolves etc. uit om je onderdeel te maken. Wanneer je het geheel in een samenstelling gaat plaatsen en je wilt een wijziging doorvoeren, dan pas je het basis part aan en de onderdelen wijzigen na een update mee.


Groet, Leo
Plaats reactie