Het Grote You Tube Topic
Moderator: Moderators
Re: Het Grote You Tube Topic
En waar is de rest van de machine? Die willen we ook wel even zien natuurlijk :)
Moet even kijken hoe ik de foto's kan plaatsen
zijn nogal grote bestanden
create heeft de machine in aan/opbouw gezien
en geloof mij hij is groot
gewicht +3500KG
totale maat 4200mmx 2000mm x 1700mm
heb ook nog kort filmpje van transport
de vorkheftruck kon 3500 KG tillen maar hebben nog extra 200 kg aan de achterzijde er bij moeten leggen
zijn nogal grote bestanden
create heeft de machine in aan/opbouw gezien
en geloof mij hij is groot
gewicht +3500KG
totale maat 4200mmx 2000mm x 1700mm
heb ook nog kort filmpje van transport
de vorkheftruck kon 3500 KG tillen maar hebben nog extra 200 kg aan de achterzijde er bij moeten leggen
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
Coooolll :-) Maatje machine dat ik ook wel wil, lol
When it fits stop using the hammer.
gewoon omdat het kan
https://youtu.be/ZhYg1THIujQ
https://youtu.be/ZhYg1THIujQ
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
niet dat het ook maar ene fcuk met CNC te maken. heeft.. maar mag ik je complimenteren met je muzieksmaak?..
Niet CNC, maar lijkt me wel handig:
https://www.youtube.com/watch?v=sn8av4Y1crU
Maar eens zo'n kort railtje aanschaffen om zoiets te knutselen.
https://www.youtube.com/watch?v=sn8av4Y1crU
Maar eens zo'n kort railtje aanschaffen om zoiets te knutselen.
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 2 times
Daar hebben we op dit forum nou CNC voor 
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
toch.. ik vind em wel leuk.. vroeger had je veel meer van zulke mechaniekjes.. kijk maar eens naar oude schaafbanken..
Ik blijf voor draaien toch wel bij conventioneel waarschijnlijk.
Het is vaak een busje hier, een pinnetje daar. Geen complexe geometrie.
In combinatie met een DRO gaat dat al heel makkelijk(die moet ik nog opbouwen
)
Het is vaak een busje hier, een pinnetje daar. Geen complexe geometrie.
In combinatie met een DRO gaat dat al heel makkelijk(die moet ik nog opbouwen
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
als je zoals ik heb, je draaibank Teach-in maakt.. dan is het ook nog eens makkelijk te doen met CNC.. je kiest vlakdraaien, of langsdraaien.. duimt de maten in.. drukt op de grote groene knop.. en die bank gaat wel..
Dabit is daar nu ook wel achter.. dat CNC draaien toch wel verdomd leuk is.. ( helemaal als je toolturret ook nog eens automagisch wisselt..
Ok.. hier zit dan ook nog een schuine kant aan..
Dabit is daar nu ook wel achter.. dat CNC draaien toch wel verdomd leuk is.. ( helemaal als je toolturret ook nog eens automagisch wisselt..
Ok.. hier zit dan ook nog een schuine kant aan..
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 2 times
Ik ben altijd al van mening geweest dat CNC in alle gevallen nuttig is en niet enkel voor 'complexe dingen'.
Ik gebruik heel vaak de CNC-sturing puur als DRO en automatische voeding op alle assen. Zelfs al zou ik nooit een G-code programma uitvoeren, dan nog is het goud waard.
Op de draaibank doe ik wel eens :
'T10'
'S2000M3'
'G0X10'
En dan de jogsnelheid instellen zoals ik 'm hebben wil (draai aan de potmeter), en met de joystick 'voeden', net zoals je doet als je de gespleten moer op je leispindel dicht/open klapt. Die staf komt dan netjes op 20,0mm uit, nameten en corrigeren hoef ik pas als het nauwkeuriger moet dan een paar honderdste.
Uiteraard kan ik ook in de 'wizard' zeggen dat die 200m/min snijsnelheid moet doen, 0,2mm/omw aan voeding, en in laagjes van 2mm de staf af moet pellen tot 20mm einddiameter. Oja, en dan schuint-ie ook gelijk het uiteinde af als ik dat wil, hoef ik niet meer met een vijltje in de buurt van zo'n hard draaiende klauwplaat te komen.
Oftewel: CNC is altijd nuttig. Zelfs al doe je nooit iets anders dan staf van 50mm terugdraaien naar 48mm.
Ik gebruik heel vaak de CNC-sturing puur als DRO en automatische voeding op alle assen. Zelfs al zou ik nooit een G-code programma uitvoeren, dan nog is het goud waard.
Op de draaibank doe ik wel eens :
'T10'
'S2000M3'
'G0X10'
En dan de jogsnelheid instellen zoals ik 'm hebben wil (draai aan de potmeter), en met de joystick 'voeden', net zoals je doet als je de gespleten moer op je leispindel dicht/open klapt. Die staf komt dan netjes op 20,0mm uit, nameten en corrigeren hoef ik pas als het nauwkeuriger moet dan een paar honderdste.
Uiteraard kan ik ook in de 'wizard' zeggen dat die 200m/min snijsnelheid moet doen, 0,2mm/omw aan voeding, en in laagjes van 2mm de staf af moet pellen tot 20mm einddiameter. Oja, en dan schuint-ie ook gelijk het uiteinde af als ik dat wil, hoef ik niet meer met een vijltje in de buurt van zo'n hard draaiende klauwplaat te komen.
Oftewel: CNC is altijd nuttig. Zelfs al doe je nooit iets anders dan staf van 50mm terugdraaien naar 48mm.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dat kan misschien wel zo zijn, ik heb het idee dat je meer gevoel krijgt bij voeding, aanzet en snijsnelheid/toerental als je alles zelf met de handjes bedient. Om goed CNC te kunnen verspanen moet je 't handmatig ook in de vingers hebben denk ik.
Net zoals een werktuigbouwkundig tekenaar ook een lastoorts in de handen moet hebben gehad, achter een draai of freesbank moet hebben gestaan. Ik ben/was tekenaar, maar aan die praktische kennis heb ik veel gemak gehad en heb ik nog steeds.
Net zoals een werktuigbouwkundig tekenaar ook een lastoorts in de handen moet hebben gehad, achter een draai of freesbank moet hebben gestaan. Ik ben/was tekenaar, maar aan die praktische kennis heb ik veel gemak gehad en heb ik nog steeds.
Ben ik het deels mee eens, maar tegenwoordig zijn de snijsnelheden en aanzetten zodanig veranderd met andere materialen beitelplaatjes etc, dat je dat gevoel toch niet meer hebt. En volgens mij ga je dan te vaak te voorzichtig doen, waardoor het resultaat minder is dan wanneer je netjes de waarden van de leverancier aan houdt.