Ik kan ook gewoon aan de handwieltjes draaien hoor. Ik heb er eentje voor zowel dwars als langsvoeding, net zoals jijassink schreef:Dat kan misschien wel zo zijn, ik heb het idee dat je meer gevoel krijgt bij voeding, aanzet en snijsnelheid/toerental als je alles zelf met de handjes bedient. Om goed CNC te kunnen verspanen moet je 't handmatig ook in de vingers hebben denk ik.
Verder zie ik het verschil niet zo tussen tegen een computer zeggen 'hou 100m/min oppervlaktesnelheid aan' of in een tabelletje kijken, uitrekenen wat het toerental moet worden, versnellingsbak goed schakelen, toerental van de motor goed kiezen, etc.
Voeding idem: consistent voeden levert het mooiste resultaat op, dus dat doe je bij voorkeur met de automatische langsvoeding. En zo gauw jij de moer van de automatische langsvoeding dichtklapt ben je net zo goed de controle kwijt over de voeding als wanneer je een computer de opdracht geeft om te voeden. Met 'ingewikkelde' mechanische constructies om automatisch beitels terug te trekken enzo idem; dan is weer net iets niet met de hand te hoeven bedienen het doel.
Gewoon niet bekijken als CNC, maar als continu variabele transmissie op je asvoedingen met traploos instelbare eindstoppen. Dan zit je veel dichter bij de waarheid.
Verder is verspanen van metaal is geen kunstvorm, maar wetenschap.
Snijmateriaal A met geometrie B in materiaal C wil snijsnelheid X en je kunt snedediepte Y en langsvoeding Z doen met het beschikbare vermogen, opspanning werkstuk en randcondities D,E en F.
Of je X,Y en Z nu deels uit ervaring en deels uit een tabel haalt, of het kaboutertje in een computer doet dat...
Buiten dat: als ik een handmatige frezer dat videootje laat zien waar ik met 4500mm/min voeding staal frees dan valt-ie van z'n stoel. De snijmaterialen zijn sneller geevolueerd dan zijn ervaring.
Ik vind dat engineers, architecten, etc. bij wet verplicht zouden moeten worden om eens in de zoveel tijd hun eigen creatie te realiseren. 'Leuk verzonnen maar niet erg handig om te maken' komt bij mij regelmatig voor.Net zoals een werktuigbouwkundig tekenaar ook een lastoorts in de handen moet hebben gehad, achter een draai of freesbank moet hebben gestaan. Ik ben/was tekenaar, maar aan die praktische kennis heb ik veel gemak gehad en heb ik nog steeds.
Maar de meerwaarde van oefenen om precies op het goeie moment te stoppen met draaien aan een handwieltje versus 'zeg computer, doe mij eens buitendiameter 17,5mm over een lengte van 50mm' zie ik dan weer niet.
Zelfde als good old transformator 50Hz-sinus-only continu-door-HF-gezapt-worden AC-TIG voor aluminium versus een inverter met slimmigheidjes; laservaring met de eerste maakt je niet perse een betere lasser.
Magoed, hou er rekening mee dat ik van een hele andere kant dat CNC-gebeuren in gerold ben; ik mis een hoop bagage die jullie wel hebben.