Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

assink schreef:Dat kan misschien wel zo zijn, ik heb het idee dat je meer gevoel krijgt bij voeding, aanzet en snijsnelheid/toerental als je alles zelf met de handjes bedient. Om goed CNC te kunnen verspanen moet je 't handmatig ook in de vingers hebben denk ik.
Ik kan ook gewoon aan de handwieltjes draaien hoor. Ik heb er eentje voor zowel dwars als langsvoeding, net zoals jij :lol:

Verder zie ik het verschil niet zo tussen tegen een computer zeggen 'hou 100m/min oppervlaktesnelheid aan' of in een tabelletje kijken, uitrekenen wat het toerental moet worden, versnellingsbak goed schakelen, toerental van de motor goed kiezen, etc.
Voeding idem: consistent voeden levert het mooiste resultaat op, dus dat doe je bij voorkeur met de automatische langsvoeding. En zo gauw jij de moer van de automatische langsvoeding dichtklapt ben je net zo goed de controle kwijt over de voeding als wanneer je een computer de opdracht geeft om te voeden. Met 'ingewikkelde' mechanische constructies om automatisch beitels terug te trekken enzo idem; dan is weer net iets niet met de hand te hoeven bedienen het doel.

Gewoon niet bekijken als CNC, maar als continu variabele transmissie op je asvoedingen met traploos instelbare eindstoppen. Dan zit je veel dichter bij de waarheid.

Verder is verspanen van metaal is geen kunstvorm, maar wetenschap.
Snijmateriaal A met geometrie B in materiaal C wil snijsnelheid X en je kunt snedediepte Y en langsvoeding Z doen met het beschikbare vermogen, opspanning werkstuk en randcondities D,E en F.
Of je X,Y en Z nu deels uit ervaring en deels uit een tabel haalt, of het kaboutertje in een computer doet dat...

Buiten dat: als ik een handmatige frezer dat videootje laat zien waar ik met 4500mm/min voeding staal frees dan valt-ie van z'n stoel. De snijmaterialen zijn sneller geevolueerd dan zijn ervaring.
Net zoals een werktuigbouwkundig tekenaar ook een lastoorts in de handen moet hebben gehad, achter een draai of freesbank moet hebben gestaan. Ik ben/was tekenaar, maar aan die praktische kennis heb ik veel gemak gehad en heb ik nog steeds.
Ik vind dat engineers, architecten, etc. bij wet verplicht zouden moeten worden om eens in de zoveel tijd hun eigen creatie te realiseren. 'Leuk verzonnen maar niet erg handig om te maken' komt bij mij regelmatig voor.

Maar de meerwaarde van oefenen om precies op het goeie moment te stoppen met draaien aan een handwieltje versus 'zeg computer, doe mij eens buitendiameter 17,5mm over een lengte van 50mm' zie ik dan weer niet.
Zelfde als good old transformator 50Hz-sinus-only continu-door-HF-gezapt-worden AC-TIG voor aluminium versus een inverter met slimmigheidjes; laservaring met de eerste maakt je niet perse een betere lasser.

Magoed, hou er rekening mee dat ik van een hele andere kant dat CNC-gebeuren in gerold ben; ik mis een hoop bagage die jullie wel hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ger

Bericht door ger »

Verder is verspanen van metaal is geen kunstvorm, maar wetenschap.
Grappig dit te lezen , maar het is geen van beide :P .
Je kan het ook niet vergelijken daar je de ervaring mist , je verhaal gaat wel op voor bekende materialen en voor redelijk standaard werk .
Maar Ik heb jaren vaak met nieuwe speciaal ontwikkelde legeringen moeten werken waar weinig tot niets over de verspanende eigenschappen van bekend zijn, hier speelt ervaring en het "lezen" van de eigenschappen van het materiaal een grote rol.
Ik heb vaak materiaal moeten testen om de parameters uit te vogelen zodat producten fatsoenlijk op een cnc draaibank gemaakt kunnen worden.
En ja er zit een verschil tussen een ervaren conventionele draaier en een cnc draaier.
Het is vaak voorgekomen dat ik moest bijspringen bij een haastklus van een kleine serie werkstukjes , en dat pas na onderdeel 10 ( afhankelijk van de complexiteit ) de cnc mij begon in te halen.
Vergeet niet dat een ervaren draaier meteen aan de slag gaat ;-)
Vroeger nog voordat de cnc machines bestonden werden er ook hoge productieaantallen gehaald , maar daar had je geschoolde ( lees dure) vakmensen voor nodig , nu alles( bijna alles) gestandaardiseerd is heb je theoretisch 1 geschoold persoon nodig en veel machines met of zonder of minder geschoold personeel .
Buiten het gegeven dat het natuurlijk leuk spelen is met een cnc machine , is bijvoorbeeld in een reparatie werkplaats van ( vul zelf maar in) waar af en toe een randje afgevlakt moet worden of een schroefdraadje moet worden opgezuiverd een conventionele machine onverslaanbaar ;-)
Misschien kan je het vergelijken met een recept van een topkok , als ik dat precies volgens het recept maak is het toch beduidend minder dan dan dat de topkok dat zelf maakt , of als je mij door een robot vervangt , is het nog steeds anders ( wel zijn ze waarschijnlijk allemaal hetzelfde ).
Je moet je niet blindstaren op een emco8 conventioneel een een emco8 cnc , neem een schaublin 150 met alle opties , en vergelijk dat met jou cnc , en je zal nog een hele kluif hebben om mij bij te houden :lol:
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

Ik zei het al, ik kom uit een compleet andere wereld en mis 90% van de bagage die jullie destijds op LTS/MTS meegekregen hebben. Ik ben me er van bewust zijn mijn kijk op de wereld wat eenzijdig is :lol:

Maar dan ben ik toch benieuwd wat de draaibank met mechanische handwieltjes en versnellingsbak met veel hendeltjes dan sneller kan dan de draaibank met elektronische handwieltjes en elektronische gearing?

Voorbeeld: als ik een schroefdraad zou moeten opzuiveren dan zeg ik tegen dat apparaat dat de Z-as 1,5mm moet bewegen per omwenteling van de spindel. De beitel positioneer ik met de handwieltjes en m'n zaklampje, en desnoods zuiver ik op door de klauwplaat met de hand te draaien. Die kabouter zorgt er wel voor dat als ik 1x rond ben dat de beitel 1,5mm opgeschoven is.
Komt geen G-code bij kijken, maar toch heb ik voordeel van die motortjes op de assen en de getalletjes voor m'n neus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dit gaan jullie echt niet oplossen. :lol:
Er spelen te veel factoren mee :
Kennis van de machine en programmeren.
Mogelijkheden van de besturing en hoe bedieningsvriendelijk die is.
En dan blijven er altijd uitdagingen te verzinnen die het op één van de 2 machines gaat winnen, en dat is niet altijd dezelfde.

Ik denk wel dat er bij CNC draaibanken veel minder aandacht is voor het enkel stuks werk, wat bij freesbanken wel zo is (gereedschapmakerij) Dit heeft als effect dat de fabrikanten ook veel minder aandacht (budget) geven aan comfort grapjes die je op een CNC freesbank soms wel vind.
ger schreef:neem een schaublin 150 met alle opties , en vergelijk dat met jou cnc , en je zal nog een hele kluif hebben om mij bij te houden
Jij bent gewoon teveel verwend. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ooit eens een discussie gehad over de voors en tegens van CNC.. iemand beweerde dat ie hoe dan ook Veel sneller was met een Conventionele machine dan ik op een CNC.. ouwe lul.. laat maar lullen dacht ik.. 'k zei em alleen maar.. Ok.. werkstuk : gereedschapstaal, met allerhande radiussen erin.. en schuine kanten.. Suxxes..
Swake
Donateur
Contacteer:

Bericht door Swake »

Worden hier nog wel video's gepost of wordt het ouwe wijven praat ?? :mrgreen:

Deze kerel heeft weer een nieuwe aflevering, is wel weer wat meer STM dan CNC :evil:
https://www.youtube.com/watch?v=cxKw1w_i7_A
When it fits stop using the hammer.
ger

Bericht door ger »

Ik heb ooit eens een discussie
Dat is de discussie ook niet hier en slaat ook nergens op ;-)
Het gaat over conventioneel draaien met een cnc machine bij kleine simpele klusjes gebruikmakend van je elektronische handwieltjes, of dat net zo goed of niet gaat als op een echte conventionele draaibank ;-)
Ik zeg vanuit mijn ervaring soms , maar zeker niet altijd , en zeker niet wanneer er experimentele materialen gebruikt worden.
Je hebt niet voor niets naast je cnc machientjes een boley aangeschaft lijkt me ;-)
zeeschuim
Contacteer:

Bericht door zeeschuim »

vouwdozen wizzard voor in Mach3 met ATC te koop voor 29 euro per paypal
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Swake
Donateur
Contacteer:

Bericht door Swake »

Leuke wizard 8)
When it fits stop using the hammer.
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Blijft leuk met mach3 werken. Zodra je er een beetje verder in zit en weet wat er allemaal mogelijk is kun je er echt een hoop mee. Op werk ook veel mee bezig geweest de laatste tijd.
pa3gmi
Contacteer:

Bericht door pa3gmi »

En deze al gezien, een mooi frees klusje voor de liefhebber en er komt nog muziek uit ook.
https://www.youtube.com/watch?v=IvUU8joBb1Q
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Daar heb ik nu bewondering voor.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

Mooi hoor
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

in feite een heeeeeel grote speeldoos... :).. blijkbaar geinspireerd op:

Niet meer dan een Animatie.. maar Intel pakte de handschoen op.. met:

Plaats reactie