Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.
Moderator: Moderators
- Portje
- Donateur
Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.
Ik doe tot nu toe niks met Fusion 360, maar is het niet een steen op maat tekenen en dan een arry opzetten met de juiste tussenruimte voor de voeg ?
Het lijkt me trouwens best lastig om dan de stenen op de juiste manier te plaatsen.
Ik denk dan aan de hoeken en raam-deur openingen enzo. zodat je geen kleine stukjes steen krijgt inplaats van bv halfsteens.
Het lijkt me trouwens best lastig om dan de stenen op de juiste manier te plaatsen.
Ik denk dan aan de hoeken en raam-deur openingen enzo. zodat je geen kleine stukjes steen krijgt inplaats van bv halfsteens.
Laatst gewijzigd door Portje op 22 aug 2021 16:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
Kijk daar kom ik waarschijnlijk verder mee array, daar zal ik eens op You-tube mee gaan zoeken. Er begint me weer iets te dagen. Het is lang geleden dat ik dat soort dingen blindelings in Blender heb gedaan. Maar veel kennis daarvan is weggezakt.
Bedankt maar weer.
Bedankt maar weer.
Groet wimfreest
In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
- Portje
- Donateur
ik ben benieuwd als straks de dakpannen geplaatst worden of je dan zo op reepjes dakpan uit gaat komen.
eigenlijk zou je het huis op die maten moeten maken heb ik het idee
en dat het steeds moeilijker wordt met hoe het allemaal heet klopt.
een freesje wordt een boortje
splinters worden spanen
enzo, haha
het zakt allemaal weg, tenenkrommend is het.
eigenlijk zou je het huis op die maten moeten maken heb ik het idee
en dat het steeds moeilijker wordt met hoe het allemaal heet klopt.
een freesje wordt een boortje
splinters worden spanen
enzo, haha
het zakt allemaal weg, tenenkrommend is het.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
We zullen het zien hoe het allemaal pasbaar is te maken.
Tja splinters, spanen, boortjes ach het is maar waar je mee bent opgegroeid. Als timmerman had ik weinig te maken met freesjes en cnc machines. Laat staan met fusion.
Ach wat weggezakt is kan weer omhoog getakeld worden.
Het houd me van de straat.
Met Blender heb ik ooit het Kasteel bij mij in de buurt gemaakt, Hier had ik ook met dakpannen en stenen muren te maken.
Toch aardig gelukt al zeg ik het zelf.
Helaas is het filmpje van een bedroevende kwaliteit.
Tja splinters, spanen, boortjes ach het is maar waar je mee bent opgegroeid. Als timmerman had ik weinig te maken met freesjes en cnc machines. Laat staan met fusion.
Ach wat weggezakt is kan weer omhoog getakeld worden.
Het houd me van de straat.
Met Blender heb ik ooit het Kasteel bij mij in de buurt gemaakt, Hier had ik ook met dakpannen en stenen muren te maken.
Toch aardig gelukt al zeg ik het zelf.
Helaas is het filmpje van een bedroevende kwaliteit.
Groet wimfreest
Je kan 1 of een paar dakpan(nen) tekenen en dan met een rectangular sketch pattern werken om ze over de hele lengte/breedte door te trekken.
Goudgele schreef: 22 aug 2021 16:44 Je kan 1 of een paar dakpan(nen) tekenen en dan met een rectangular sketch pattern werken om ze over de hele lengte/breedte door te trekken.
Gelukt tenminste de 1e versie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet wimfreest
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ja.. maar da's gewoon halfsteens verband.. hoe dan met Staand verband, kruisverband, vlaams verband, kettingverband, Frans verband, klezoorverband? om nog maar te zwijgen van wildverband? 
Moeten we jou nu echt alles voordoen?Arie Kabaalstra schreef: 23 aug 2021 21:52 Ja.. maar da's gewoon halfsteens verband.. hoe dan met Staand verband, kruisverband, vlaams verband, kettingverband, Frans verband, klezoorverband? om nog maar te zwijgen van wildverband?![]()
Wel een idee om morgen eens een ander verbandje te proberen. 
Groet wimfreest
Arie Kabaalstra schreef: ↑23 aug 2021 21:52
Ja.. maar da's gewoon halfsteens verband.. hoe dan met Staand verband, kruisverband, vlaams verband, kettingverband, Frans verband, klezoorverband? om nog maar te zwijgen van wildverband?
Hier zie je een ander metselverband. Het kruisverband.
Aangezien de frees tijdelijk buiten werking is, heb ik de muur maar op mijn 3D printer getest.
Er zitten wel een of meer vreemde rondjes op de meeste stenen. Hoe dat kan ik me op dit moment nog een raadsel.
In het ontwerp ziet het er allemaal prima uit. Zie de laatste 2 foto's.
Maar ik zal het op het 3D forum vragen misschien heeft iemand een verklaring hoe dat komt.
Foto 1,2en 3 de geprinte muur.
Foto 4,en 5 het ontwerp in Fusion 360
Hier zie je een ander metselverband. Het kruisverband.
Aangezien de frees tijdelijk buiten werking is, heb ik de muur maar op mijn 3D printer getest.
Er zitten wel een of meer vreemde rondjes op de meeste stenen. Hoe dat kan ik me op dit moment nog een raadsel.
In het ontwerp ziet het er allemaal prima uit. Zie de laatste 2 foto's.
Maar ik zal het op het 3D forum vragen misschien heeft iemand een verklaring hoe dat komt.
Foto 1,2en 3 de geprinte muur.
Foto 4,en 5 het ontwerp in Fusion 360
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet wimfreest
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
't lijkt een "futiliteitje" maar de keuze van het metselverband bij een huisje is heel belangrijk.. ook het formaat van de stenen is een belangrijke factor.
hier in de buurt is een huis gebouwd in een oude stijl, met ook een "oud"metselverband, namelijk een Kruisverband, maar met "moderne" grote bakstenen.. en dan is het "niet om aan te gluren".. de verhoudingen zijn zoek..
een huis met grote bakstenen in kruis of staand verband kan.. maar dan moet het een "Steilkap" zijn..liefst met grote overstekken, en bakgoten..
Kettingverband is doorgaans "Decoratief" en geeft wat meer vrijheid, maar met oudere bouwstijlen moet je echt het formaat van de bakstenen in de gaten houden..
hier in de buurt is een huis gebouwd in een oude stijl, met ook een "oud"metselverband, namelijk een Kruisverband, maar met "moderne" grote bakstenen.. en dan is het "niet om aan te gluren".. de verhoudingen zijn zoek..
een huis met grote bakstenen in kruis of staand verband kan.. maar dan moet het een "Steilkap" zijn..liefst met grote overstekken, en bakgoten..
Kettingverband is doorgaans "Decoratief" en geeft wat meer vrijheid, maar met oudere bouwstijlen moet je echt het formaat van de bakstenen in de gaten houden..
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Als je iets over bouwen wilt weten kom je bijna altijd uit bij Joost de Vree.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/metse ... lden.shtml
Gelukkig zijn al die verbanden repeterende patronen, dus dat moet wel te doen zijn op cad niveau.
Gelukkig zijn al die verbanden repeterende patronen, dus dat moet wel te doen zijn op cad niveau.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Op de geprinte versie lijkt het wel of je printkop een afdruk maakt. Zou dit kunnen duiden op een verkeerde hoogte instelling?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Die site had ik ook gevonden ja..hugo stoutjesdijk schreef: 24 aug 2021 19:44 Als je iets over bouwen wilt weten kom je bijna altijd uit bij Joost de Vree.
On a sidenote...

Dit is even een fraai staaltje metselwerk.. Kruisverband met boerenvlechtwerk,en dan een gemetselde toog over dat raampje..
Het borenvlechtwerk is links en rechts ook symmetrisch!.., wat heet.. heel het metselwerk is symmetrisch!..
Dat repeterende.. ja.. tot op zekere hoogte.. sommige verbanden beginnen met een drieklezoor op de hoek, en tot aan de andere kant van de muur komt er geen drieklezoor meer aan te pas
Maar goed.. als je dit soort dingen in CAD gaat doen, dan is het gewoon een kwestie van één keer voor elk metselverband een "block" aanmaken met het verband, en een block voor 't eind, of het begin, dan kun je de boel in elkaar passen, en verschalen indien nodig..