Mooiste werkstukje?..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb het gemaakt op een Heidenhain TNC 410, op dezelfde wijze als jij bescrhijft, dus gewoon rondjes die groter worden naarmate je dieper komt, EN op de USBCNC in G++ , daar heb ik em vanaf kleine diameter naar grote diameter, laag voor laag voorbewerken, en dan naschillen

G++ overigens, is de naam die ik aan de G-Code in USBCNC heb gegeven , vanwege alle "extra's" die erin zitten, vergeleken met "good-ol' RS274D
pcfil
Contacteer:

Bericht door pcfil »

Hallo,

hier ben ik dan terug. Nog even mijn programma wat meer op punt gesteld. Ik heb een filmpje van de simulatie op het net gezet. Je kan het bekijken via volgende link http://users.telenet.be/filrepair/kogel ... kubus.html

Programma is vrij gebruiksvriendelijk gemaakt. Het enige wat dient ingevuld te worden kan u zien in het filmpje. De opschuif bij het ruwen zit allemaal in de nc code. Tijdens het volledige proces blijft de frees tegen het werkstuk. Enkel tussen het ruwen en finiseren trekt hij omhoog. Ik ben daar meer voorstander van omdat kracht op frees dan gelijk blijft.

Iets anders nu. Ik ben al een paar dagen actief aan het rondsurfen op cnczone.nl Als ik het goed heb dan verkiest iedereen te werken met USBCNC. Vrienden van mij werken met WINPC als link tussen de machine en de pc. Eerlijk gezegd vind ik dit geen goed programma omdat je er bijna niks mee kan behalve dan het runnen van de nc code. Daarom maken wij eerst een nc programma aan met een extern CAM pakket.
Met USBCNC hoeft dit dus niet. Hier kan je dus zelf contouren programmeren en parameters gebruiken ?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Ik ben zelf een groot liefhebber van USBCNC, mede omdat ik er bij betrokken ben geraakt , vorig jaar op de CNCzone Meeting in Hooglanderveen ( 6 September a.s. zijn we daar weer.. )

Op die Meeting heb ik Bert Eding ontmoet, Bert is de schrijver van USBCNC, een programma wat ik al gebruikte als "backplotter" nog voor ik mijn machine ermee ging besturen.

de oude GUI van USBCNC vond ik nogal onoverzichtelijk en rommelig, en je moest een muis hebben om het te bedienen, ik houd niet van muizen in mijn werkplaats...
Samen met Bert ben ik toen gaan ontwerpen aan een Nieuwe GUI, en gaandeweg heeft Bert USBCNC verder en verder uitgebreidt.

Met USBCNC kun je met Parameters programmeren, en met subroutines werken, in die subs kun je met voorwaardelijke sprongen werken op basis van if/then, en while argumenten.
op dit gebied is de USBCNC g-Code ( G++ gedoopt door Bert en mij) net zo krachtig als de voor jou vertrouwde "Heidi klartext"
USBCNC heeft tevens een Macrofile, waarin je veelgebruikte stukjes G++code kunt opslaan en naar willekeur aanroepen, op die manier creeër je je eigen Cycli.
Zelf heb ik reeds de nodige Cycli geschreven, en in mijn Macrofile gezet, en ik ben momenteel een applicatie aan het schrijven om middels dialogen ( vergelijkbaar met Heidi ) de Cycli te programmeren..

Afbeelding

't is nog lang niet klaar.. maar eigenlijk valt dit programma voor mij ook bij "mooie werkstukjes" omdat ik hiermee straks in combinatie met mijn macrofile cyclusgestuurd kan programmeren.. eenvoudige dingen zoals flenzen, beugels, grondplaatjes en dergelijke?.. geef maar een kladje, als alle maten erop staan, duim ik em zo in..

Afbeelding

zoals deze bijvoorbeeld.. ik heb een eerdere versie al eens gemaakt, daar is geen CamBam aan te pas gekomen..
pcfil
Contacteer:

Bericht door pcfil »

Hallo,

dit wou ik jullie ook niet onthouden. Freeswerkje op een cilinder. Als ik dus een machine maak zal een 4de as geen optie zijn :P
Deze is gemaakt op een Heidi tnc 426 met type3 als programmeersoftware.
Afbeelding
Arie Kabaalstra
Contacteer:

SWEEEEEEEEET.... :P :mrgreen: .. niet gek, maar wat wil je.. een 426.. ik moest me nog behelpen met een 410... :cry:
pcfil
Contacteer:

Bericht door pcfil »

Hey,

ik heb nog een filmpje of drie op Youtube gezet. Om eerlijk te zijn is dit een werkje waar ik twee weken zoet mee ben geweest om te programmeren. Ik heb het parametrisch gemaakt in excel en dan geëxporteerd naar een txt bestand om zo in te lezen in TNC426. Het is een conische kuip van 45° Daarin moest een bolgleuf komen onder hoek van 60° en verlopen in spiraalvorm van in de grond van de kuip tot aan de bovenkant van de kuip. In het laatste stuk moest er dan een uitloop gebeuren van de frees naar 0°. Het programma werd gemaakt dat we op een vlugge manier verschillende kuipen konden maken. Om eerlijk te zijn een sterk stukje driehoeksmeetkunde.
Hier kwam dus geen CAM pakket aan te pas.

Eerst ff uittesten op een kunstofblok want materiaal van de klant herleiden we niet graag tot schroot.

Nadat ik het stuk had gedraaid kon het op de freesmachine

create
Contacteer:

Bericht door create »

Er worden interessanten onderwerpen besproken heren maar hou de topic in de gaten "Mooiste werkstukje"

gr Create
Texel2001
Contacteer:

Bericht door Texel2001 »

Afbeelding
Afbeelding

Op http://www.maxton.com nog meer.
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Is dat wel gefreesd? Dat ziet er in de ogen van een niet kenner eerder gegoten uit. :roll:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

gefreesd, en daarna langdurig getrommeld?... dan wordt het zo rond als het er daar uitziet..
pcfil
Contacteer:

Bericht door pcfil »

Tof gemaakt, ben eens op die site gaan zien. Verkoop het nogal duur vind ik.
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Arie Kabaalstra schreef:gefreesd, en daarna langdurig getrommeld?... dan wordt het zo rond als het er daar uitziet..
Bedankt arie. Ik wist niet eens dat er zo iets bestond als trommelen :roll:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Floppy

Bericht door Floppy »

Even iets gemaakt voor een vers geboren baby uit 12 mm berken multiplex.
Afbeelding
Maten ongeveer 15 cm breed 17 cm hoog.
De uiteindelijke fabricage was maar 20 minuten maar het omzetten van het geboortekaartje (scannen, vectorplaatje van maken) en via dxf een g-codefile van maken kostte 5 uur. Is die verhouding bij jullie ook zo?
Ik heb het trouwens gemaakt met de nieuwste versie van USBCNC V3.16 (Beta) met look ahead feed.
Dat lijkt wel te werken.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Wegens de vakantie stilte op mn werk heb ik maar even zitten beunhazen met de laser. :lol:

Ik had nog een leuk dxfje van een draakje en heb hem maar uitgevoerd in 3mm perspex XT en in elkaar gelijmd..

802

801

800

Hij is van neus tot staart c.a. 50cm lang en ongeveer 25cm hoog.

Ik heb ook nog een eifeltoren gemaakt van ongeveer 60 cm hoog maar die staat nog op mn werk :x vergeten een fototje te maken.... :oops:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie