Welk materiaal

Moderator: Moderators

DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Re: Welk materiaal

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:En als je teveel van één zijde weghaalt, gaan de meeste kunststof platen behoorlijk trekken ( ;-) Dabit), proberen gelijkmatig van verschillende zijde te verspanen. Niet in 1x naar de maat, maar stap voor stap naar de vorm toe werken.
Ja, dat van 2 kanten verspanen is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Als ik een kapje moet hebben van 50mm hoog dan is een blok POM van 100mm dik gebruiken niet erg efficient (en bovendien werkt het niet). Om nog maar niet te spreken over de spanen; een liter POM lijkt 10x het volume aan spanen af te geven van een liter aluminium. :lol:
(Da's met HMPE ook leuk; die spanen blijven echt overal aan plakken)

Maar aangezien je van POM toch niks maakt dat op de 0,000001mm nauwkeurig moet wezen moet je dat kromtrekken ook weer niet overdrijven. Als je een 50mm dikke plaat uit zou frezen tot 5 zijden van een kubus (dus helemaal niet van 2 kanten af) en je laat 2mm wand staan dan zie je dat het gat niet vierkant is maar licht naar binnen bolt. Passend dekseltje erop en je merkt er niks meer van. Met vlakke stukken de laatste mm ook als laatste doen, en voor je die doet heel even los uit de klem en weer vastzetten.

Als ik de tijd heb is mijn goedkope blokmateriaal trouwens gewoon MDF. Platen op elkaar lijmen tot de gewenste dikte, frezen tot 0,2-0,5mm van de uiteindelijke maat af, dunvloeibare epoxy erover en in laten trekken, en als die hard is nafrezen op maat en eventueel draad tappen. Even met de spuitbus er overheen, en geen mens die doorheeft dat het hout is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, dat trekken is heel erg afhankelijk van de vorm. En over het algemeen heb ik bij POM ook weinig last.
Met vorkjes e.d. willen de pootjes nog wel eens naar elkaar toe trekken of zo.
Met een plaatje PP heb ik toch wel eens dramatische krommingen mogen ervaren.

Een stukje HMPE wat net aan de juiste maat voldoet heb ik misschien nog wel liggen, zal morgen even snuffelen.
( om nu gelijk 2x3 meter daarvoor te gaan bestellen :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je met 14mm dik tevreden bent heb ik nog wel wat stukjes staan. ( is door de vandikte bank gegaan, dus wel strak )

Ik zie dat je er schroefdraad in wilt kunnen tappen, dat kan wel, maar heel sterk zal dat niet zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
brandaris

Bericht door brandaris »

HDPE
3meter bij 1,5meter en 12mm dik voor/- 55,-
Daar kan ik aardig mee vooruit

Zal +/- 8cm bij 18cm zijn (15mm dik)
Denk dat ik gewoon een stuk ga kopen en kijken of het is wat ik wil.[/quote]

Volgens mij kom je dan 3 mm. ergens tekort :oops: :?:
willy wonka

Bericht door willy wonka »

PU schuim waar over gesproken wordt?
Neem niet aan dat dit gamma spul is? :)
Welke kan ik hiervoor het beste gebruiken.
Plaats reactie