Wat te doen. Kopen of bouwen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

DaBit
Donateur

Re: Wat te doen. Kopen of bouwen?

Bericht door DaBit »

elenpe schreef: Vooral die 10mm dik aluminium is met geen enkele protaalfrees deftig te bewerken. Te zwakke constructies , te hoge toerentallen van de spindel....geen mogelijkheden om een degelijke dikkere en langere frees te gebruiken om door de dikte van het materiaal te kunnen enz.....
Dat ligt aan het poppetje achter de knoppen, en minder tot niet aan de machine.

Als je hier over het forum struint zie je bergen en bergen bewijs dat portaalfrezen prima alu kunnen bewerken. En niet iedereen doet dat in laagjes van 0,5mm diep. Blader voor de gein eens door dit topic heen, zou ik zeggen.
Deze machine is gewoon oerdegelijk , juist en robuust. Echter gestopt met updaten wegens de jaloezie en afgunst dewelke hier aanwezig is op dit forum .
Ik spreek als ervaren machinebouwer metaalbewerker met 25 jaar ervaring.
Jaloezie en afgunst? *proest*

'Machinebouwer met 25 jaar ervaring' zal niet in de bewerkingsmachines zijn schat ik zo....

Idee van jouw machine is wel aardig, de uitvoering vind ik voor iemand die beweert dat hij spreekt als 'ervaren machinebouwer met 25 jaar ervaring' nogal magertjes uitgevoerd. De 'juist en robuust' stempel zou ik 'm ook niet willen geven; de dimensies van de diverse delen kloppen niet hard en dit soort posts negeer je gewoon.
En kijk ik naar het freeswerk zoals bijvoorbeeld op 11191, daar waar de halfronde uitsparing in het blok zit, mjah. Wat vind iemand die hoog van de toren blaast met '25 jaar metaalbewerkervaring' daar nou zelf van?
en dan zal je zien dat je zeer lang onderdelen kan uit besteden.
..
Op elke hoek van de straat zit er wel een bedrijf dat metaalbewerkingen doet.
..
Ook met de opkomst van bedrijven die laseren en waterjetten , daar ken je concurentieel niet tegen op als je bepaalde stukken zelf gaat draaien en frezen.
..
Indien het niet lukt en je de machine terug wil verkopen reken dan maar op een verlies van minstens de helft. De machinemarkt is gewoon verzadigd.
En daar heb je dan weer wel 101% gelijk in.
Dat zou ik de topicstarter dan ook aan willen raden als ik zaken als 'na 3 maanden verkopen, 10 uur in de week' lees.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Jongens, pas nou op. Op deze manier hoeft het toch niet te gaan. Voorzichtig met elkaar, we zijn allemaal breekbare poppetjes met fragiele egootjes, om allemaal over iemand te struikelen en zo te reageren is niet netjes.

Denk dat er wat nuance in elenpe zijn 'portaalfreesjes zijn waardeloos' statement zat, als drie kerels op een forum tegen je aan lopen te blaffen dat je dan maar weg moet blijven is niet best.

Allemaal even onder de douche om het zand uit de plassertjes te spoelen en we kunnen met een beetje mazzel binnenkort bij mooi weer op de cnczone bbq weer gezellig een kippetje (of burger, als dat je hartje olijk stemt) met elkaar opkluiven onder het genot van een glaasje gazeuse.

Ps, ik post even niets meer in mijn opgooi van de portaalfrees omdat ik hem nu voor de zoveelste keer opnieuw heb getekend en nu een plan heb waar waarschijnlijk niemand van jullie het mee eens is :mrgreen: (brug van de portaal breder dan de ondersteunde assen, eerste simulaties vallen mee...
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: Ps, ik post even niets meer in mijn opgooi van de portaalfrees omdat ik hem nu voor de zoveelste keer opnieuw heb getekend en nu een plan heb waar waarschijnlijk niemand van jullie het mee eens is (brug van de portaal breder dan de ondersteunde assen, eerste simulaties vallen mee...
Hoe bedoel je ? kun je daar niet even een plaatje van posten? :lol:
Het is wel een grapje, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe je bedoelt.
En de weg er naar toe geeft vaak ook veel voldoening.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

is het een goed idee om hier weer terug te keren naar het originele onderwerp van het topic? Daar heeft de starter van het topic wellicht veel meer aan? :idea:
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
mhessel

Bericht door mhessel »

fcnh schreef:Hoeveel zou je er nog zelf voor geven na die periode?
Dat sorotec gedoe voor dat geld? Ik ben eigenlijk nog geen ene machine tegen gekomen die er degelijk uit ziet voor een normaal bedrag.
Het is prijzig dat weet ik. Maar zijn er alternatieven van dit formaat die kwalitatief goed zijn en ook nog eens goedkoper?
mhessel

Bericht door mhessel »

Zo te zien heeft niemand ervaring met deze machine. Zijn er naast http://www.cnc-area.de nog meer duitse cnc forums?
Plaats reactie