3D Printers (kwaliteit en prijs)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

buitermark
Contacteer:

Re: 3D Printers (kwaliteit en prijs)

Bericht door buitermark »

MeMoRy schreef: 03 mei 2024 11:53 Ik zou geen zin hebben om zo'n creality bed de hele tijd te moeten levelen of nozzels te moeten decloggen erc etc etc. Geef mij maar iets wat met duurder is een gewoon werkt.
Misschien dat dat voor oudere modellen geldt, maar ik heb het afgelopen maand nog niet hoeven doen.
Loopt allemaal soepel en werkt direct
Gewoon lekker via de wifi laden en printen maar
Markus
Donateur
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Markus »

Aurora Tech doet goede en constitente reviews van printers op hun site hebben ze nuttige lijsten van eigenschappen en prijzen

deze week viel me deze printer op SOVOL SV08 , VORON snel (erg snel) met de volume van een creality K1 max (350mm) , helaas zonder gesloten bak maar de prijs van maar $549 lijkt het een hele goede deal

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 03 mei 2024 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Deze had ik al getipt , die gesloten bak komt er later aan er zitten al gaatjes in met draad om zelf evt wat erop te schroeven
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Markus schreef: 03 mei 2024 12:39 ..VORON ..
Voron is toch wel iets aparts. Het is meer een concept met heel veel customization-mogelijkheden. Volgens mij worden er intussen wel kits verkocht, maar in principe levert voron design alleen maar een ontwerp.

Niet echt iets voor de beginner imho
Markus
Donateur
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Markus »

Voron is toch wel iets aparts. Het is meer een concept met heel veel customization-mogelijkheden
De SOVOL SV08 is natuurlijk geen Voron, het gebruikt Voron tech plus nog wat extra leuke dingen van andere merken.

Zou zelf nooit een Voron kit kopen, te veel werk, te veel kan misgaan, te duur.

Ik heb al een jaar of 7 een Zortrax M200. Het is een belachelijk betrouwbare en degelijke Poolse machine. Een van de weinige FDM machines met een kogelomloop. Prints mislukken bijna nooit in al die tijd 1 keer het bed vervangen. Zit geloof ik meer dan 1000 uur printtijd op. Is ook redelijk snel. Software voor STL naar Gcode file is erg simpel. Het is een goede keuze voor zakelijke proto prints. Is natuurlijk wat gedateerd (kwam uit 2014) , en heeft een sterke voorkeur voor eigen filement wat duur is en niet altijd makkelijk verkrijgbaar.

Daarom heb ik 2 jaar geleden een Creality3D Ender 3 S1 erbij gekocht, vooral voor materialen zoals TPU en ASA. Ben daar best tevreden over. Niet zo goed als de zortrax maar prijs/presatie is heel erg goed. Tegenwoordig is die ook nog eens veel goedkoper. Een aanrader vooral als eerste printer.

Wil nu nog een printer die sneller en groter kan printen dan kan de Ender 3 weer weg, die Sovol lijkt leuk, de Creality K1 max ook, Zortax doe ik niet weg ding geeft me zo weinig stress bij het printen dat ik um niet zou willen missen.

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 03 mei 2024 15:12, 4 keer totaal gewijzigd.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb eerder ook zitten kijken naar de Flashforge Adventurer 5M.
die is NOG weer goedkoper dan een Creality K1C.
kortom.. :

Flashforge Adventurer 5M
€ 389,00

Creality K1C
€ 539,00

Bambu Lab P1S
€ 846,00

De Flashforge heeft geen zijwanden, dus tocht heeft vrij spel.. vind ik niet het meest handige.. niet dat ik verstand heb van 3D printers, maar 't lijkt me handig dat je de omstandigheden zo stabiel mogelijkelijk houdt..
Nou is de prijs er ook naar.. maar dat zou betekenen dat ik zelf weer zijkantjes moet gaan verzinnen.. en daar heb ik eigenlijk momenteel niet zo'n zin in.. 't gaat me fysiek steeds beter... ik kijk nu dus meer vooruit.. 'k mot weer wat munten gaan verdienen.. :lol:

Ergo: de Creality K1C dan?.. 'k hoor hier veel voors en tegens.. maar de belangrijkste "voor" in ogenschouw genomen.. :
buitermark schreef: 03 mei 2024 07:28 Heb net ook precies hetzelfde gedaan als Portje...
Ook een (iets minder) willekeurige gridfinity file in Creality Print 'gekwakt', en dan is het ook echt alleen maar op de 'groene knop' drukken, en gaan met die banaan.
Begrijp alle negatieve reacties over deze printer echt niet.
Mijn ervaring met mijn Creality is echt alleen nog maar superpositief.
Hetgeen een antwoord is op mijn eerdere vraag :" 't moet toch zo zijn dat je een File door de Slicer trekt, en dat naar je printer jaagt, en dan koffie kan gaan drinken"
en dat blijkt dus inderdaad het geval te zijn.
serum schreef: 03 mei 2024 08:40 Welke 3d printer je ook koopt; je hebt altijd 'och neeehj' momentjes.
Da's ook een waarheid als een Koe.. zelfs met een 2D printer gaan er nog wel eens dingen mis.. dat je de verkeerde Papierlade kiest, en een A4tje op posterformaat krijgt... of andersom.. een A3 op Postzegelformaat.., of dat je bestanden als PDF wilt inscannen, maar een JPG krijgt.. :P

Kom ik meteen op een ander iets.. "Gebruiksgemak".. eh.. dat heb je met 2D printers ook al.. Ok.. je hebt geen slicer, maar elk merk printer heeft zijn eigen dialoogje voor instellingen, Papierformaat, marges, kleur of niet. welke papierlade, en om de ellende compleet te maken, in sommige gevallen wordt die Dialoog overruled door de applicatie waar je vandaan wilt printen..sommige zijn handig.. sommige beslist minder handig..

de meeste instellingen gebeuren op een 3D printer toch automatisch (toch??)
Bed Leveling.. da's zoiets als een Macrootje wat gewoon de boel even nameet en op 0 zet.. dat ie daar een paar minuutjes mee bezig is.. dat kukelt er op een print van meerdere uren ook niet tegenan..

Wat Gridfinity betreft.. dat werd hier al eerder genoemd, in het topic over dat kistje printen.. iemand gaf aan dat ie die file gedownload had, en meteen een reeks bakjes was gaan printen..
Of het in mijn geval Gridfinity wordt, of een vergelijkbaar iets, maar dan met maten die ik zelf vaststel.. dat valt nog te bezien..
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Het barst natuurlijk van de bakjes die je zo kunt downloaden:
Misschien vind je dit soort systainers wel handig
https://makerworld.com/en/models/49182#profileId-132541
of deze:
https://makerworld.com/en/models/49182#profileId-132541
deze zijn ook wel handig van frikarte 3D, daar zijn ook meteen een groot aantal bakjes voor:
https://thangs.com/designer/frikarte3D/ ... Boxes-1916
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Tonybryden
Contacteer:

Bericht door Tonybryden »

Maar goed dat er zoveel verschillende meningen zijn.
Anders hadden we allemaal dezelfde 3D printer.
Ik heb al het een en ander gelezen en veel onderzoek gedaan naar de creality en bambulab .
Moet toch toegeven dat de bambulab wel heel erg tevreden stelt bij de gebruikers.
Voor mij telt het meest de gebruiksvriendelijkheid, en daar staat de bambulab op eenzame hoogte .
Voor de technische mensen onder ons zullen er veel meer printers goed werken.
Maar deze noob moet het echt van het eenvoudige hebben anders staat het weer stof te happen bij mij.

En dit topic word lekker gevoerd met veel meningen en reacties , zonder elkaar af te kraken .

Voor nu is mijn optie
1 bambulab p1s
2 bambulab a1 nieuw model
3 creality k1c
bartbrouwer

Bericht door bartbrouwer »

Je hebt mijn Creality K1 kunnen zien bij de brabant dag hier bij EdingCNC. As we speak is hij een set PETG buigmallen aan het printen voor m’n buizenbuiger.

Wat al eerder besproken is, is dat je de settings moet tweaken aan de hand van welke filament je erin propt. En nee de K1 heeft geen AMS kleurtjes systeem, maar als je daar geen waarde aan hecht is er bar weinig verschil in mijn optiek…

Edit, de K1 had in eerste instantie een huisje van kunststof waar de aandrijfrollen in zitten. Bij langere prints op hoge temperatuur wilde de rolletjes wel eens over het filament gaan slippen. Een nieuwe ge-update aandrijving van €20,- met metalen onderdeeltjes loste alle problemen op. Deze upgrade is tegenwoordig af fabriek. Mijn K1 is een van de eerste in Nederland, wellicht vandaar de kinderziekte…

Afbeelding
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Op de foto hierboven zie ik dan toch een bak ghosting waardoor ik ver weg zou blijven van de Creality.... :mrgreen:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

zoals ik het nu zie:

BambuLabs printers: BMW 5 Serie
Creality : BMW 3 Serie

:lol:

de eerste is de ultieme reisbak, de tweede brengt je zonder al te veel gedoe ook waar je zijn moet.

't is eigenlijk net als met CNC machines.. ik heb in het verleden al eens opgemerkt:"een CNC machine is zo goed als zijn besturing" een Prachtige machine met een Fadal 88HS besturing blijft een ongebruiksvriendelijk lor, en een zuivere chinese machine met Heidenhain erop is iets waar ik direct mee aan de slag kan zonder ook maar in de manual te hoeven kijken.. Maar met beide machines is een goed resultaat te behalen..

Wat gebruikersvriendelijkheid betreft.. hoe moet ik dat zien?.
Voorzover ik heb begrepen is het in wezen niet anders dan :"je hebt een 3D model, dat laadt je in de Slicer, je stelt eventueel wat dingen in, en jaagt het naar de printer.. "
't zit em dus voornamelijk in de slicer.. dat is immers de laatste UserInterface waar je mee te maken hebt.. de Besturingssoftware op de Printer zelf, zal alleen dienen voor het doorvoeren van Filament als je van kleur of soort wisselt, eventueel Nozzle schoonmaken voor je met printen begint, Bed leveling, homen en of kalibreren..

bartbrouwer schreef:Je hebt mijn Creality K1 kunnen zien bij de brabant dag hier bij EdingCNC. As we speak is hij een set PETG buigmallen aan het printen voor m’n buizenbuiger.
Ja.. Dat was degene waar ik inderdaad naar gekeken heb, en naar wat ik begrepen heb is de oppervlaktekwaliteit verbeterd is bij de K1C
bartbrouwer schreef: Edit, de K1 had in eerste instantie een huisje van kunststof waar de aandrijfrollen in zitten. Bij langere prints op hoge temperatuur wilde de rolletjes wel eens over het filament gaan slippen. Een nieuwe ge-update aandrijving van €20,- met metalen onderdeeltjes loste alle problemen op. Deze upgrade is tegenwoordig af fabriek. Mijn K1 is een van de eerste in Nederland, wellicht vandaar de kinderziekte…
Kijk aan.. Als kunststof zou voldoen, dan is dat prima, als het blijkt dat het niet voldoet, dan is het mooi dat ze dat inmiddels aangepast hebben..
Brammetje

Bericht door Brammetje »

Groter en wat duurder dan de gemiddelde 3d printer maar voor wie multi color/material wilt printen kan dit wel een interessante optie zijn.
Ervan uitgaande dat die koppen perfect op elkaar afgestemd zijn. En zover ik weet opensource ook een pluspunt wat mij betreft.
https://ratrig.com/3d-printers/vcore4-configurable.html
https://www.youtube.com/watch?v=xD4TYd5x3oE
mher

Bericht door mher »

De vcore is inderdaad een mooie machine. En als je het leuk vind om nog wat dingen te upgraden hier en daar en je eigen draai eraan te geven zeker een goede optie.

De vcore4 is pas net aangekondigd dus de prestaties ervan kan nog niks over gezegd worden.
Er komt binnekort ook een mmu uit voor de vcore3 & 4.
Ik denk dat het grootste voordeel is dat ze grotere formaat printers hebben. Maar dit is voor de grote groep geen harde eis.

Ook het hybride systeem van de vcore4 is in theory een mooie toepassing. Maar ook daar weten we nog niet wat het met de kwaliteit doet. Ook omdat de toolhead weer zwaarder is dan dat die op de vcore3 was.
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

P1-Engineering schreef: 03 mei 2024 19:04 Op de foto hierboven zie ik dan toch een bak ghosting waardoor ik ver weg zou blijven van de Creality.... :mrgreen:
Ik zag wat voorbeelden op YouTube van die printer en dacht precies hetzelfde. Daar is niet al teveel tijd in gestoken. Niet perse ghosting/ringing, maar wel een duidelijke resonantie op 1 as wat ik tegenkwam) Geen fatsoenlijke stepperdrivers of een foute balans tussen steppermotoren/ruststroom en bewogen massa/stijfheid.

Sowieso een zwakke plek van corexy, 1 as heeft een minder mooi printbeeld dan de andere is mijn ervaring met ondertussen 4 corexy's waaronder de bambulabs.

Voordeel is dat hoe sneller je print, hoe kleiner het probleem. Rond de 250mm/s is het er wel redelijk uit, maar alsnog zichtbaar

Ben er lang mee zoet geweest met mijn eigen zo strak te krijgen. (En dat is ze bij de bambulabs ook gelukt). Heb tal van verschillende motoren getest met verschillende drivers en instellingen. Als je rekent hoeveel tijd ik ermee kwijt ben geweest en wat je nu koopt in de vorm van een bambulabs is de prijs ruimschoots gerechtvaardigd.

Als je met een corexy met een ontwerp met kritische rechte lijnen je model onder 45 graden print is het probleem opgelost. Ergens zit altijd een resonantie in het printbeeld als beide motoren even hard draaien.
Plaats reactie