Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?
Moderator: Moderators
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?
Ja, die laaghangende meloenen slingeren inderdaad alle kanten op.
Maar klopt die temperatuur wel? waarom is ie om 0630 al 58 graden? Dan heeft ie nog geen pinda te doen.
Als je de temperatuurpiek ziet dalen, gaat de vermogenspiek omhoog om vervolgens weer in te kakken als de temperatuur weer stijgt. Die harde lijn van 75 graden is wel de limiet.. Maar, voordat ie de 75 graden aantikt, zie je ook al wat dipjes door bewolking.
Vergelijk je output vermogen eens met die van een andere PV bij je in de straat/stad oid? (pvoutput.org).
Maar klopt die temperatuur wel? waarom is ie om 0630 al 58 graden? Dan heeft ie nog geen pinda te doen.
Als je de temperatuurpiek ziet dalen, gaat de vermogenspiek omhoog om vervolgens weer in te kakken als de temperatuur weer stijgt. Die harde lijn van 75 graden is wel de limiet.. Maar, voordat ie de 75 graden aantikt, zie je ook al wat dipjes door bewolking.
Vergelijk je output vermogen eens met die van een andere PV bij je in de straat/stad oid? (pvoutput.org).
Exact, ik geloof die temperatuur dus ook niet. En mijn hand gelooft die ook niet als ik de inverter betast op zoek naar hete plekjes.serum schreef: 30 aug 2022 20:30 Maar klopt die temperatuur wel? waarom is ie om 0630 al 58 graden? Dan heeft ie nog geen pinda te doen.
Verder zou ik verwachten dat bij enige output de IPM temperatuur boven de systeemtemperatuur ligt.
De neiging tot openschroeven heb ik tot nu toe kunnen onderdrukken.
Zoals gezegd heb ik een ventilatortje blazen over dat ding als test, wat niet de wereld scheelt in output.Als je de temperatuurpiek ziet dalen, gaat de vermogenspiek omhoog om vervolgens weer in te kakken als de temperatuur weer stijgt. Die harde lijn van 75 graden is wel de limiet.. Maar, voordat ie de 75 graden aantikt, zie je ook al wat dipjes door bewolking.
Da's nogal simpel opgezet overigens; tafelventilatortje op standje laag van onder de inverter naar boven laten blazen, aangesloten op een ooit gekregen Fritz!ZuperDuperNetzSchalter ofzoiets slimme stekker die toch stof lag te happen, en in HomeAssistant een 'if inverter_temperature > 65C then ventilatortje aan, if (inverter_temperature<60C or inverter_stroomloos then ventilatortje uit' automation. Daar is dat HomeAssistant dan ook weer verdraaid praktisch voor.
Bij ons in Oss zit er maar eentje, en die zit wel ver boven mijn kWh/Wp. Maar voor zover ik weet kan ik de details van zijn installatie niet zien.Vergelijk je output vermogen eens met die van een andere PV bij je in de straat/stad oid? (pvoutput.org).
Maar dan nog: open-circuit spanning (Voc) van de panelen varieert niet zoveel met belichting en die is fors aan de lage kant bij mij. Spanning bij maximum power (Vmp) varieert wat meer met temperatuur en belichting, maar niet heel wild, en zou zo richting de 80% van Voc moeten liggen. Die is ook aan de lage kant bij mij. Ik kan de meetgegevens niet rijmen met de datasheets. Ik verdacht eerst de inverter (die hoge temperatuur geeft ook geen vertrouwen), maar ik vrees dat het daarvoor al mis zit. Haast alsof er 2 van de 12 panelen per string niet aangesloten zitten. Maar even het dak op klauteren om te kijken is zo simpel nog niet.
Kan best zijn dat het allemaal wel klopt; ik heb nou eenmaal geen praktijkervaring met tientallen PV-systemen. Maar ik heb graag dat de leverancier me dan even uitlegt waarom wel/niet, en het is mij al iets te lang doodstil van die kant. Na de bouwvak zal ik 'm nog 1x een net mailtje sturen en als het dan weer stil blijft word ik toch wat minder lief. Zou jammer zijn, want ze waren verder flexibel, open, en kwamen de gemaakte afspraken na.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Heb individuele energiemetertjes in de vorm van Smartplugs van Athom. We hebben gekozen voor de ESPHome versie die de meetgegevens doorsturen naar Home Assistant.
Die smartplugs laten toe het toestel/verlichting via HA aan en af te zetten. En aangezien er individueel gemeten kan worden is het ook mogelijk om wat Node Red flows los te laten op de metingen per toestel.
vb: De pelet-CV verbruikt in standby 16W. In de zomermaanden wordt die nu pas om de 4 dagen aangezet om sanitair warm water aan te maken, het afzetten is op basis van einde cyclus. Jaarlijks 70kWh uitgespaard (16W à 6 maanden, in de winter blijft die aan staan).
VB2: vrouwtje krijgt email wanneer de wasmachine gedaan heeft.
Die pluggen verbruiken zelf ook 0.8W gemiddeld, dus als je er 20 hebt moet je daar ook even over nadenken.
Als je over een sanitair warm water vat beschikt, zelfs een kleintje van 50L, of over een buffervat voor de houtgestookte CV dan raad ik aan die extra te isoleren. De 5 à 10cm isolatie die erop zit af fabriek is niet verkeerd maar veel te weinig. Ook de CV leidingen buiten de verwarmde vertrekken kan je beter heel dik isoleren.
Die smartplugs laten toe het toestel/verlichting via HA aan en af te zetten. En aangezien er individueel gemeten kan worden is het ook mogelijk om wat Node Red flows los te laten op de metingen per toestel.
vb: De pelet-CV verbruikt in standby 16W. In de zomermaanden wordt die nu pas om de 4 dagen aangezet om sanitair warm water aan te maken, het afzetten is op basis van einde cyclus. Jaarlijks 70kWh uitgespaard (16W à 6 maanden, in de winter blijft die aan staan).
VB2: vrouwtje krijgt email wanneer de wasmachine gedaan heeft.
Die pluggen verbruiken zelf ook 0.8W gemiddeld, dus als je er 20 hebt moet je daar ook even over nadenken.
Als je over een sanitair warm water vat beschikt, zelfs een kleintje van 50L, of over een buffervat voor de houtgestookte CV dan raad ik aan die extra te isoleren. De 5 à 10cm isolatie die erop zit af fabriek is niet verkeerd maar veel te weinig. Ook de CV leidingen buiten de verwarmde vertrekken kan je beter heel dik isoleren.
When it fits stop using the hammer.
Kun je niet een lapje stof aan je drone hangen en een voor een ieder paneel even in wat schaduw zetten en dan real time kijken ?DaBit schreef: 30 aug 2022 23:05Haast alsof er 2 van de 12 panelen per string niet aangesloten zitten. Maar even het dak op klauteren om te kijken is zo simpel nog niet.
Die heb ik er ook een stel besteld om wat accurater te kunnen meten. Nog niet binnen echter.Swake schreef: 31 aug 2022 08:42 Heb individuele energiemetertjes in de vorm van Smartplugs van Athom. We hebben gekozen voor de ESPHome versie die de meetgegevens doorsturen naar Home Assistant.
Die dingen van mij kunnen alleen hard vooruit, niet zweven. Magoed, er zijn meer manieren om hetzelfde te bewerkstelligen.Kjelt schreef: 31 aug 2022 08:57 Kun je niet een lapje stof aan je drone hangen en een voor een ieder paneel even in wat schaduw zetten en dan real time kijken ?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Goedkope Chinese wifi gadgets hmmmm hopelijk zet je ze op een gescheiden wifi netwerk?
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Haha, jazeker. Van mij maghier wel een linkje gepost worden van een betrouwbaar geval. Hier durf ik ons sluipverbruik niet te noemen, dat is vele malen hoger dan Sven zijn jaarverbruik. Ik denk dat ik eens wat rond moet gaan sluipen om een en ander in beeld te krijgen
. Takkepubers
Die Athom dingen draaien op ESPHome of Tasmota waarvan je de firmware (beter) onder controle hebt:
https://esphome.io/
https://tasmota.github.io/docs/
t' Is in ieder geval niet erger dan de spullen die van over de plas aan de linker kant komen (Ring, Kindle, maar ook de Intel CPU'tjes en andere kloterij zoals de Android tablets en nog veel andere dingen)
https://esphome.io/
https://tasmota.github.io/docs/
t' Is in ieder geval niet erger dan de spullen die van over de plas aan de linker kant komen (Ring, Kindle, maar ook de Intel CPU'tjes en andere kloterij zoals de Android tablets en nog veel andere dingen)
When it fits stop using the hammer.
Zolang ze geen phone home to China doen zoals die vervl**kte chinese IP cameras en waterkokers is het goed.
Met ESPHome erop heb je van de software geen last. Da's gewoon open source, kun je zelf controleren wat erop gaat. Of als je het echt niet vertrouwt klop je zelf een stukje C-code; wat op welke pin zit beschrijven ze gewoon. Was ook een reden om die dingen te kiezen; de powermonitor schijnt best in orde te zijn, ze zijn er gewoon open over hoe hun hardware in elkaar zit, en erg duur zijn ze niet.Kjelt schreef: 31 aug 2022 12:49 Goedkope Chinese wifi gadgets hmmmm hopelijk zet je ze op een gescheiden wifi netwerk?
Dat ESPHome spul zit bij mij trouwens niet op een gescheiden netwerk; die Fritz!Box is te simpel om de mDNS en de communicatie die ze gebruiken aan de gang te kunnen krijgen op een gastennetwerk. Ik kan de communicatie in dat Fritz!OS ook niet beperken tot enkel de HomeAssistant instantie. Wat dat betreft mis ik pfSense toch wel.
Wat ik wel kan is die devices geen toegang tot de buitenwereld geven, en dat doe ik uiteraard met alles wat niet naar buiten hoeft te kletsen en dus behalve de wasmachine, Philips Hue, etcetera ook de ESPHome devices.
Devices die fysiek toegankelijk zijn voor anderen / elders hangen laat ik via MQTT kletsen. Ik heb een broker draaien die van buitenaf te bereiken is (in een afgeschermde container zonder privileges, lang leve Proxmox), en dat lukt wel vanaf een gastennetwerk of welke andere willekeurige internetverbinding dan ook.
Als je trouwens een keer Wireshark draait, dan ga je erachter komen dat het vooral de devices van Google, Sony, etc. zijn die elke paar seconden phone home doen. Die Chinese dingen vallen meestal best mee.
- Markus
- Donateur
- Has thanked: 2 times
- Contacteer:
Router kopen die communicatie naar buiten per apparaat kan blokeren, je mist dan wel automatische updates voor het apparaat dat je blokkeerd maar als het goed werkt hoef je ook geen update@Kjelt --> Zolang ze geen phone home to China doen zoals die vervl**kte chinese IP cameras en waterkokers is het goed.
Greezt,
Markus
Als je firewall ze blokkeert dan ok.
Zorg wel dat er ook geen andere onbeveiligde wifi netwerken in de buurt zijn met internet access.
Die dingen zijn tegenwoordig zo sneaky.
Zorg wel dat er ook geen andere onbeveiligde wifi netwerken in de buurt zijn met internet access.
Die dingen zijn tegenwoordig zo sneaky.
Dat is tegenwoordig soms ook al een pré...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- Bjornski1976
Zolang het geen Tuya spul is hoef je je niet erg druk om te maken.
Had toevallig laatst een projectje om 433mhz van klik aan klik uit te lezen en te sturen. Grappig was dat ik in de straat 5 deurbellen, gasopenhaard, leds en wat ander spul aan en uit kon zetten. Dus dat spul is ook niet heel erg jofel. Dit zal dan ook zo zijn voor 866mhz.
Mede hierom is nu of gaat nu alles over naar zigbee en wifi en alles via home-assistant, esp, mqtt oid..
Had toevallig laatst een projectje om 433mhz van klik aan klik uit te lezen en te sturen. Grappig was dat ik in de straat 5 deurbellen, gasopenhaard, leds en wat ander spul aan en uit kon zetten. Dus dat spul is ook niet heel erg jofel. Dit zal dan ook zo zijn voor 866mhz.
Mede hierom is nu of gaat nu alles over naar zigbee en wifi en alles via home-assistant, esp, mqtt oid..
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.