Tja, dat dacht ik ook. Ideaal is het niet (dan zou ik schoren in het verlengde van de x- en y-as plaatsen), maar ik zit vast aan het feit dat de machine op een werkbank staat en ook nog in een hoek en ik eigenlijk geen plek heb om hem ergens anders neer te zetten.Kars-cnc schreef: 28 jul 2025 07:35 Door al die 45 graden hoeken lijkt mij dit juist een heel stevige constructie op te leveren...
Kogelmoer nastellen?
Moderator: Moderators
-
Micropuller
Re: Kogelmoer nastellen?
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Ik zou proberen uit te vinden wat het zwakke punt is van die kolom, en gevoelsmatig is dat torsie over de lengte. Dus een kwispelende freeskop.
Daarna kijken hoe je die stijfheid kunt verbeteren.
Of dat buisframe dan beter scoort dan een dikwandige stalen buis tegen te achterkant zou ik niet weten.
Daarna kijken hoe je die stijfheid kunt verbeteren.
Of dat buisframe dan beter scoort dan een dikwandige stalen buis tegen te achterkant zou ik niet weten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Micropuller
Het lijkt inderdaad op een torderende kolom (de kolom lijkt nog het meest op een UPN profiel). Aangezien de achterkant van de kolom open is, denk ik dat dit het zwakke punt is. Helaas kan ik die niet zomaar dichtmaken, omdat de bevestiging van de kop "om" de kolom heen gaat en binnenin de kolom de kogelomloopspindel zit. Ik heb dus eigenlijk alleen bovenkant en de bovenste 60mm van de kolom om iets aan te bevestigen.
Ik heb een kennis die er wel kijk op heeft gevraagd er naar te kijken en die denkt dat het wel het één en ander (hopelijk genoeg) gaat brengen.
Om met een bekende cabaretier uit Twente te spreken: "Laten wij het maar proberen."
Ik heb een kennis die er wel kijk op heeft gevraagd er naar te kijken en die denkt dat het wel het één en ander (hopelijk genoeg) gaat brengen.
Om met een bekende cabaretier uit Twente te spreken: "Laten wij het maar proberen."