siesstad schreef: 22 aug 2025 11:47
Ik sta wel te kijken van het grote verschil tussen kleine en grote diameter frees. Ik draai eigenlijk alles op dezelfde kracht vast. En nog nooit een collet gesloopt of een loslopende frees gehad.
Misschien ben ik te voorzichtig maar hier is waarom ik met moment vastdraaien voorzichtig ben geworden:
Ik was iemand die zijn winter/zomer banden zelf op gevoel uit de pols vastzette, scheelde tijd naar de garage en eerlijk is eerlijk euros.
8 jaar goed gegaan totdat....
Het me destijds 500 euro kostte omdat twee wielbouten afbraken, kennelijk draaide ik ze te vast, en de auto moest op een ambulance naar de garage.
Op zich ben ik er nog goed mee weggekomen , als dit tijdens het rijden in een bocht was gebeurd
Daarna heb ik mijn eerste momentsleutel gekocht.
Kjelt schreef: 22 aug 2025 13:33
Misschien ben ik te voorzichtig maar hier is waarom ik met moment vastdraaien voorzichtig ben geworden:
Ik was iemand die zijn winter/zomer banden zelf op gevoel uit de pols vastzette, scheelde tijd naar de garage en eerlijk is eerlijk euros.
8 jaar goed gegaan totdat....
Het me destijds 500 euro kostte omdat twee wielbouten afbraken, kennelijk draaide ik ze te vast, en de auto moest op een ambulance naar de garage.
Op zich ben ik er nog goed mee weggekomen , als dit tijdens het rijden in een bocht was gebeurd
Daarna heb ik mijn eerste momentsleutel gekocht.
Ik doe onderhoud aan mijn motor altijd zelf en daar draai ik ook alles op het voorgeschreven koppel vast. Als een wiel bij een auto loskomt is het heel spannend, bij een motor ben je nog sneller El Sjakemundo Grande.
Overigens heb ik ook eens ooit een losgelopen wiel meegemaakt. Zat ik met mijn klusmaatje al in de auto. "Had jij de wielbouten nog nagetrokken?" "Nee, dacht dat jij dat gedaan had." Bij een tankstation gestopt en ik kon de wielmoeren met de hand verdraaien.
Dat ging dus ook maar net goed
Maar gebruik jij bij elke freeswissel een momentsleutel? Lijkt me ook een beetje overdreven veel werk tov het risico...
siesstad schreef: 22 aug 2025 15:00
Maar gebruik jij bij elke freeswissel een momentsleutel? Lijkt me ook een beetje overdreven veel werk tov het risico...
Met mijn huidige budget ER11 spindel gebruik ik alleen 2mm - 5mm en de momentsleutel staat op de benodigde Nm. Daarvoor deed ik het ook niet maar zoals je zelf zegt goed vast.
Mijn nieuwe spindel zit nog steeds in de kist wachtende tot ik ooit tijd heb om de verbouwing van de hele cnc machine door te zetten. Dat is wel een echte ATC en heb er ook een tiental iso20 houders bij en dan hoef je ze slechts 1x op moment vast te zetten.