Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rocnc

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Rocnc »

Het ziet er wèl mooi uit en ik vind het knap gemaakt. Maar ik snap wel dat het een klem-probleem heeft. Veel kracht zal verbruikt worden op al die schuivende vlakken en veel effectieve krachten zijn resultanten van schuin gerichte krachten. Best jammer, eigenlijk.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door DaBit »

Ik heb van die Teng Tools tapkopjes. Die doen het wel prima en zou je als spiekbriefje kunnen gebruiken.

Voor wat betreft de klemkracht: ik vind het zelf wel een prettig idee dat die tap verticaal wat kan bewegen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
serum
Has thanked: 1 time

Bericht door serum »

Teng Tool Tapkopjes. Die koop je ook alleen maar omdat het zo lekker allitereert toch?
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

DaBit schreef: 10 jul 2025 09:29 Ik heb van die Teng Tools tapkopjes.
Daar veel van mijn (HBM, Ali, lidl, etc) tappen hebben geen DIN maten is zo'n tap kopje nu geen optie. Nu soldeer ik er een 6 kant aan, maar daar wil ik vanaf.
DaBit schreef: 10 jul 2025 09:29 ik vind het zelf wel een prettig idee dat die tap verticaal wat kan bewegen.
Bij het ridgit tappen wil ik dat die tap goed vast zit. Bij het handmatig tappen gebruik ik een schuivende tap houder waarbij de freesmachine of losse kop van de draaibank voor de geleiding zorgt.
Rocnc schreef: 10 jul 2025 06:47 ik snap wel dat het een klem-probleem heeft
Het werkt niet verkeerd en zo'n hand tap houder klemt ook niet veel beter maar het is niet zoals ik het wil hebben. Misschien is de klemkracht van een standaard ER32 collet goed genoeg om tot M12 te tappen. Dan maak ik een korte ER32 houder met 6 kant die in de boorkop past. Maar ik denk dat ik dat lang geleden al eens geprobeerd heb.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

serum schreef: 10 jul 2025 09:39 Teng Tool Tapkopjes. Die koop je ook alleen maar omdat het zo lekker allitereert toch?
Jazeker, dat is de enige reden :lol:
(Nouja, je koopt zo'n ding vooral omdat een tap direct in de kop van een accuschroeftolletje zetten niet erg goed werkt; dat slipt nogal snel en is te rigide voor de <M3 tapjes)
hfjbuis schreef: 10 jul 2025 10:13 Daar veel van mijn (HBM, Ali, lidl, etc) tappen hebben geen DIN maten is zo'n tap kopje nu geen optie. Nu soldeer ik er een 6 kant aan, maar daar wil ik vanaf.
Ik zeg ook niet dat je ze moet kopen, maar jij meldde een paar posts geleden 'maar ik voel meer voor een ontwerp zoals een boorkop maar dan met 4 klauwen'. Dat is nou zo ongeveer exact wat die dingen zijn (nouja, vaak 2 klauwen), dus je kunt spieken. Wat dan de lol is weet ik niet; je niet-zo-lekker-klemmende mechanisme heeft nog wel een nieuwigheidje wat het de moeite waard om te maken, maar als je een kopje met vierkantsopname zoekt dan zijn die er genoeg te krijgen voor weinig geld en dan is het niet kosteneffectief en niet leuk meer. Voorbeeld:

Afbeelding

Kost 16 euro. Voor een beetje spanbreik heb je er wel meerdere nodig maar dan nog kun je er geen armoei voor lijden.
hfjbuis schreef: 10 jul 2025 10:13 Bij het ridgit tappen wil ik dat die tap goed vast zit
Het zal wel aan de apparatuur en lompheid van de bediener liggen, maar als er een fractie beweging in zit heb ik langer lol van mijn tapjes. Vooral de kleintjes zoals M1.6, M2. Als het allemaal muurvast zit is uitlijning boven het gat, spoedfout tap, spoedfout machine, etc. opeens allemaal erg belangrijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Ik zag het plaatje en ik dacht "he, dat had ik eerder moeten weten", want even zoeken.
O aha, dat ding kwam al eerder ter sprake maar ik had geen plaatje gezien nog.
Zoek op 20395 voor mijn eerdere bijdragen :
https://cnczone.nl/search.php?keywords=20395
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

DaBit schreef: 10 jul 2025 12:04 (Nouja, je koopt zo'n ding vooral omdat een tap direct in de kop van een accuschroeftolletje zetten niet erg goed werkt; dat slipt nogal snel en is te rigide voor de <M3 tapjes)
Ja, mijn zeskantjes passen in de accutol. De slipkoppeling doet de rest. Werkt prima, ook bij M3.
M2.5 is het kleinste dat ik heb en die zet ik in de boorkop en dan tappen met de vingers.
DaBit schreef: 10 jul 2025 12:04 maar als je een kopje met vierkantsopname zoekt dan zijn die er genoeg te krijgen voor weinig geld en dan is het niet kosteneffectief en niet leuk meer. Voorbeeld:
Image
Ja, is een optie
Bij Conrad voor M3..M6 en M8..M12.
https://www.conrad.nl/nl/p/hazet-849ig- ... 87970.html
https://www.conrad.nl/nl/p/hazet-849ig- ... 87966.html

Die 2 kopjes bij Amazon.nl voor €35,-- inclusief verzenden, heb ze besteld, ben benieuwd hoe goed ze klemmen.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Nou,
Vandaag viel één van de 2 kopjes (5/8) in de brievenbus. De 2 bekken waren er al uitgevallen dus eerst maar eens gemonteerd. Getest met M8, M10 en M12. De M12 is er alleen met heel veel moeite in te krijgen en zit enigszins recht. M10 en M8 gaan er gemakkelijk in, maar zitten niet recht. Dit komt doordat de 2 losse bekken ongelijkmatig naar achteren geduwd worden. Uitermate teleurstellend en dat voor een merk als Hazett.
Ik wacht het 2e kopje niet eens af, maar annuleer de order.

Nu weet ik hoe het niet moet en dat is ook wat geleerd.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Merk zegt niet zoveel meer helaas. Ik had een Gedore digitale schuifmaat die echt tot in het laatste detail totaal ruk was. Ik geef toe, dat is ook een kunst. Zelfs als je het bij temu bestelt voor 63 cent zit er nog wel iets goeds aan.

En ongeveer zoiets met een setje T grip torx van Facom. Krom, koppen niet heel degelijk, slipt in de greep.

Nee, je hoeft niet meer blind Gedore, facom, hazet, etcetera meer te kopen :roll:
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

PB dan maar. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 jul 2025 21:51 PB dan maar. :mrgreen:
Het enige gereedschap dat wij als kinderen niet kapot kregen...
Wereld spul PB!

(Al laat de lak van de rainbow inbusseleutels wel los)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
mjeuring

Bericht door mjeuring »

hainjedaf schreef: 13 jul 2025 15:57
hugo stoutjesdijk schreef: 12 jul 2025 21:51 PB dan maar. :mrgreen:
Het enige gereedschap dat wij als kinderen niet kapot kregen...
Wereld spul PB!
Ergste dat mij gebeurd is met een PB inbussleutel 6, is dat hij krom geworden is omdat ik een 12.9 bout los moest draaien. Ik had er een stuk pijp op gezet van een centimeter of 40. Voor bitjes mag ik overigens graag Wera gebruiken. Heb overigens wel wat meer Wera spul. Mooi maar (te?) duur.
JanSr

Bericht door JanSr »

Misschien wel het leukste van mijn bezigheden is het verrassingselement.
Restauraties en modificaties aan platbodemlieren doe ik inmiddels zo’n veertig jaar en nog steeds word ik zo nu en dan bij verrassing genomen.
De ezel en de steen? Zal een rol spelen, maar belangrijker is, dat ik bezig ben met 125 jaar oude techniek met ook 125 jaar oude gewoontes omtrent nauwkeurigheden, passingen en toleranties.
Zwaardliertje.jpg
Rond 1900 vond in één generatie, dus in pakweg 25 jaar, de overgang plaats van houten beroepsschepen naar ijzeren schepen. De zeilende vrachtvaart en de grotere visserij ontdekten de voordelen van ijzer boven hout. De hele techniek daaromheen volgde die trent: voor het zeilen en zwaarden hijsen, masten strijken en ankeren kwamen er lieren met staaldraden, in plaats van spierkracht en manilla touwwerk. Voor de ouderen onder ons is de geur van krakend manilla en blaren op je handen nog verbonden met de nostalgie van “de oude tijd,” zeker ook door de revival van de botters.
Al die ijzeren onderdelen werden geklonken als ze aan elkaar vast moesten, want lassen bestond nog niet.

De lieren-industrie uit die tijd standaardiseerde zich op moduul 6 voor de tandwielen. Waarom weet ik niet, maar het is een feit. Het is mij dan ook een raadsel waarom Strikwerda koos voor moduul 4 voor zijn hedendaagse lieren, die je vindt op vrijwel alle bruine vloot schepen. Niets is dus uitwisselbaar, wie weet was dat wel de reden.
Al die tandwielen werden gegoten uit grijs gietijzer. De treksterkte van dit materiaal is minimaal en rek is nauwelijks aanwezig. Het materiaal is wel zeer slijtvast en is goed bestand tegen druk. Bij de gebruikelijke bedieningsfouten breken er dikwijls tanden uit en dan ben ik aan de beurt.
Dat gietwerk is hoogst onnauwkeurig, ik schreef daar al eerder over. En dan zou je denken, dat de hartafstand van die tandwielen wel royaal zou zijn gekozen. Want evolvente tandwielen, waar we het hier altijd over hebben, kunnen vrij grote variaties in hartafstand overbruggen.

Als er zo’n lier met afgebroken tanden op mij af komt, is de standaardreactie dan ook: een voorstel om nieuwe stalen tandwielen te monteren in plaats van het gietwerk. Die tandwielen zijn in de gebruikelijke tandentallen uit voorraad leverbaar voor heel redelijke prijzen.
De klus bestaat dus uit: tandwielen bestellen, gaten op maat maken, spiebanen erin, lier uit elkaar, monteren en klaar. Soms ook nieuwe assen en bussen, afhankelijk van het slijtagepatroon.

Behalve deze laatste keer: De hartafstand van de gietijzeren geklonken lagerbussen in de lierschilden bleek te klein voor de nieuwe tandwielen: na montage zat alles muurvast.
Er zijn dan een paar mogelijkheden. De simpelste: De gaten uitkotteren tot een grotere hartafstand en bussen inpersen. Bronzen bussen zijn standaard leverbaar voor asmaat 30, de meest voorkomende asmaat.

De lierborden tegen elkaar aanbouten en voor de freesbank zetten is niet ingewikkeld.
Kotter opstelling Zwaardlier.jpg
Ik heb nog een ca 40 jaar oude Russische kotterkop, die merkwaardig precies doet wat ik wil.
Dit is het resultaat:
Bronzen bus.jpg
Ingewikkelder zou zijn: de gietijzeren lagerbussen een stukje verplaatsen.

Een laatste optie, een nieuw tandwiel met minder tanden, was toch al onbegaanbaar, omdat het oorspronkelijke tandwiel een aangegoten remtrommel had. Op het nieuwe tandwiel had ik al een nieuwe remtrommel gelast, na een omvangrijk stuk verspanen.

De laatste honderdste speelt bij dit soort werk geen enkele rol. Op één ding na: de perspassing voor de bronzen bussen in de uitgekotterde lagerbussen

Vanaf nu meet ik de hartafstanden na vóór ik de tandwielen bestel, dat is zeker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

JanSr schreef: 02 aug 2025 20:29 Ik heb nog een ca 40 jaar oude Russische kotterkop, die merkwaardig precies doet wat ik wil.
Dit is het resultaat:
Daar heb je de hartafstand toch heel wat moeten corrigeren.

Mooi dat ze zolang geleden met de beperkte middelen van toen, spullen maakten die tot op vandaag goed gewerkt hebben. Knap gedaan.
Plaats reactie