Zelfbouw draaibank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
mostudio
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door mostudio »

Spindel harden en na slijpen kost rond de 400 a 500 euro.
Dit is zonder bon.
Ik heb 400 euro betaald voor mijn bt30 spindel te laten harden en slijpen.
Dit is op max runout van alle vlakken 5 uM gebeurt.
Dit is nodig als je met spindel lagers aan de gang gaat uit de 7000 serie.
Mijn spindel loopt na drie uur op 7900 rpm handwarm 28 graden boven omgevings temperatuur.
De slijperrij heb ik wel een adres van.
Deze heer heeft in het verleden gewerkt voor spindel bouw hij is nu voor zijn zelf begonnen.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

nico schreef:Neem voor de lagerdiameter as aan klauwplaat zijde een as maat niet kleiner dan 1/4 maximale draai diameter.
Dan zit ik met die 50mm wel goed. Mocht er al eens ooit wat groters opgespannen zijn dan is het een groot werkstuk waar een kleinere diameter daadwerkelijk van gedraaid word, of iets zachts zoals POM.
Kies draaggetal van de lagers klauwplaat zijde niet kleiner dan Co 48000 N, dit in verband met krachten bij het uitrichten van het werkstuk. Hamerslag geeft al snel een puntbelasting van 10/20KN.
Dank voor de tip; daar had ik nog niet aan gedacht. :P
Pleit toch weer voor kegellagers of extra radiaal-lagering.
Langsslede moet zijn stijfheid krijgen van de basis, daarom buigstijf in X-as en Z-as, maar torsie slap in X-Z vlak.
..
dwars geleiding boven slede buigstijf in X-as en Z-as, mag torsie slap zijn in X-Z vlak.
Dat kwartje valt nog niet helemaal, maar dat komt nog wel.
Uit gaande dat de hardlijn hoofdas de Z-as is.
Ja, laten we maar de standaard aanhouden: Z is in de richting van de spindel, X er haaks op.
Het dwarsgeleidings-gedeelte in de langsslede buigstijf in X-as en Z-as, maar ook torsie stijf in X-Y-Z en vlak.
Arie Kabaalstra schreef: en "The Fun Part" is.. als je zuiver werk moet maken.. dan "Ros" je alles tot een millimetertje overmaat er met grof geweld van af..
En pak je dan HM wisselplaten en gaat de bank stuiteren, dan brokkelt het snijkantje vrolijk af. Lijkt wel frezen :lol:
mostudio schreef:Spindel harden en na slijpen kost rond de 400 a 500 euro.
Dit is zonder bon.
Ik heb 400 euro betaald voor mijn bt30 spindel te laten harden en slijpen.
Dit is op max runout van alle vlakken 5 uM gebeurt.
Dit is nodig als je met spindel lagers aan de gang gaat uit de 7000 serie.
Voor een spindel die 24/7/365 draait is dat absoluut nodig. Maar zoals Dan Gelbart zei in een van z'n video's: precisie is niet nodig om het te laten werken, maar om het lang te laten werken. Voor een draaibankje in de hobbyschuur veel minder spannend.
Als de klauwplaatkant 2x hoeklager en de andere kant sferisch is kom ik wel weg met 'gewoon' draaiwerk in 1 opspanning of samenstellen uit losse delen.

Zal de manier wel niet wezen. Weet ik. Maar ik hou het budget ook in de gaten, en vooralsnog zet ik dat op 1000 euro bovenop wat ik al heb liggen. Is geen harde grens, meer 'ter voorkoming van exploderend kostenplaatje'. Is zelfs erg krap, maar dat dwingt tot nadenken. Maar als ik voor ca. 3000 euro een complete CNC-frees kan bouwen dan moet ik met 1000 euro aan 'andermans afval' een aardig eind komen voor dit project.
Aan de andere kant: de spindel van die CNC-frees neemt ook een hele grote hap van de totaalkosten voor z'n rekening...

Is er ergens een beetje nauwkeurige 'stalen pijp' te koop eigenlijk?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. maar da's Taaie meuk.. en niet specifiek stijf.. Hydrauliekleiding.. naadloos precisie buis..
is gemaakt dat het zo in knelfittingen kan.. makkelijk te buigen.. ik heb er een Minibike frame van gemaakt.. met een vakwerkje wordt het wel stijf.. :)

Dikwandige buis is wel te krijgen.. meestal niet zo zuiver.. maar dat is wel zuiver te maken.. op een draaibank.. Kip-ei.. :mrgreen:
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik zie niet vaak glad gedraaide standaard buis. Da's meestal knap ribbelig.
20MnV6/E470 machinebuis is een optie...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tiny
Contacteer:

Bericht door Tiny »

naadloze hydrauliek(cilinder)buis heeft een heel aardige rondloop binnen/buiten en een gladde buitenzijde. Vroeger vaak genoeg de buitenzijde terug laten schuren om direct te laten coaten. Veul goedkoper dan EN een dikkere buis en dan afdraaien over 3-6 meter :lol:

Maar wat te denken van een kant en klaar spindel uit het verre oosten ??
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Bedoel je dan de buis waar hudrauliekcylinders van gemaakt worden, of die de olie transporteren?
Die laatte, waar Arie z'n minibikeframes mee maakt en ik ooit m'n motorrekjes, valt nog best tegen; ik kom <0,25% niet-recht tegen, dus 2,5mm per meter. En dat noemen ze al precisiebuis. Verder heb ik wel eens wat van dat spul laten draaien, maar dat leverde vooral veel gevloek op van de draaier.

Maar in buis is er genoeg te vinden. Als het nodig is kan ik met zoiets wel wat. Of het ook te krijgen is in kleinere stukken is vraag nummer 2.
Massief is er zowiezo genoeg leuks te vinden. Die meneer van borenexpress heeft nog wel een bruikbaar stukje 16MnCr5 liggen, moet de machine zelf maar het gat erin maken (ucheuche..)

Nouja, er is wat te krijgen mocht dat nodig zijn.

Kwa oosterse spindels vind ik eigenlijk niks dat me zint. Kleine spindeltjes tot 20mm doorlaat zijn te vinden (spindel van een Sieg C3 bijvoorbeeld), groter dan kom ik al gauw op de echt serieuze types uit met bijbehorende afmetingen/gewichten/prijzen. Iets als bijvoorbeeld van een Sieg C10 oid vind ik niet.
Deze toko is misschien nog interessant.
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Ok, budget, maar deze is wel heel mooi als basis.
http://www.dunhamtool.com/precision_spi ... stock.html
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Ik bedoelde de leiding.. niet het materiaal voor de cilinders.. dat zou beter zijn.. ik heb bij mijn eerste baas ook wel buis aangetroffen met een gladde binnenkant.. kon je zo een cilinder van maken.. dat zou mooi spul zijn voor een hoofdspil..
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Je roept hudrauliekcylinders, Zijn die zuigers die daar inzitten massief ?
Dat is natuurlijk wel mooi materiaal
In theorie kan ik praktisch alles
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

veteq schreef:Ok, budget, maar deze is wel heel mooi als basis.
http://www.dunhamtool.com/precision_spi ... stock.html
Die is heel mooi als basis. Maar inderdaad, budget :lol:

Nog eens over die lagers, want dat is ook even een hoop informatie die ik naar m'n hoofd geslingerd krijg van meneer SKF en Timken...
nico schreef:Kies draaggetal van de lagers klauwplaat zijde niet kleiner dan Co 48000 N, dit in verband met krachten bij het uitrichten van het werkstuk. Hamerslag geeft al snel een puntbelasting van 10/20KN.
Ik neem aan dat je dan C0,r bedoelt? En danvan de samengestelde lagering neem ik aan?

Hou ik nog even mijn 50mm asdiameter aan, dan heb ik zo'n beetje:

- 2x 30210 J2/Q en shimmen is een goedkope oplossing die immens grote krachten op kan nemen. Maar al bij lichte voorspanning zakt het toegestane toerental met vetsmering onder de 2000rpm. De iets kleinere 30210 komt wat hoger, maar de 4000rpm die een ai draaibankje haalt en die iedereen zo fijn vind alsnog niet. Oliesmering is zeker in een O-opstelling niet helemaal triviaal vanwege het pomp-effect van die rollen en valt af, maar er is eventueel nog wel vet te vinden met een laagvisceuze basisolie.
Die dingen vallen dus niet af. Of de rondloopnauwkeurigheid acceptabel gaat zijn als je 2 gewone types in O-opsteling paart krijg ik niet uitgevogeld; als ik zo wat rondneus dan valt dat niet altijd mee.
Gepaarde types vind ik alleen in grotere buitendiameters met lagere reference-speed.
Kweenie, het voelt toch niet helemaal lekker.

- 2x 7210, GA type, dus met lichte preload bij gepaarde opstelling. Uitgaande van jouw 48kN dan komt de C0 met 31kN net kritisch uit voor 1 lager, maar 2 stuks halen het wel; C0, paartje=2 C0, enkel.
Toerentallen zijn geen enkel probleem met die lagers al gooi ik er smurfensnot in als smering.

- 2x hoekcontact plus extra radiaallagering. Met naaldlagers kom ik er dan niet hard (toerentallen), maar een extra 6210 C3 erbij kan altijd en kost 'bijna niks'. Is dat zinvol?
spikee

Bericht door spikee »

hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:En pak je dan HM wisselplaten en gaat de bank stuiteren, dan brokkelt het snijkantje vrolijk af. Lijkt wel frezen
Precies. ;-)
DaBit schreef:Die as mag van mij achteraan gewoon schuiven in het lager.
Vonden ze bij AI ook, maar dan aan de voorzijde.
( cilinder lager voor, 2 hoekcontactlager achter geloof ik )
Ja, als je as opwarmt komt de boel naar voren, conventioneel merk je dat minder dan CNC, maar dat kunnen we dan weer compenseren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Dat is die Sieg C3 spindel. Die vind je over het hele Internet. arceurotrade levert 'm ook bijvoorbeeld.

Ik vind 'm niet heel handig voor zelfbouw. Weinig ruimte voor fatsoenlijke lagers (die Chinezen gebruiken normale kogellagers), de hoekcontactlagers moeten perse aan weerskanten van de as zitten wat voor zelfbouw niet extreem handig is, eigenlijk alleen in het midden aan te drijven, te kort om zowel aan te drijven als nog een encodertje toe te kunnen voegen.
hugo stoutjesdijk schreef: Vonden ze bij AI ook, maar dan aan de voorzijde.
( cilinder lager voor, 2 hoekcontactlager achter geloof ik )
Wat eigenlijk helemaal geen gekke constructie is, behalve dat de lagerboringen dan weer zo lekker nauw komen.
Ja, als je as opwarmt komt de boel naar voren, conventioneel merk je dat minder dan CNC, maar dat kunnen we dan weer compenseren.
Los daarvan is het volgens mij meestal niet zo spannend of dingetje X op een draaideel nou 20,00 of 20,05mm lang is.

Als je nu een lagerboring in een blok aluminium gaat draaien of kotteren van 90-120mm diameter, hoe diep kun je dan komen voordat zaken als verende beitels te lastig gaan worden?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Los daarvan is het volgens mij meestal niet zo spannend of dingetje X op een draaideel nou 20,00 of 20,05mm lang is.
Hangt er helemaal van af wat voor werk je wilt maken.. als ik een Wijzerplaat zitting 0.05 mm te diep zet.. dan klopt de positie van mijn Tube niet meer... en kan het zo maar zijn dat mijn horloge zo lek is als een biezen mandje..

Hoe dan ook.. ik zou er persoonlijk ALTIJD voor kiezen de vaste lagering bij de klauwplaat te hebben.. de Loslagering kan achterin de kop..
Plaats reactie