3D Printers (kwaliteit en prijs)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

WillyH
Donateur

Re: 3D Printers (kwaliteit en prijs)

Bericht door WillyH »

Arie Kabaalstra schreef: 05 mei 2024 14:08
'k zie het als het "Abrupte aangrijpen" van een Droge koppeling op een Ducati.. als je net van een Motorfiets met een Natte koppeling komt.. is dat even wennen.. als je dan eenmaal de Subtiliteit beheerst om met een dergelijke koppeling om te gaan, wil je nooit meer wat anders.. (eigenlijk net zoiets als die Verstokte Zündapp rijder in mijn klas op de MTS.. die ook een Honda SS had.. en 't ding nooit in zijn vrij kreeg door de veel kortere schakelwegen, terwijl ik, als Suzuki rijder steevast misschakelde op een Zündapp)
*off-topic*
Als oud Honda SS rijder (1974) denk ik eerder aan veel te grote voeten in nog grotere lompe schoenen als oorzaak van niet in vrij krijgen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

*off-topic*
Neuh.. dat viel nog alles mee.. ik had toen schoenmaat 44, en daarmee zo'n beetje de grootste schoenmaat van mijn klas, toendertijd droeg ik "Shitkickers'' ofwel Zwarte bergschoenen, met Rode veters..
Afbeelding
Veel lomper dan dat gaat niet... desondanks had ik er geen enkele moeite mee op mijn Suzuki GT50P.. 't was in zijn geval puur dat ie gewend was aan de lange schakelwegen van zijn Zündapp..
Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Hier nog een meneer die eigenlijk wel zegt waarom je voor bambu moet gaan :)

https://youtu.be/b4ysZD0tYH0?si=W8Q_ug5H4W6f5jVN
Arie Kabaalstra
Contacteer:

met een "BedSlinger" zonder kastje erom heen, die dingen nemen weer meer ruimte in..
Arie Kabaalstra
Contacteer:

'k heb de afgelopen dagen wat Youtroepfilmpjes bekeken, de Creality K1C, en de BambuLabs P1S liggen op papier dicht bij elkaar, echter... zijn mij een aantal dingen opgevallen.. de Creality heeft een "wiper" om de Nozzle even schoon te poetsen.. die heeft de Bambu ook, maar bij de Bambu zit ie op het bed, bij de Creality op de Plaat.. hetgeen betekent dat je niet zomaar een willekeurige plaat even in de K1C kan plaatsen..
Da's niet handig.. dus een eerste Modificatie zal dan zijn.. Wiper eraf knipp'n en op het bed monteren..
verder.. de Nozzles van de K1C zijn ook "propierarty" ofwel speciaal gemaakt voor DIE printer.. Hmm.. de Bambu schijnt wel "redelijk gangbare universele Nozzles" te gebruiken..
Nou heb ik 2 Draaibanken, en een gaatje van 0.4.. is geen klein gaatje.. in mijn belevingswereld..

Afbeelding

Zo'n Nippeltje draaien, da's de rotmoeite.. :lol: Stukkie rond in de Draaibank, vlakken, Draadje snijden, gaatje boren, afsteken, en dat 10 keer herhalen..
Dan een lange moer in de klauwplaat, met een aanslag achterin, nippel erin draaien, vlakken, gaatje boren Ø0.4, conusje draaien, stukkie rechtuit, en dat herhalen tot je voorraad op is..
(wel 't handigste om dat op de EMCO 5 te doen, omdat de EMCOturn 120 de verkeerde kant op draait, en dus los kan komen.. of.. ik moet em andersom maken, want bij boren draait de "120" wel gewoon de goede kant op.. en eventuele lengteverschillen.. die corrigeert ie wel bij het "nullen" op het bed..

Afbeelding

Deze daarentegen.. bestaan uit minimaal 3 onderdelen, en dan nog een aantal speciale gereedschappen om ze samen te stellen.. ik sla wel even over..

ik denk dat er van de 307 eerdergenoemde redenen er toch een groot aantal als sneeuw voor de zon aan het verdwijnen zijn..
de mogelijkheid om gewoon "universele" buildplates aan te kunnen schaffen, of gewoon zelf een Doosje Nozzles te draaien.. dat staat me wel aan..
Tuurlijk.. ik zou een K1C ook wel kunnen modden.. maar dat is nou net niet wat ik wil met een Printer.. Mijn 2D printer heb ik immers ook niet gemod..
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Maak het vooral niet te ingewikkeld, een hardstalen nozzle kost welgeteld €17... of €34 incl. alle elektra componenten.
Als je hobbymatig print, en dan ook af en toe een CF filament, moet je die misschien 1x per jaar vervangen.

https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/pro ... 5475306715
Arie Kabaalstra
Contacteer:

P1-Engineering schreef: 11 mei 2024 22:11 Maak het vooral niet te ingewikkeld, een hardstalen nozzle kost welgeteld €17... of €34 incl. alle elektra componenten.
Als je hobbymatig print, en dan ook af en toe een CF filament, moet je die misschien 1x per jaar vervangen.

https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/pro ... 5475306715
Eens, maar als ik één keer een programmaatje maak voor een Nozzle, en die opsla op de PC naast de Draaibank, 1.2510 of 1.2842 heb ik meestal wel "in huis", en dan is het niet meer dan een Boortje 0.4 en een boortje 1.8 in de machine, Nulpuntje invullen, stukkie staal erin.. start heien, en als't ding klaar is.. even roodheet stoken, en een badje geven. ontlaten hoeft niet eens.. gewoon glashard is zacht genoeg.. :lol:
en dan heb je ze op voorraad.. want.. dat zul je net zien.. als je'm eens moet vervangen.. dan is dat net op het moment dat je er haast mee hebt.. (en je weet inmiddels hoe het hier met de post gesteld is.. )

niet dat ik dat soort dingen meteen ga doen.. maar de wetenschap dat het gewoon kan, omdat het "Gangbaar spul" is wat eenvoudig te maken is.. dat bevalt me wel..
't is net als met mijn motorfiets indertijd.. ik kwam erachter dat de lagerzittingen hun houdbaarheidsdatum naderden.. bestellen kan.. maar ik heb besloten de oude eruit te persen, op te meten, en na te maken in een hardere staalsoort, en dat had ik in 2 uurtjes klaar... en van een betere kwaliteit dan wat er uit Italië geleverd zou worden..
pe1mix
Contacteer:

Bericht door pe1mix »

Kijk ook eens naar de Flashforge Adventurer 5M pro.
Leuk printertje en vergelijkbaar met de Creality en Bambu.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

1mix schreef: 11 mei 2024 22:23 Kijk ook eens naar de Flashforge Adventurer 5M pro.
Die stond in den beginne bovenaan mijn Shortlist.. mogelijk kan deze plaats 2 weer innemen achter momenteel toch de Bambu P1S.. daarmee de Creality K1C naar Plek 3 verwijzend..

Zijn er dingen waar ik op moet letten, of rekening mee moet houden bij de 5M?

Ok.. de "gewone 5M" stond op mijn shortlist.. deze was even aan mijn aandacht ontsnapt.. wel duidelijk een Propietary nozzle..maar goed.. als dat 't dan ook maar is?.. wat weer wel mooi is, dat je em makkelijk en snel kan wisselen zonder gereedschap!..knoppies indrukken, nozzle eruit sleuren, nieuwe erindrukken.. klaar..

de Adventurer 5M, heeft geen zijwanden, en is daardoor veel goedkoper, mar dan moet ik weer op zoek naar Plexiglasplaten, en iets verzinnen om ze netjes op de Printer te monteren..
de 5M Pro heeft ook standaard filters in de behuizing, en de mogelijkheid om de lucht in de behuizing te circuleren.. Nice.. I like that..

Wat bij een Review genoemd wordt is het "vervelende" wat je bij meerdere printers ziet, de spoel met Filament hangt achter de machine, maar zoals ik al gezien heb.. je kunt de spoel ook in een Droogbox zetten naast de machine.. problem solved!..

Hij kan ook met meerdere Slicers werken..

Als ik het goed zie, is een Slicer eigenlijk niet meer dan een Stukje CAM software voor je Printer?, Ik heb Prusa Slicer inmiddels op mijn PC staan, en daar kan de 5M pro ook mee aan de slag..Goed om te weten..
Geldof

Bericht door Geldof »

Leuk draadje maar een heel simpele oplossing.

Na jaren met 3D printers te hebben gespeeld en div merken heb gehad is er maar 1 antwoord op het moment.

Bambulabs P1S is de beste keus
Bambulabs A1 met AMS light is 2e keus
en als je niet veel formaat nodig heb voor onderdelen enz, dan de A1 mini.

Al de andere zitten hier ver achter qua kwaliteit, snelheid en gebruikersgemak.

Bambulabs X1C is leuk maar veel te duur voor het verschil met de P1S en andere merken doen niet mee in deze range van printers.
Creality is leuk maar altijd ellende
Prusa is goed maar loopt jaren achter
de rest doet gewoon niet mee qua kwaliteit en snelheid. en de AMS van Prusa en andere merken is niets vergeleken met de Bambulabs.

Probeer het en je blijft lachen met elke print.,
Click buy play
Tonybryden
Contacteer:

Bericht door Tonybryden »

Tegen de tijd dat Arie over gaat tot koop is er een nieuw model uit van de p1s.
Je kan er een verhaal van maken zoals je wilt, ondervinden is toch de beste optie welke goed is voor jou.
pe1mix
Contacteer:

Bericht door pe1mix »

Arie Kabaalstra schreef: 11 mei 2024 22:52
1mix schreef: 11 mei 2024 22:23 Kijk ook eens naar de Flashforge Adventurer 5M pro.
Zijn er dingen waar ik op moet letten, of rekening mee moet houden bij de 5M?
Heb de 5M pro net in huis, als vervanging voor mijn oude Ender 3D pro.
Veel ervaring heb ik er dus nog niet mee :lol:
Enige nadeel wat ik nu zie is dat deze geen "nozzle wiper" heeft.
Verder hebben ze allemaal wel iets, ik vond deze netjes geprijsd (EUR 519) voor wat je er voor krijgt.
Creality heb ik het zelf niet meer zo mee, mijn Ender 3D pro heb ik uiteindelijk nog veel aan gemodificeerd voordat ik tevreden was.
Ik gebruik mijn printer voornamelijk voor mechanische dingen waarbij het uiterlijk niet zo nauw komt.
Beugeltjes om iets in een zelfbouwproject te monteren bijvoorbeeld.
Het standaard bed wat bij de 5M pro zit moet gebruikt worden met een kleefmiddel en daar houd ik niet zo van.
Ik heb er daarom een "PEI Sticker Sheet" bij gekocht.
Zonder printlak o.i.d. meteen printen, PLA gaat goed, PETG ben ik nu aan het testen en lijkt ook goed te gaan.
De printer was toen het goedkoopste bij 3DJake, de toebehoren bij 123-3D.

https://www.3djake.nl/flashforge/adventurer-5m-pro
https://www.123-3d.nl/Flashforge-Advent ... 15740.html
Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Foto's graag !

Ik zie de meerwaarde van een "nozzle" wiper niet echt print al een jaar of 12 zonder.
pe1mix
Contacteer:

Bericht door pe1mix »

Quepee schreef: 12 mei 2024 12:06 Ik zie de meerwaarde van een "nozzle" wiper niet echt print al een jaar of 12 zonder.
Dat hangt van je manier van levelen af.
Met bijvoorbeeld een BLTouch (probe) heb je die sowieso niet nodig.
Andere printers levelen door de nozzle tegen het printoppervlak te duwen en dat te detecteren.
Dan is het fijn dat je nozzle vrij van printresten is, maar dat is handmatig uiteraard ook prima te doen :lol:
Plaats reactie