iemand een vacuum bed in de aanbieding en of pomp ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

permeke

Re: iemand een vacuum bed in de aanbieding en of pomp ?

Bericht door permeke »

wat gebeurt er met de afgezogen koelvloeistof eenmaal ik door mijn plaatmateriaal ga ?
spuit die aan de uitgang van de pomp er uit ?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Beter van niet, ligt aan de pomp of die dat leuk vind.
Ook een reden om er een buffertank tussen te zetten, en tussen tank en pomp dan ook nog een filter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

permeke schreef: 11 dec 2025 12:16 wat gebeurt er met de afgezogen koelvloeistof eenmaal ik door mijn plaatmateriaal ga ?
Ik gebruik nooit vloeistoffen op de vacuumtafel. Dat wordt de pomp ingezogen en dat gaat op termijn niet goed.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Met een vloeistofringpomp kan dat toch? Dat vertelde meneer vakuumtisch me tenminste.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
permeke

Bericht door permeke »

Ballegooijen schreef: 11 dec 2025 13:24
permeke schreef: 11 dec 2025 12:16 wat gebeurt er met de afgezogen koelvloeistof eenmaal ik door mijn plaatmateriaal ga ?
Ik gebruik nooit vloeistoffen op de vacuumtafel. Dat wordt de pomp ingezogen en dat gaat op termijn niet goed.
ik MOET koelen in mijn aluminium. Zoals iedereen die met iets anders dan hout werken.

Beetje vreemd dat er bij vakuumtisch niks te melden valt over Buffer, ontvochtiger en what else.
Aangezien ze varia pompen verkopen zou je toch iets anders vermoeden.
Laatst gewijzigd door permeke op 11 dec 2025 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
permeke

Bericht door permeke »

ik begin toch sterk te twijfelen of dit allemaal wel de moeite is voor mij.:)
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

permeke schreef: 11 dec 2025 15:11 ik begin toch sterk te twijfelen of dit allemaal wel de moeite is voor mij.:)
Dat ligt er aan hoe makkelijk je het op andere manieren kunt doen. Net nog 6 plaatjes alu staan contouren, met 3 M4 schroefjes op een malletje geschroefd. Ja, dan moet ik van de voren de montage gaatjes boren, maar dat scheelt me de volgende gang dan weer een gereedschapwissel.

Je kunt je alu ook met folie beplakken, is al eerder gemeld. Dan je freesdiepte exact door het materiaal heen zodat de folie heel blijft, dan heb je een hoop uitdagingen minder.
Maar opspannen is een deel van 'het vak' en vacuüm is geen toverstafje.
permeke

Bericht door permeke »

ik werk al een tijdje met dit : https://www.shjune.net/product-p-79483.html

Eding Z compensation en ik graveer 0,08 diep. Werkt prima.

ik dacht dat ik nog luier kon zijn met een vacuum. wellicht niet.
In tegenstelling tot sommigen hier geil ik niet op de techniek, wel op de uitkomst.

Ik stuur nog een mailtje naar vakuumtisch en hoor.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Het lijkt er sterk op dat er hier wederom een stevige begrips verwarring gaande is.

De TS schrijft hierboven dat hij 0,08 mm diep wil graveren terwijl verder de hele discussie gaat over gaten die volledig door het materiaal heen gaan.
Het grote rpobleem met de klem van de TS is dat niets garandeert dat het materiaal echt goed vlak is en blijft, als je dan 0,08 mm diep graveert gaat dat met regelmaat fout denk ik, met een vacuumtafel trekt het vacuum het plaatje wel goed vlak en is graveren op 0,08 mm geen probleem.
Of het plaatje goed vlak wordt getrokken ligt natuurlijk wel aan de grootte van het plaatje en de vacuumtafel, moet wel een beetje kloppen qua maatvoering natuurlijk.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Mooiste is wel dat er op de eerste pagina iemand een 600x400 plaat aanbied waar hij volgens mij mee uit de voeten kan .🤣
permeke

Bericht door permeke »

Quepee schreef: 11 dec 2025 16:32 Mooiste is wel dat er op de eerste pagina iemand een 600x400 plaat aanbied waar hij volgens mij mee uit de voeten kan .🤣
So what ?, dan heb ik nog maar de plaat. De rest komt er dan nog bij, wat net de hele overweging ter discussie brengt.
je moet het hele draadje lezen hé.
permeke

Bericht door permeke »

benkr schreef: 11 dec 2025 16:17 Het lijkt er sterk op dat er hier wederom een stevige begrips verwarring gaande is.

De TS schrijft hierboven dat hij 0,08 mm diep wil graveren terwijl verder de hele discussie gaat over gaten die volledig door het materiaal heen gaan.
Het grote rpobleem met de klem van de TS is dat niets garandeert dat het materiaal echt goed vlak is en blijft, als je dan 0,08 mm diep graveert gaat dat met regelmaat fout denk ik, met een vacuumtafel trekt het vacuum het plaatje wel goed vlak en is graveren op 0,08 mm geen probleem.
Of het plaatje goed vlak wordt getrokken ligt natuurlijk wel aan de grootte van het plaatje en de vacuumtafel, moet wel een beetje kloppen qua maatvoering natuurlijk.

Graveren komt er bij kijken ja, alsook gaten etc.
0,08 is niet echt een probleem hoor met de Z compensation.
ziehier : https://sonicmessiah.com/tab-telefunken ... -v672.html
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Gelijk heb je. Als je niet eens meer een beetje kunt brainstormen dan heeft zo’n forum ook niet veel nut.
Alle kanten bestuderen en doen wat jouw uitkomt, niet zoals anderen vinden hoe het moet.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Quepee schreef: 11 dec 2025 16:32 Mooiste is wel dat er op de eerste pagina iemand een 600x400 plaat aanbied waar hij volgens mij mee uit de voeten kan .🤣
Dat leek mij ook al! Een 3mm MDF plaatje er tussen en de koelvloeistof loopt niet in de vacuum pomp als je door het materiaal gaat...

Overigens snap ik er helemaal niets meer van; TS graveert 0.08mm diep maar maakt zich zorgen voor als hij door het materiaal heen gaat? ;-). Verder gebruikt hij nu een klem waar maximaal 230mm x 160mm in kan die blijkbaar heel goed voldoet :shock:

(OK, ik kan het wel raden; frontplaten met doorgaande gaten waar tekst bij gegraveerd wordt, en toekomst gerichte afmetingen...) .
Plaats reactie