Tandriem-overbrengingen hoe&wat

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Zee&Zee
Donateur

Re: Tandriem-overbrengingen hoe&wat

Bericht door Zee&Zee »

Ik heb die dingen gebruikt op een CNC... dus enige eerste hands ervaring, wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb natuurlijk.... maar het risico op een forum is toch wel een beetje dat iedereen een GOEDBEDOELDE mening heeft nav datasheets en/of ergens op andere plekken op internet gevonden info, en het soms wat moeilijk filteren wordt op 'de juiste info' nav de vraagsteller..
( Ik heb er zelf vaker last van hier op het forum, dat hoort natuurlijk een beetje bij het leerpproces, eerst veel theorie tot je nemen en dan in de praktijk toepassen om je eigen mening te vormen, maar soms is een conclusie ook wel fijn )

Mijn meningen gebaseerd op mijn ervaringen:

@andre
Neee....niet lijmen, niet verwarmen.......dat is nu net waarom je die klem gebruikt :shock:
Die dingen zijn zo gemaakt dat als je passingen goed zijn (as en gat pulley) hij eerst op de boring in je pulley vasttrekt en dan pas op je as. Handig als je de boel wilt uitlijnen.

@dabit niet ideaal als je geen volledig ronde as hebt, maar ik zou niet teveel panieken over dat stukje plat van 4 mm in je spanbus, dat loopt wel los met die overige 10mm aan rond erin (ehhhm... juist niet, snappie :mrgreen: ).

@Hugo boutjes zijn 12.9 en gedimensioneerd he. Daarom zijn bv steek sleutels ook oplopend qua lengte en dikte. Komt de torque die je bij normaal gebruik uitoefent een beetje overeen met de bout/toepassing, om lompe boeren een beetje tegen zichzelf te beschermen. Met andere woorden als je boutje knapt, ben je verkeerd bezig.

Die twee conussen in elkaar hebben niet veel kracht nodig om te klemmen. Heb je wel eens een morseconus gebruikt voor een draaibank/kolomboor, dan weet je dat zelfs zonder boutjes twee conussen verschrikkelijk vast zitten op axiale speling.

Maar goed .... in dit geval is je inbussleutel (beste is natuurlijk met torque sleutel aandraaien) eerder krom dan die boutjes, en dan zit je zowiezo al over de waardes waarop je ze hoort aan te draaien.
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 12 feb 2014 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

Lijkt mij ook dat je geen krimppassing of verlijming nodig hebt met die klembussen. En anders merk ik dat vanzelf.

Dat mijn assen niet helemaal in die klembussen gaan passen is wel mogelijk een probleem. De kogelomlopen ook; standaard end-machining voor BK12 lagerblokken is een stukje van d=10mm met een lengte van 15mm.
Nu kun je die Chinezen ook een tekening sturen met hoe je het bewerkt wil hebben, maar ik ben er geen fan van om Chinezen iets speciaals te vragen als je particuliere hoeveelheden nodig hebt. Vrachtwagen met spul naar binnen, overpakken in veel bubbeltjes en verpakkingstape, vrachtwagen naar de haven is waar ze goed in zijn.

Nog een vraagje: als ik in een datasheet van een riem het volgende lees: 'Specific spring rate (Cspez): 160.000N', hoe interpreteer ik dat? Dat-ie bij 160kN 1 meter/meter (100%) uit zou rekken?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur

Bericht door Zee&Zee »

De passingen staan onder "catalogue page" button op de maedler site. Bijvoorbeeld: http://smarthost.maedler.de/datenblaett ... 312_EN.pdf

Tip: Ik kijk daar bij maedler zowiezo altijd ff omdat de site niet altijd juist is met data/afmetingen.

Je assen: ze hoeve niet perse volledig erin te passen, wel ...zeg minimaal 3/4...om de klem nog goed te laten functioneren (mits je pulley tenminste over hetzelfde 3/4 deel valt he, scheef belasten gaat niet werken).

Maar...je verliest natuurlijk wel torque voor elke mm dat je klemoppervlak kleiner wordt, vandaar het advies van maedler om ze minimaal helemaal erin te plaatsen (denk ik).

Je andere vraag over de riemen heb ik geen antwoord op.
CNC you later
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zee&Zee schreef:Maar goed .... in dit geval is je inbussleutel (beste is natuurlijk met torque sleutel aandraaien) eerder krom dan die boutjes, en dan zit je zowiezo al over de waardes waarop je ze hoort aan te draaien.
Dat is ook m'n enige probleem met kleine imbussen (had Dabit ook al geconstateerd ;-) ), en dan vond ik de keuze met 1 enkele moer wel handig. Denk dat het in deze toepassing weinig verschil maakt.

(Waarschijnlijk is 'tussen duim en wijsvinger aandraaien op de korte kant van de imbus' al voldoende om de juiste klemkracht te geven.)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Linki
Contacteer:

Bericht door Linki »

Andre-vh schreef:

Ik zorg gewoonlijk dat het gat zeker 0.1 groter is dan wat ik moet hebben en dan mep ik het erop.
Is meppen nog nodig dan?
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

NOOIT ! op assen "meppen" je weet nooit of je met het getimmer
je as krom krijgt dan wel zit de schijf er scheef op, beschadig je lagers.
Persen is een stuk beter.

Laat dat timmeren maar over een een timmerman.... :lol:
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

Zee&Zee schreef:Je assen: ze hoeve niet perse volledig erin te passen, wel ...zeg minimaal 3/4...om de klem nog goed te laten functioneren (mits je pulley tenminste over hetzelfde 3/4 deel valt he, scheef belasten gaat niet werken).
Poelies zijn het probleem niet; die AT5 poelies voor 10mm riem zijn al 21mm 'dik' met flens meegerekend. Verder hoeft daar alleen een gat in, en lijkt het me weinig uitmaken waar de klembus nou precies in die 21mm zit (en die kan er helemaal in). Direct onder de riem is het beste uiteraard, maar ook daarbuiten is er royaal vlees genoeg.
Maar...je verliest natuurlijk wel torque voor elke mm dat je klemoppervlak kleiner wordt, vandaar het advies van maedler om ze minimaal helemaal erin te plaatsen (denk ik).
Mjah, dat over te brengen koppel geloof ik wel. Dat is al heel gauw ruim voldoende.
hugo stoutjesdijk schreef: Dat is ook m'n enige probleem met kleine imbussen (had Dabit ook al geconstateerd ;-) )
Stelschroef M3 binnenzeskant is 1,5mm, van een gewoon boutje M2,5 boutje 2,5mm meen ik. Da's al een wereld van verschil. En hier hoef ik niet een boutje te gebruiken als 'krik', dat scheelt ook.

Voordeel van de inbusjes is wel dat je er vanaf de niet-motor kant bij kunt, en de centrale-moer types zul je eerst hard genoeg aangespannen moeten krijgen dat het spul niet mee ronddraait.

Voor die 6,35mm assen word de spoeling dunner en kom je wel al gauw bij de centrale-moer oplossingen uit.
(Waarschijnlijk is 'tussen duim en wijsvinger aandraaien op de korte kant van de imbus' al voldoende om de juiste klemkracht te geven.)
0,5Nm voorgeschreven aanhaalkoppel, ca. 50mm lang sleuteltje op de lange kant = 10N op het uiteinde van de lange kant, dus zeg een pak melk op het uiteinde als het ding horizontaal staat. Dan staat-ie toch al knap gebogen hoor.
Leeuwinga schreef:NOOIT ! op assen "meppen" je weet nooit of je met het getimmer
je as krom krijgt dan wel zit de schijf er scheef op, beschadig je lagers.
Ik zou ook echt niet weten wat ik zou moeten meppen....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Ik zou ook echt niet weten wat ik zou moeten meppen....
Deze kun je meppen....
8731

Ik heb het niet geopperd, Linski wil meppen...
Andre-vh

Bericht door Andre-vh »

Sorry mannen ik moet een bril had niet gezien dat deze spanbus ook aan de buitenkant een groef heeft en dacht verkeerdelijk dat alleen de binnenste kelmbus was gegroefd.
En dat meppen is figuurlijk bedoeld en dat doe je zeker niet op de as en dat ging trouwens over als je de riemschijf
op een stalen kern krimt en dan is de as niet in de buurt.
Maar op vliegen meppen dat is nooit slecht.
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
Plaats reactie