( Ik heb er zelf vaker last van hier op het forum, dat hoort natuurlijk een beetje bij het leerpproces, eerst veel theorie tot je nemen en dan in de praktijk toepassen om je eigen mening te vormen, maar soms is een conclusie ook wel fijn )
Mijn meningen gebaseerd op mijn ervaringen:
@andre
Neee....niet lijmen, niet verwarmen.......dat is nu net waarom je die klem gebruikt
Die dingen zijn zo gemaakt dat als je passingen goed zijn (as en gat pulley) hij eerst op de boring in je pulley vasttrekt en dan pas op je as. Handig als je de boel wilt uitlijnen.
@dabit niet ideaal als je geen volledig ronde as hebt, maar ik zou niet teveel panieken over dat stukje plat van 4 mm in je spanbus, dat loopt wel los met die overige 10mm aan rond erin (ehhhm... juist niet, snappie
@Hugo boutjes zijn 12.9 en gedimensioneerd he. Daarom zijn bv steek sleutels ook oplopend qua lengte en dikte. Komt de torque die je bij normaal gebruik uitoefent een beetje overeen met de bout/toepassing, om lompe boeren een beetje tegen zichzelf te beschermen. Met andere woorden als je boutje knapt, ben je verkeerd bezig.
Die twee conussen in elkaar hebben niet veel kracht nodig om te klemmen. Heb je wel eens een morseconus gebruikt voor een draaibank/kolomboor, dan weet je dat zelfs zonder boutjes twee conussen verschrikkelijk vast zitten op axiale speling.
Maar goed .... in dit geval is je inbussleutel (beste is natuurlijk met torque sleutel aandraaien) eerder krom dan die boutjes, en dan zit je zowiezo al over de waardes waarop je ze hoort aan te draaien.