Die in Bayern is inderdaad wat ver weg. Kost toch richting de 400 euro aan brandstof. overnachting, etc. om dat apparaat op te halen. Dan zou ik eens moeten kijken of er voor dame en kindertjes wat leuks in de buurt is en er een lang weekendje van maken.
Kijk ik naar de fotos dan lijkt er aan de geleidingen in de buurt van de kop toch wel wat slijtage te zien.
Nummer 3 is een heel rommelig ding op ronde geleidingen. Ziet er niet aantrekkelijk uit.
Nummer 2, die in meisjeslila, dat is misschien nog wel wat. Dichtbij genoeg om op een dag te gaan kijken en als het niks is te laten staan.
Hij zal wel niet voor niks een ander kleurtje gekregen hebben denk ik zo; dat kan omdat-ie er eerst zwaar aan toe was, of omdat de eigenaar het type mens is dat 3 dagen ziek is als er een vogel op de auto gescheten heeft. Maar dat type mens kliedert geen loshangende kabels mee lila...
D'r is in ieder geval genoeg leuks te vinden op die ebay kleinanzeigen.... Zowiezo wel iets om in de gaten te houden als je wat leuks zoekt.
Het idee van zelfbouw laat me ook nog niet los.
Gisteren een 2,5kW continu/4,7kW piek servootje (euh, laat dat 'tje' er maar vanaf) dat 30Nm en 2700rpm doet op de deurmat gekregen. 3000 wil-ie vast ook wel, 1:2 vertragen, 60Nm koppel op de hoofdas vanaf 0-750 toeren, tikje minder van 750-1500. Die 60Nm is wat zo'n Weiler MD260 ook ongeveer doet op z'n laagste toerenbereik: ideale aandrijfmotor voor een hoofdspindel voor een hobbybankje zou ik dus zeggen. Dan zou de 1,1kW servo op de Z-as kunnen; dan duw je met gemak ook dikkere boren nog staal in.
Dikke blokken aluminium heb ik laatst ook een kilo of 40 kado gekregen, en zo ligt er inmiddels veel wat een goeie toepassing zoekt
Ben nog niet heel hard aan een virtuele pas- en meetsessie / realitycheck toegekomen, heb me wel wat in zitten lezen inmiddels en me zitten verbazen over het lage aantal fatsoenlijke zelfbouw-draaibanken in vergelijking met freesmachines. Hugo heeft gelijk met z'n opmerking dat je eigenlijk meer dan 1500rpm wil zeker als je met wisselplaten aan de gang gaat (een asje van 1mm op 1rpm draaien en glad resultaat verwachten schijnt toch niet te gaan), maar als je dan een videootje tegenkomt van een draaibank waar met 4000rpm een ongelukje gebeurt...

. Misschien als ik later groot ben...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'