Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Re: Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?

Bericht door DaBit »

assink schreef: Misschien eens informeren naar deze?
http://link.marktplaats.nl/m962048556
Precies wat ik al dacht: als er 'n.o.t.k' of 'op aanvraag' staat moet het grof geld opleveren. Zo ook met deze en die anderen: vanaf 2500 euro. Mij een beetje te gortig voor wat gepruts in de hobbyschuur, en los daarvan heb je voor dat geld ook genoeg ander lekkers.
Arie Kabaalstra schreef: laten we zeggen dat 100 mm in Z meer dan genoeg is.. totale geleidingslengte zal dan 100 mm langer worden ex losse kop..denk dat ik er met 300 mm echt wel ben...
gevoel zegt me dat een Koker van 150x150 dan wel genoeg moet zijn..
Volgens mij wel; jij verspaant ook niet erg grof. Maar je kunt het altijd een keer in een simulatiepakket stoppen om het zeker te weten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Deze:
http://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anze ... 1-282-6061
Staat alleen dichtbij münchen, prijs lijkt mij heel redelijk gezien de multifix, klauwplaten en spantangen.

Dichterbij:
http://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anze ... 0-249-1320

Oftewel, je duits ff iets oppoetsen :lol:
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Die in Bayern is inderdaad wat ver weg. Kost toch richting de 400 euro aan brandstof. overnachting, etc. om dat apparaat op te halen. Dan zou ik eens moeten kijken of er voor dame en kindertjes wat leuks in de buurt is en er een lang weekendje van maken.
Kijk ik naar de fotos dan lijkt er aan de geleidingen in de buurt van de kop toch wel wat slijtage te zien.

Nummer 3 is een heel rommelig ding op ronde geleidingen. Ziet er niet aantrekkelijk uit.

Nummer 2, die in meisjeslila, dat is misschien nog wel wat. Dichtbij genoeg om op een dag te gaan kijken en als het niks is te laten staan.
Hij zal wel niet voor niks een ander kleurtje gekregen hebben denk ik zo; dat kan omdat-ie er eerst zwaar aan toe was, of omdat de eigenaar het type mens is dat 3 dagen ziek is als er een vogel op de auto gescheten heeft. Maar dat type mens kliedert geen loshangende kabels mee lila...

D'r is in ieder geval genoeg leuks te vinden op die ebay kleinanzeigen.... Zowiezo wel iets om in de gaten te houden als je wat leuks zoekt.

Het idee van zelfbouw laat me ook nog niet los.
Gisteren een 2,5kW continu/4,7kW piek servootje (euh, laat dat 'tje' er maar vanaf) dat 30Nm en 2700rpm doet op de deurmat gekregen. 3000 wil-ie vast ook wel, 1:2 vertragen, 60Nm koppel op de hoofdas vanaf 0-750 toeren, tikje minder van 750-1500. Die 60Nm is wat zo'n Weiler MD260 ook ongeveer doet op z'n laagste toerenbereik: ideale aandrijfmotor voor een hoofdspindel voor een hobbybankje zou ik dus zeggen. Dan zou de 1,1kW servo op de Z-as kunnen; dan duw je met gemak ook dikkere boren nog staal in.
Dikke blokken aluminium heb ik laatst ook een kilo of 40 kado gekregen, en zo ligt er inmiddels veel wat een goeie toepassing zoekt :mrgreen:

Ben nog niet heel hard aan een virtuele pas- en meetsessie / realitycheck toegekomen, heb me wel wat in zitten lezen inmiddels en me zitten verbazen over het lage aantal fatsoenlijke zelfbouw-draaibanken in vergelijking met freesmachines. Hugo heeft gelijk met z'n opmerking dat je eigenlijk meer dan 1500rpm wil zeker als je met wisselplaten aan de gang gaat (een asje van 1mm op 1rpm draaien en glad resultaat verwachten schijnt toch niet te gaan), maar als je dan een videootje tegenkomt van een draaibank waar met 4000rpm een ongelukje gebeurt... :shock: :shock: :shock:. Misschien als ik later groot ben...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

1500 rpm met wisselplaten kun je toch best wel een redelijk resultaat behalen. Ik ga alleen niet vaak kleiner als 20mm.
Schaublin heeft ook zulke kleine bankjes, maar ik kan d'r zo geen vinden.
jacksat

Bericht door jacksat »

Deze kan misschien dienst doen als basis?
Aan de rest kan je nog wat aan terug verdienen aan wat je niet nodig hebt.

http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zelf-en ... 782125.htm
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat laatste Hembrugje zou een beste basis kunnen zijn.. die Weilertjes.. dat zijn instrumentmakers bankjes.. zit geen Z-langsvoeding op.. leuk voor kleine onderdeeltjes.. meer ook niet.. is net zoiets als een kleine Schaublin.

voor mijn eigen mogelijk toekomstige bank denk ik in meerdere richtingen.. omdat een Z-slag van 150 genoeg is.. waarom niet de X-slede vastzetten.. en de Kop laten bewegen?.. zou ik er een geleidebus opzetten.. heb ik een Swiss-system bank..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

jacksat schreef:Deze kan misschien dienst doen als basis?

http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zelf-en ... 782125.htm
Ze denken zeker, ik plak er een sticker op en het is een hembrug, emco... :lol:
De vreeskolom zal wel een emco zijn, de draaibank vind ik er wat wazig uitzien, wil niet zeggen dat er niets van te maken is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

assink schreef:1500 rpm met wisselplaten kun je toch best wel een redelijk resultaat behalen. Ik ga alleen niet vaak kleiner als 20mm.
Volgens mij zit je al vrij snel in het diametergebied dat 1500rpm wel goede resultaten op kan leveren, het zou alleen sneller kunnen. Sja, jammer dan.

Ik heb 'onmiddelijk' werk voor wat dingetjes met 9,5-15mm buitendiameter uit alu bijvoorbeeld. Het komt bij mij dus wel voor. Maar in dit specifieke geval zijn de groeven alweer aan de krappe kant voor wisselplaatjes en heb ik meer aan een stukje geslepen HSS (en een beiteltje slijpen om een groefje te steken ziet er niet eens uit als een bijzonder lastig klusje als ik zo wat rondgoogel).

Magoed, boekenwurm vs mensen-met-jaren-ervaring: ik ga jullie hulp nog wel nodig hebben zo hier en daar schat ik zo :lol:
jacksat schreef:Deze kan misschien dienst doen als basis?
Ja, al vind ik die Duitser dan leuker.
Maar zoals ik al zei: ik ga toch eerst eens even tekenen. De twee grootste problemen bij zelfbouw zijn de hoofdas en mooi vlakke/parallelle geleiding. Met de eerste heb ik nog geen ervaring, de tweede lukt me wel.
Als ik die twee zaken naar tevredenheid opgelost kan krijgen is dat zeker zo handig als een donorbank gebruiken en daar spindels voor Z-beweging, in toeren regelbare hoofdmotor, etc. op te hobbyen. Da's uiteindelijk ook een hoop verbouwwerk.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Om nou te voorkomen dat er straks weer veel pagina's topic zijn waarvan de eerste 10 over wat anders gaan: hier ga ik wat bomen over een zelfbouw CNC-draaibank.
JanSr

Bericht door JanSr »

Ooit begonnen met een Atlas met glijlagers en een vlak bed zonder prisma's.

In een wilde bui in 2007 een HBM 250 x 750 gekocht, mede ook omdat het ding zo compleet was: Losse bril, vaste bril, 3 klauw, 4 klauw en spanplaat, veel schroefdraden, etc. Maar geen draadsnijklok, dus zelf gemaakt.
Aanvankelijk erg veel ruzie met het masjien gemaakt.
Het begon al met het motortje: De spanplaat met een bescheiden werkstuk er op kreeg het (220V) motortje niet op gang. Bij HBM geklaagd. Na enig aandringen afgeruild tegen een Vertex verdeler (zeer blij mee). Op de plaats van het motortje een hulpas gemaakt met snaarschijven. Onder de tafel een 2 kW 400 V motor die zijn prik kreeg uit een frequentieomvormer. Een heel groot probleem in één keer meer dan opgelost. Later nog wel het snaarschijfje op de hoofdspil vervangen door een grotere in verband met het vermogen.
In de supports zaten boutjes met contramoertjes om de spieën te stellen. Daar liep je met van alles tegenaan. Dus allemaal vervangen door binnen het oppervlak liggende inbusjes met een lichte Loctite.
De pinole paste niet tussen het support: Gietstukken onvoldoende afgebraamd. Dus in de freesbank (gelukkig AI) om het passend te krijgen. De borging van de pinole gaat met een moer, die zo weggestopt zit dat je er geen snelverstelhandel op kwijt kunt.
En wat er in de pinole zit is niet alleen te kort, de conus is dusdanig zacht dat je er al snel moeten in hebt of erger nog, vreetsporen als er een keer een MC boor in slipt, want ja, geen borgspleet.

Van de eerste tot de laatste dag ergernis over de klauwplaatbevestiging met drie moeren. NOOOOIT meer. En de klauwplaten? Tsja, echt geen Röhm.
Draaidiameter is geen 250 mm maar hooguit 247. Een groter werkstuk loopt tegen het bed.

Het support is vrij zwak. Bij een fors onrond werkstuk zie je het bewegen als je wat vermogen op de beitel zet.
Afsteken van een stuk rvs van pakweg Ø 25 lukt eigenlijk niet vanwege het brommen.
Verder de gebruikelijke Chinese speling alle bedieningen. Lullige noniussen.
Het schaarmechanisme idem: Ja, het werkt, na lang klooien.

Dramatisch is de uitvoering van de vaste bril. De dikte van het bed verloopt van voor naar achter, zodat je eerst de klemplaat ongeveer moet stellen. Maar erger zijn de bronzen vingers. Als je de borgmoeren lost en je draait ze naar het werkstuk lopen ze vast als je de borgmoeren vastdraait, omdat het vlak van die dingen niet haaks op de hoofdas ligt (geldt ook voor de meelopende bril). Dus ook maar in de freesbank.

Waar ik geen klachten over had: De lagering, het bed, het tandwielkastje.

Ik heb best wat grof werk op het ding kunnen doen, zoals nieuwe assen en lagers voor de lieren van ons skûtsje.

Eigenlijk is alles wat je beetpakt net niet goed, zeker niet in vergelijking met de aloude Europese robuuste banken.
Pluspunt: Nieuw gekocht voor net geen € 1,000,-, verkocht na 8 jaar voor € 500, op dringend verzoek met het 220 V motortje (met vermogens waarschuwing).
Binnen een paar dagen. Dus te weinig gevraagd.

Ik heb nu een Harrison M250 met freeskolom met een ongehoorde hoeveelheid geschakelde spoeden.
Alle klachten voor de Chinees gelden hier niet. Toch één minpunt: 15 gangen per inch zit er niet op en laat ik die nou juist nodig hebben laatst!
Waar ik nog niet aan toe gekomen ben is de montage van die 2kW frequentiegeregelde motor. Vanwege het ultieme gemak van wisselen van toerental en de elektronische rem. De Harrison heeft een mechanische rem, heel handig. Maar met als nadeel dat je klauwplaatsleutelgat steeds op een verkeerd punt stopt......
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik heb inmiddels een Emco Compact 8 op de kop getikt. Kan ik wat prutsen.

Ik moet wel het deel van de discussie over snelwisselhouders eens weer doorlezen, want dat gaat toch een van de eerste toevoegingen zijn inderdaad.

Wat was ookalweer het nadeel van zo'n Dickson-type tov Multifix? Zit toch een leuk prijsverschil in, zeker als het aantal schuitjes op begint te lopen (die createtool verstuurt ook niet bepaald gratis volgens mij....), en zoiets ziet er zo op het eerste gezicht ook niet zo verkeerd uit?
baakman

Bericht door baakman »

oei
Ik heb een HBM CJM 250 en dolgelukkig, had liever een schaublin van 2000 kg maar ik ben een eenvoudige stomer die bezig is met de NS 3900 en draai op 1 /100 mm, Als ik 4 mm moet of wil aanzetten dan doe ik dat met mijn Kok die net als ik van 1948 is maar op deze bank kan ik geen busjes draaien van 2 mm met een gaatje van 0,7 mm
Will
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

DaBit schreef:Ik heb inmiddels een Emco Compact 8 op de kop getikt. Kan ik wat prutsen.

Ik moet wel het deel van de discussie over snelwisselhouders eens weer doorlezen, want dat gaat toch een van de eerste toevoegingen zijn inderdaad.

Wat was ookalweer het nadeel van zo'n Dickson-type tov Multifix? Zit toch een leuk prijsverschil in, zeker als het aantal schuitjes op begint te lopen (die createtool verstuurt ook niet bepaald gratis volgens mij....), en zoiets ziet er zo op het eerste gezicht ook niet zo verkeerd uit?
Ik heb de HBM variant gehad van die dicksons. Het was doffe elende.
D'r zat dermate veel speling op dat het op centerhoogte stellen geen doen was.
Het schuitje in ongespannen toestand op centerhoogte stellen, trek je 'm daarna aan en je tip zit zo weer 1mm boven center. Misschien had ik een slechte set, maar ik heb het direct retour gedaan.
Ook is de herhalingsnauwkeurigheid van de multifix vele malen beter, dat wil je voor een cnc toepassing zeker goed voor elkaar hebben. Ik heb wel nog meer te melden, maar de keuze is uiteindelijk aan jou.
Zo'n AXA toolpost van ctctools lijkt me overigens ook niet verkeerd, en ik lees d'r wel goede verhalen over.
Deze schuitjes zou je ook nog relatief eenvoudig zelf kunnen maken.
Deze bedoel ik dan:
http://www.ctctools.biz/quick-change-tool-posts/
Maar met verzendkosten etc liep dit ook wel behoorlijk op.
Plaats reactie