emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: emco compact 5 cnc ombouwen naar usbcnc
een Cam programma maakt de programma's in zijn eigen taal.. dat zijn de "project"bestanden van zo'n Cam pakket..
als je een beetje Cam pakket heb.. dan zit de "post" er al in.. Deskproto, EdgeCam, CamBam.. hebben allemaal een hele bibliotheek aan postprocessors.. de meesten zijn voor G-Code.. alleen Heidenhain heeft zijn eigen taal.. dat ziet er weer anders uit.. de postprocessor is dan ook totaal verschillend..
als je een beetje Cam pakket heb.. dan zit de "post" er al in.. Deskproto, EdgeCam, CamBam.. hebben allemaal een hele bibliotheek aan postprocessors.. de meesten zijn voor G-Code.. alleen Heidenhain heeft zijn eigen taal.. dat ziet er weer anders uit.. de postprocessor is dan ook totaal verschillend..
Heb vandaag platen gemaakt om alles in de machine te kunnen monteren.

Het begint eindelijk wat op te schieten
Het begint eindelijk wat op te schieten
Hoi maarten..
je bent lekker bezig!
Ik zou je alleen 1 tip willen geven , ik zou geen kunststof plexi plaat gebruiken om al je electronica op te schoreven..
punt 1 , kunststof is statisch, kunnen vervelende storingen opleveren,
punt 2 neem een stalen of aluminium plaat ...en hang deze aan aarde, liefst ook alle printjes (als ze een ground contact hebben bij de schroefjes) met een draad aan ground hangen..
waarom, alles is beter afgeschremd en je zult als hij eeenmaal loopt veel minder last hebben van storingen...
met je kunststof plaatje kan je er op wachten..
sorry voor dit negatieve advies wat je werk vandaag weer teniet doet
je bent lekker bezig!
Ik zou je alleen 1 tip willen geven , ik zou geen kunststof plexi plaat gebruiken om al je electronica op te schoreven..
punt 1 , kunststof is statisch, kunnen vervelende storingen opleveren,
punt 2 neem een stalen of aluminium plaat ...en hang deze aan aarde, liefst ook alle printjes (als ze een ground contact hebben bij de schroefjes) met een draad aan ground hangen..
waarom, alles is beter afgeschremd en je zult als hij eeenmaal loopt veel minder last hebben van storingen...
met je kunststof plaatje kan je er op wachten..
sorry voor dit negatieve advies wat je werk vandaag weer teniet doet
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Heb gisteren goed doorgewerkt. Hier wat fototjes
Terug nieuwe platen gemaakt

En men nieuwe motor van 550W is aangekomen !

Terug nieuwe platen gemaakt
En men nieuwe motor van 550W is aangekomen !
ik zou een 0-10V speed controller printje van damen willen kopen maar op de site staat dat die allleen werkt voor CPU4 en CPU 5B. Maar ik heb een CPU 5A , iemand die weet of dat hier ook mee gaat werken?
NEE dat werkt niet,
Dit omdat er al een 0-10v systeempje in je 5A zit.
je hoeft alleen een paar relaitjes aan te sluiten met een optocoupler om de fwd/rev te gebruiken (tool en tool dir)
Dit omdat er al een 0-10v systeempje in je 5A zit.
je hoeft alleen een paar relaitjes aan te sluiten met een optocoupler om de fwd/rev te gebruiken (tool en tool dir)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
heb nog 3 weke tot de machine klaar moet zijn.
heb goed door gewerkt en dit is het resultaat tot nu toe

Er moeten nog een aantal dingetjes opkomen
ben nu bezig met de home en limiet sensoren te plaatsen. wat niet makkelijk is op een kleine machine.
Waar ik me ook wel wat zorgen om maak is dat de slede van x-as heel kort tegen de spindle motor komt.
heb goed door gewerkt en dit is het resultaat tot nu toe
Er moeten nog een aantal dingetjes opkomen
ben nu bezig met de home en limiet sensoren te plaatsen. wat niet makkelijk is op een kleine machine.
Waar ik me ook wel wat zorgen om maak is dat de slede van x-as heel kort tegen de spindle motor komt.
-
wilfred1970
wellicht zijn Hall-sensoren een mogelijkheid, die zijn superklein en eenvoudig te monteren
(ipv inductie-schakelaars)
(ipv inductie-schakelaars)
heb dringend hulp nodig.
Men communicatie naar mijn CPU5A is weggevallen en krijg dit niet meer terug.
Als ik de usb kabel insteek blijft LED 2 (groene ledje) blijft dan een paar seconden branden (niet knipperen) en gaat dan weer uit. Alleen het blauwe lampje brand.
Heb al van alles geprobeert maar niets werkt. Iemand een idee? moet binnen 2 weken mijn eindwerk voor brengen en ben dus heel gestrest
Men communicatie naar mijn CPU5A is weggevallen en krijg dit niet meer terug.
Als ik de usb kabel insteek blijft LED 2 (groene ledje) blijft dan een paar seconden branden (niet knipperen) en gaat dan weer uit. Alleen het blauwe lampje brand.
Heb al van alles geprobeert maar niets werkt. Iemand een idee? moet binnen 2 weken mijn eindwerk voor brengen en ben dus heel gestrest
probleem is al opgelost.
ik weet niet wat het gemaakt heeft maar het werkt.
ik weet niet wat het gemaakt heeft maar het werkt.
oké , nieuw probleem.
Ben bezig met de home/eind sensoren aan te sluiten.
Ik sluit mijn sensoren aan op de sensor houder van damencnc maar ik krijg ze niet aan de praat. Ik gebruik een cpu5a met breakout bordje van damen.
Heb al in manual gekeken maar vindt daar niets.
IK weet dat het niet moeilijk kan zijn.
Iemand een oplossing?
Ben bezig met de home/eind sensoren aan te sluiten.
Ik sluit mijn sensoren aan op de sensor houder van damencnc maar ik krijg ze niet aan de praat. Ik gebruik een cpu5a met breakout bordje van damen.
Heb al in manual gekeken maar vindt daar niets.
IK weet dat het niet moeilijk kan zijn.
Iemand een oplossing?
Misschien moet je even vertellen hoe je ze op dit moment hebt aangesloten.
Ik heb er zelf vorige week ook gemonteerd, dit waren 3-draads type met een blauwe, grijze en zwarte draad werkend op 6-36VDC, en als volgt aangesloten:
De blauwe draad op de min van een 12VDC voeding en de grijze draad op de plus van deze voeding en vervolgens de zwarte draad naar de gewenste home-aansluiting van CPU5A, uit mijn hoofd bijvoorbeeld poort 12,13 of 15 en voila het werkt. Alleen wel natuurlijk in je instellingen van USBCNC aangeven dat ze actief zijn en van NO of NC type.
Hopelijk heb je hier iets aan, maar ik neem aan dat je deze stappen al uitgeprobeerd hebt...
Zie je het lampje achter op de schakelaar, indien aanwezig, ook reageren als je er bijv. een schroevendraaier voor doet? Oh ja, die van mij moeten op Aluminium reageren en daardoor moet de afstand tot het materiaal liefst minder dan 2mm zijn.
Ik heb er zelf vorige week ook gemonteerd, dit waren 3-draads type met een blauwe, grijze en zwarte draad werkend op 6-36VDC, en als volgt aangesloten:
De blauwe draad op de min van een 12VDC voeding en de grijze draad op de plus van deze voeding en vervolgens de zwarte draad naar de gewenste home-aansluiting van CPU5A, uit mijn hoofd bijvoorbeeld poort 12,13 of 15 en voila het werkt. Alleen wel natuurlijk in je instellingen van USBCNC aangeven dat ze actief zijn en van NO of NC type.
Hopelijk heb je hier iets aan, maar ik neem aan dat je deze stappen al uitgeprobeerd hebt...
Zie je het lampje achter op de schakelaar, indien aanwezig, ook reageren als je er bijv. een schroevendraaier voor doet? Oh ja, die van mij moeten op Aluminium reageren en daardoor moet de afstand tot het materiaal liefst minder dan 2mm zijn.
Mijn sensoren zijn gewoon aangesloten op http://www.damencnc.com/nl/software/usb ... sories/436 deze sensor houder van damen. Die sensor houder is dan via een flatcable aangesloten op mijn breakout board van mijn cpu5a3, ook van damencnc.
En neen , er brandt geen lampje achter op de sensor
En neen , er brandt geen lampje achter op de sensor
Nu dat het voedingsprobleem is opgelost zit ik aan het home probleem.
Ik snap er echt niets van van dat homen. in de manual vind ik het niet.
Ik heb dus 1 sensor per as voor het homen en limieten.
Als ik de sensor zelf naar de plaatjes breng die hij moet detecteren dan worden de lampjes in de software groen.
Er staan dus 2 plaatjes op per as voor de limieten.
Maar hoe stel ik het homen in ?
Ik snap er echt niets van van dat homen. in de manual vind ik het niet.
Ik heb dus 1 sensor per as voor het homen en limieten.
Als ik de sensor zelf naar de plaatjes breng die hij moet detecteren dan worden de lampjes in de software groen.
Er staan dus 2 plaatjes op per as voor de limieten.
Maar hoe stel ik het homen in ?