Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?
een goede gereedschapshouder is goud waard op een draaibankje.. zeker als je em gaat CNC-en.. en je de offsets in de tooltabel zet.. ik ben zelf erg in mijn nopjes met de EMCO Turret op mijn Compact 5CNC.. herhalingsnauwkeurigheid van die dingen is gewoon spot-on.. en ik draai zoals jullie weten passingen.. dag in, dag uit.. een glaszitting komt echt wel op ±0.01.. en die kan ik gewoon achter elkaar erin fietsen.. ik controleer 100 %, maar doorgaans hoef ik niet, of hooguit 0.02 mm bij te stellen over een hele batch (25-50 stuks)..
Op school, en op het werk heb ik veel met ISOFIX gewerkt.. op de conventionele machines met Heidenhain uitlezing was dat een feest om mee te werken.. schuitje erin.. kalibreren op positie 1.. volgende schuitje, kaliberen op positie 2.. enzovoort.. en dan?.. "onderdelen stampen"..
Naast ISOFIX zijn PARAT houders ook heel goed.. die hadden we op de CNC draaibanken .. ook stabiel als een huis..
op mijn eigen Emco-clone, de Contimac had ik een Zwaluwstaarthouder gemaakt. .gewoon zelf wat gefröbelt, Omdat ik toen geen zwaluwstaart frezen had, heb ik de zwaluwstaart in het blok onder hoeken gefreesd met een vingerfreesje.. de schuitjes deed ik met een zaagfreesje.. de aanlegvlakken in één opspaning doen, zodat ze op gelijke hoogte liggen.. en dan de schuine kanten erin fietsen.. .. met een zwaluwstaartfreesje gaat dat wel een stuk sneller, zuiverder en makkelijker.. :)
Op school, en op het werk heb ik veel met ISOFIX gewerkt.. op de conventionele machines met Heidenhain uitlezing was dat een feest om mee te werken.. schuitje erin.. kalibreren op positie 1.. volgende schuitje, kaliberen op positie 2.. enzovoort.. en dan?.. "onderdelen stampen"..
Naast ISOFIX zijn PARAT houders ook heel goed.. die hadden we op de CNC draaibanken .. ook stabiel als een huis..
op mijn eigen Emco-clone, de Contimac had ik een Zwaluwstaarthouder gemaakt. .gewoon zelf wat gefröbelt, Omdat ik toen geen zwaluwstaart frezen had, heb ik de zwaluwstaart in het blok onder hoeken gefreesd met een vingerfreesje.. de schuitjes deed ik met een zaagfreesje.. de aanlegvlakken in één opspaning doen, zodat ze op gelijke hoogte liggen.. en dan de schuine kanten erin fietsen.. .. met een zwaluwstaartfreesje gaat dat wel een stuk sneller, zuiverder en makkelijker.. :)
Ik ben zelf nog ooit van plan om deze te gaan maken, misschien wel een maatje groter.
Vind het ontwerp en de presentatie echt af.
http://www.metallmodellbau.de/Stahlhalter-Eigenbau.php
Een soort gelijk systeem heb ik op mijn hbm 450 zitten. Zat er er al op toen ik hem kocht en werkt verder perfect en is makkelijk te maken. Bart kom eens langs misschien is een soortgelijk systeem wat voor je ?benkr schreef:Ik ben zelf nog ooit van plan om deze te gaan maken, misschien wel een maatje groter.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
't nadeel van die houder is dat ie de schuitjes naar voren drukt.. ben ik geen fan van.. want dan hou je em vast met de buitenkanten van de zwaluwstaart.. ik had een soortgelijke houder, echter met een klembout.. op dezelfde plek als waar hij zijn spanhendel heeft zitten. tevens had ik mijn blok zo gemaakt dat ik em ook ondersteboven kon plaatsen.. zodat het hendel aan de andere kant zat.
doordat ik em dus ingezaagd had, werden de zijkanten van de zwaluwstaart geklemd, en daarmee het blok naar achter getrokken.. stijf tegen het blok aan..
doordat ik em dus ingezaagd had, werden de zijkanten van de zwaluwstaart geklemd, en daarmee het blok naar achter getrokken.. stijf tegen het blok aan..
dat doet dat ding van CTC tools ook mooi met die wiggen in mijn ogen. Is een kopie van het amerikaanse aloris.
Zie dat systeem veel voorbij komen op de amerikaanse youtube kanalen.
Schuitjes zijn eenvoudig zelf te maken, dat wil je bij een drehblitz of multifix wel laten
Zie dat systeem veel voorbij komen op de amerikaanse youtube kanalen.
Schuitjes zijn eenvoudig zelf te maken, dat wil je bij een drehblitz of multifix wel laten
- spinningwheels
- Contacteer:
Ik gebruik nu een paar jaar Multifix.
Super systeem, maar voor een bankje om het te leren een klein beetje overkill lijkt mij.
Dat spul kost een paar kwartjes ook gebruikt als je het al kunt vinden.
Een houder met 3 of 4 schuitjes heb je ook niet veel aan, schat dat 7 a 8 toch wel minimaal is.
Heb er zelf 13 in gebruik en zou er nog wel een aantal bij willen hebben.
OP MP zie ik regelmatig een leuk klein setje voorbij komen, of Ebay.de-
Straks op je zelfbouwbank heb je een maatje groter nodig dan voor die emco , mischien zonde om nu een bak centen uit te geven voor iets wat je straks niet meer gebruikt ?
Super systeem, maar voor een bankje om het te leren een klein beetje overkill lijkt mij.
Dat spul kost een paar kwartjes ook gebruikt als je het al kunt vinden.
Een houder met 3 of 4 schuitjes heb je ook niet veel aan, schat dat 7 a 8 toch wel minimaal is.
Heb er zelf 13 in gebruik en zou er nog wel een aantal bij willen hebben.
OP MP zie ik regelmatig een leuk klein setje voorbij komen, of Ebay.de-
Straks op je zelfbouwbank heb je een maatje groter nodig dan voor die emco , mischien zonde om nu een bak centen uit te geven voor iets wat je straks niet meer gebruikt ?
In theorie kan ik praktisch alles
Dan vind ik dat Dickson-systeem eigenlijk mooier dan dat Aloris systeem; die Dickson drukt de schuine kanten naar binnen en aangezien die opgevuld/ondersteund worden door het binnendeel kan het ook niet echt vervormen. Mits goed gemaakt moet dat kwa herhalingsnauwkeurigheid toch prima zijn. Dat Aloris-systeen ramt een spietje tussen de zwaluwstaart, kans op kromtrekken (en dus verminderde herhaalnauwkeurigheid) lijkt mij groter.
CTC tools komt toch uit tegen de 170 euro met verzendkosten, en als de douane je pakt dan zit je een aardig eind richting de prijs van een multifix-kloon bij een van de gereedschapsleveranciers hier in Europa. Dan begint er thuis ook eentje te brommen; die bromde al over de Emco.
De hamvraag is eigenlijk hoe slecht die RDG-tools of HBM ofzo snelwisselhouder nou werkelijk is. RDG-tools ziet er met 'geslepen en gehard' op papier nog best aardig uit. Dat hele dure spulletjes zoals dat PARAT (kwijl) beter zijn dan goedkope snap ik, maar de vraag is wanneer het nou goed genoeg is. Ik hoef geen glaspakkingen te draaien binnen de 0,01mm, maar 0,1mm ernaast is ook weer zoiets. Dat irriteert gauw, en dan kan ik beter nog even uitvullen of een passend blokje onder de beitel frezen en wat doorsparen.
Dat makkelijk in een hoek kunnen zetten van Multifix, mwoah. Vroeg of laat krijgt die Emco echt wel stappenmotortjes; net nog een vulbusje gemaakt op die draaibank maar je laat de voeding maar laag staan omdat je geen zin hebt om tandwielen te wisselen en dat geklooi met meten en verrekenen met die nonius ga ik ook gauw beu zijn. Ik ben met de freesmachine gewoon teveel verwend met dingen als 'dit is mijn Z=0' kunnen zeggen en vervolgens G1Z-10 in kunnen kloppen in het MDI venstertje. Dat wieltjes draaien vs computertje is eigenlijk hetzelfde als 2D-CAD; ik ben zonder voorgeschiedenis de CNC-wereld binnen gestapt, heb het 2D gedoe nooit echt meegekregen en ik vind het eigenlijk maar knap onhandig tegenover 3D CAD. Als die Emco stappenmotortjes krijgt wil je vast nog steeds wel een keertje de beitel schuin zetten, maar dan is het volgens mij niet meer zo erg als dat 20 seconden langer duurt.
@Michiel: ik kom eens een keertje langs. Da's niet ver rijden voor me
CTC tools komt toch uit tegen de 170 euro met verzendkosten, en als de douane je pakt dan zit je een aardig eind richting de prijs van een multifix-kloon bij een van de gereedschapsleveranciers hier in Europa. Dan begint er thuis ook eentje te brommen; die bromde al over de Emco.
De hamvraag is eigenlijk hoe slecht die RDG-tools of HBM ofzo snelwisselhouder nou werkelijk is. RDG-tools ziet er met 'geslepen en gehard' op papier nog best aardig uit. Dat hele dure spulletjes zoals dat PARAT (kwijl) beter zijn dan goedkope snap ik, maar de vraag is wanneer het nou goed genoeg is. Ik hoef geen glaspakkingen te draaien binnen de 0,01mm, maar 0,1mm ernaast is ook weer zoiets. Dat irriteert gauw, en dan kan ik beter nog even uitvullen of een passend blokje onder de beitel frezen en wat doorsparen.
Dat makkelijk in een hoek kunnen zetten van Multifix, mwoah. Vroeg of laat krijgt die Emco echt wel stappenmotortjes; net nog een vulbusje gemaakt op die draaibank maar je laat de voeding maar laag staan omdat je geen zin hebt om tandwielen te wisselen en dat geklooi met meten en verrekenen met die nonius ga ik ook gauw beu zijn. Ik ben met de freesmachine gewoon teveel verwend met dingen als 'dit is mijn Z=0' kunnen zeggen en vervolgens G1Z-10 in kunnen kloppen in het MDI venstertje. Dat wieltjes draaien vs computertje is eigenlijk hetzelfde als 2D-CAD; ik ben zonder voorgeschiedenis de CNC-wereld binnen gestapt, heb het 2D gedoe nooit echt meegekregen en ik vind het eigenlijk maar knap onhandig tegenover 3D CAD. Als die Emco stappenmotortjes krijgt wil je vast nog steeds wel een keertje de beitel schuin zetten, maar dan is het volgens mij niet meer zo erg als dat 20 seconden langer duurt.
@Michiel: ik kom eens een keertje langs. Da's niet ver rijden voor me
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Die van HBM is in ieder geval zwaar zonde van je geld. en ik vermoed dat die van RDG hetzelfde zijn.
Wat een andere mogelijkheid is, neem de imitatie van Bison. Dat is een oost-europese kopie.
Deze fabrikant maakt ook kwaliteits klauwplaten. Wel duurder dan HBM of RDG, maar ik verwacht een stuk betere kwaliteit.
http://www.cutwel.co.uk/tool-holding/la ... 414-series
Hier onder andere verkrijgbaar.
Of je moet mazzel hebben op marktplaats voor een 2de hands setje.
Koop dan alleen geen drehblitz, daar is niks meer van te krijgen nieuw.
Dit bvb:
http://link.marktplaats.nl/m993729768
Of deze, kun je altijd nog schuitjes bij kopen:
http://link.marktplaats.nl/m992664848
Wat een andere mogelijkheid is, neem de imitatie van Bison. Dat is een oost-europese kopie.
Deze fabrikant maakt ook kwaliteits klauwplaten. Wel duurder dan HBM of RDG, maar ik verwacht een stuk betere kwaliteit.
http://www.cutwel.co.uk/tool-holding/la ... 414-series
Hier onder andere verkrijgbaar.
Of je moet mazzel hebben op marktplaats voor een 2de hands setje.
Koop dan alleen geen drehblitz, daar is niks meer van te krijgen nieuw.
Dit bvb:
http://link.marktplaats.nl/m993729768
Of deze, kun je altijd nog schuitjes bij kopen:
http://link.marktplaats.nl/m992664848
Het lijkt er inderdaad op dat je voor iets fatsoenlijks zo'n 300 euro moet reserveren.
Nog een domme vraag: waarom frees ik niet een paar blokken massief staal waar die beitels in passen op de goeie centerhoogte? Paar paspennetjes (heeft die Emco volgens mij de gaten al voor zitten), aantrekboutje, klaar. Wisselen is dan 1 boutje los/vast en beitel plus blok kunnen gewisseld worden. Dan is het ook 1 massieve bonk metaal die die beitel ondersteunt en de vrije lengte zo kort mogelijk.
Nog een domme vraag: waarom frees ik niet een paar blokken massief staal waar die beitels in passen op de goeie centerhoogte? Paar paspennetjes (heeft die Emco volgens mij de gaten al voor zitten), aantrekboutje, klaar. Wisselen is dan 1 boutje los/vast en beitel plus blok kunnen gewisseld worden. Dan is het ook 1 massieve bonk metaal die die beitel ondersteunt en de vrije lengte zo kort mogelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Het voordeel van die snel wissel systemen is dat de spanen hier onder uit vallen. Dit is met blokvormige schuitjes niet zo, en moet je dus bij het wisselen er goed voor zorgen dat je geen troep tussen je schuitje en je bed krijgt.
Heb zelf een goedkope variant die lijkt op die van HBM. Opzich OK; maar achteraf had ik er liever wat meer geld aan uitgegeven. Herhaalbaarheid is best aardig trouwens.
Heb zelf een goedkope variant die lijkt op die van HBM. Opzich OK; maar achteraf had ik er liever wat meer geld aan uitgegeven. Herhaalbaarheid is best aardig trouwens.
De multifix kloon van createtool is best voordelig, iets van 200 incl. import/shipping. De Aa past met kleine modificatie aan beitelslede prima op een Emco 8
Ik heb eens een aanvraag naar die createtool geschoten. Eens kijken.
Ik heb ook vaak verlekkerd naar die schuit dingen zitten kijken maar in mijn ongeveer twintig jaar draaibankbezit nog nooit meer dan 2 beitels nodig gehad voor mijn beperkte draaiwerk, en die zitten permanent in de bank.
Ik denk dat je prima een jaartje of wat je eerste meters kan maken voor je die snelwisseltoestand echt nodig begint te krijgen. Als je tenminste genoeg vulplaatjes kan verzamelen om de beitels conventioneel op de juiste hoogte kan krijgen.
Maar dan nog, spijt krijg je denk ik niet van de aankoop van een goeie wisselaar ;)
Ik denk dat je prima een jaartje of wat je eerste meters kan maken voor je die snelwisseltoestand echt nodig begint te krijgen. Als je tenminste genoeg vulplaatjes kan verzamelen om de beitels conventioneel op de juiste hoogte kan krijgen.
Maar dan nog, spijt krijg je denk ik niet van de aankoop van een goeie wisselaar ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Eens kijken met wat voor prijs ze terugkomen. Ik moet me eventjes gedeisd houden
En anders hak ik toch maar een paar stukjes staal in beitelhouder-op-slede vorm denk ik. Da's eigenlijk ook een klusje van niks. Worden wat lompe 'schuitjes' dan, maar dat boeit niet.
En anders hak ik toch maar een paar stukjes staal in beitelhouder-op-slede vorm denk ik. Da's eigenlijk ook een klusje van niks. Worden wat lompe 'schuitjes' dan, maar dat boeit niet.